Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Christiansborg |
|
|
Regeringen har på nuværende tidspunkt indgået statslige indkøbsaftaler på fire indkøbsområder. Indkøbsaftalerne omfatter:
1. Kontorvarer, herunder papir, toner, skriveredskaber o.l.
2. Kontormøbler og inventar, herunder hæve-sænkeborde, stole, skabe og belysning
3. Kontormaskiner omfattende printere og multifunktionsmaskiner
4. PC-arbejdsstationer, inkl. stationære og bærbare PC´er samt skærme og tastaturer
For at beregne et effektiviseringspotentiale for universiteterne, såvel som for de andre selvejende institutioner som er omfattet af undersøgelsen, er universiteterne blevet bedt om at opgive deres samlede forbrug på de fire indkøbsområder. Endvidere er universiteterne blevet bedt om at opgive de priser, som de har betalt for en række varer, som indgår på de statslige indkøbsaftaler.
For universiteterne er der gennem dels dybdegående interviews og dels spørgeskemaundersøgelsen opnået en samlet dækningsgrad på 100. Det vil sige, at alle universiteterne har indrapporteret forbrugstal og priser. På baggrund af disse tal er effektiviseringspotentialet for universiteterne beregnet. Der er derfor ikke grundlag for at forvente, at universiteterne ikke kan opnå de forudsatte mindreudgifter.
De effektiviseringsgevinster, som er identificeret ved at lade de selvejende institutioner anvende de statslige indkøbsaftaler, hidrører fra indkøb på alle fire indkøbsaftaler. Universiteternes effektiviseringsforbedringer skal således ikke alene findes på indkøb af computere, men på indkøb af varer inden for alle fire indkøbsområder.