Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. juli 2007

Sagsnr.: 5085


 

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 6. juni 2007 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål nr. 288:

”Hvilke initiativer påtænker ministeriet, Fødevarestyrelsen, fødevareregionerne og Hotline at tage for at sikre dokumentation af alle henvendelser fra fjerkræavlere, der har mistanke om, at dyr i deres besætning er smittet med fugleinfluenza?”

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:

 

”Ved e-mail af 23. april 2007 rettede Finn Jensen henvendelse til Fødevarestyrelsen om bl.a. uhensigtsmæssigheder i forbindelse fødevareregionens registrering af tidlig varsling af fugleinfluenza. I henvendelsen beskrev Finn Jensen et hændelsesforløb, hvor en besætningsejer indsendte en død høne fra sin besætning via egen dyrlæge til Veterinærinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet. Finn Jensen anmodede i den forbindelse Fødevarestyrelsen om at oplyse, hvordan besætningsejeren kunne sikre sig dokumentation for at have anmeldt en tidlig varsling, da henvendelser til styrelsens hotline ikke bliver registreret, hvis den visiterende dyrlæge i fødevareregionen skønner, at der ikke er mistanke om fugleinfluenza.

 

Ved brev af 2. maj 2007 oplyste Fødevarestyrelsen til Finn Jensen, at fødevareregionerne havde retningslinier for, hvordan henvendelser fra besætningsejere om tidlig varsling skulle håndteres. Heraf fremgik det bl.a., at anmeldelsen ikke skulle registreres som en tidlig varsling for fugleinfluenza, når der forelå en logisk forklaring på dødelighed, f.eks. tegn på angreb fra rovdyr, blodmider eller lignende. Denne vurdering beroede på et veterinærfagligt skøn, som blev udøvet af en af fødevareregionens dyrlæger.

 

Fødevarestyrelsen havde vurderet, at betydningen af den manglende registrering af henvendelser til fødevareregionerne af de nævnte typer af hændelser i en besætning ville være meget begrænset, da langt de fleste henvendelser blev håndteret som tidlige varslinger og derfor efterfølgende kunne dokumenteres.

 

Imidlertid oplyste Fødevarestyrelsen også Finn Jensen om, at styrelsen var enig i, at det ville være hensigtsmæssigt at sikre, at fødevareregionerne altid kan dokumentere, at henvendelser fra borgere om hændelser i fjerkræbesætninger, der er begrundet i pligt til at anmelde tidlig varsling for fugleinfluenza, har fundet sted, også selvom den visiterende dyrlæge i fødevareregionen vurderer, at hændelserne ikke er tegn på fugleinfluenza.

 

Fødevarestyrelsen har derfor iværksat en ny procedure for håndtering af tidlig varsling for fugleinfluenza, som indebærer, at alle henvendelser til fødevareregionerne fra borgere om hændelser i fjerkræbesætninger, der er begrundet i pligt til at anmelde tidlig varsling for fugleinfluenza, registreres og journaliseres, også selvom den visiterende dyrlæge i fødevareregionen vurderer, at hændelserne ikke er tegn på fugleinfluenza.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Carina Christensen

 

 

 

                                                                                                                     

 

/Birgit GottliebÂ