Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 10. oktober 2006 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 28:
Spørgsmål 28:
â€Vil ministeren redegøre for de foreløbige konsekvenser for antallet af svinetransporter og antallet af omladninger af svin i Danmark, at bekendtgørelsen om beskyttelse af dyr under transport blev ændret i 2005, hvorved der blev stillet ny krav til indvendig højde ved transport af svin m.v.?.â€
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
â€Den seneste ændring af bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport[1] trÃ¥dte i kraft den 15/8-05. I den forbindelse blev der bl.a. foretaget ændringer, for sÃ¥ vidt angÃ¥r transportmidler til svinetransport, vedr. krav til indvendig højde, inspektionshøjde, ventilation samt areal, idet sidstnævnte dog først trÃ¥dte i kraft d. 15/8-06. Her blev der bl.a. fastsat skærpede krav til det areal, som svin skal have til rÃ¥dighed under transporter, der varer mere end 8 timer. Der blev ogsÃ¥ fastsat skærpede arealkrav for kvæg, fÃ¥r, geder og heste.
Ruteplaner:
Når dyr sendes til et andet EU-land eller et tredjeland, og forsendelsens varighed overskrider 8 timer, skal den ansvarlige for transporten udarbejde en samlet ruteplan for hele forsendelsen, herunder med angivelse af eventuelle mellem- eller omladestationer, jf. § 14, stk. 3, i bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport. Kravet om ruteplan gælder forsendelser af svin, kvæg, heste, får og geder.
I henhold til Fødevarestyrelsens kvartalsvise opgørelser blev der i et halvår (1/1 til 30/6-05) forud for d. 15/8-05 godkendt 5.286 ruteplaner, mens der i et halvår (1/10-05 til 31/3-06) efter d. 15/8-05 blev godkendt 4.890 ruteplaner (svarende til et fald på 7%). Sammenlignes 3. kvartal i henholdsvis 2005 og 2006 - hvor de respektive ændringer trådte i kraft - blev der godkendt henholdsvis 2.508 og 2.564 ruteplaner (svarende til en stigning på 2%). De nævnte ruteplaner omfatter næsten udelukkende svin og i mindre omfang kvæg.
Imidlertid har fødevareregionerne efter d. 15/8-06 bemærket et ændret transportmønster, der betyder, at stort set alle transporter af svin har haft en længde på under 8 timer. Grunden er, at samlestedet Tarpholz, der ligger lige syd for den dansk-tyske grænse, er blevet angivet som bestemmelsessted.
Med henblik på at udrede den interne fordeling af ruteplaner i henholdsvis 3. kvartal 2005 og 3. kvartal 2006 i detaljer har Fødevarestyrelsen indsamlet oplysninger fra de kontrolafdelinger i fødevareregionerne, som har haft eksporter til Tarpholz. Opgørelsen viser, at der i perioden fra sept. + okt. 2005 til den tilsvarende periode sept. + okt. 2006 er sket et fald på 588 stk. ruteplaner (svarende til ca. 53%). Grunden til, at et tilsvarende fald ikke registreres i opgørelserne for 3. kvartal 2005 til 3. kvartal 2006, er formentlig, at eksporterne til Tarpholz først kom i gang i løbet af sept. 2006 og derfor kun udgør en mindre del af kvartalsopgørelsen. Det skal præciseres, at faldet i antal ruteplaner ikke afspejler et fald i antal transporter ud af landet.
Et â€bestemmelsessted†er, ifølge bÃ¥de den danske bekendtgørelse om beskyttelse af dyr under transport og EU-bestemmelser pÃ¥ omrÃ¥det, det sted, hvor den endelige aflæsning af dyr fra et transportmiddel finder sted. Det er Fødevarestyrelsens opfattelse, at svin skal læsses af og opstaldes, vandes, fodres og i givet fald plejes i mindst 24 timer forud for videre transport, for at Tarpholz kan anses for et bestemmelsessted.
Med den mængde svin, der i løbet af september 2006 og fremefter dagligt er blevet sendt af sted med Tarpholz som bestemmelsessted, opstod der mistanke om, at svinene ikke blev læsset af og ikke opholdt sig på stedet i mindst 24 timer, men at transportbilerne stoppede kortvarigt på stedet for at få udleveret nye/nyattesterede dokumenter, hvorefter transporten fortsatte som tysk indenlands transport til det egentlige bestemmelsessted. Denne mistanke blev bestyrket af oplysninger, som tilsynsførende dyrlæger fra fødevareregionerne kom i besiddelse af gennem kontrol af de transporter af svin, der blev udført til Tyskland, og hvor samlestedet Tarpholz blev angivet som bestemmelsessted.
Da overtrædelsen i form af evt. manglende aflæsning i Tarpholz er foregået på tysk territorium, har en afklaring af sagen forudsat et samarbejde med de tyske veterinærmyndigheder for at få afklaret, om samlestedet Tarpholz reelt er et bestemmelsessted, eller om det med urette er blevet angivet som sådan overfor fødevareregionernes tilsynsførende dyrlæger. Der blev derfor den 24/9-06 taget kontakt til de tyske forbundsveterinærmyndigheder.
Fra og med d. 6/11-06 har fødevareregionerne ikke attesteret sundhedscertifikater, hvor et samlested, herunder Tarpholz, blev angivet som bestemmelsessted, medmindre eksportøren/transportøren kunne fremlægge skriftlig dokumentation fra den ansvarlige leder på samlestedet Tarpholz om, at der var reserveret plads til aflæsning og opstaldning af dyrene i mindst 24 timer. Årsagen til denne opstramning var, at det i TV-avisen den 31/10-06 blev afsløret, at en navngiven eksportør erkendte systematisk at have givet de danske myndigheder urigtige oplysninger om Tarpholz som bestemmelsessted.
Der er den 13/11-06 modtaget svar fra de tyske forbundsveterinærmyndigheder. Det fremgår af dette svar, at man fra tysk side deler Fødevarestyrelsens opfattelse af, at samlestedet Tarpholz ikke kan betegnes som bestemmelsessted, da dyrene ikke aflæsses på stedet.
Fødevareregionerne attesterer derfor fortsat ikke sundhedscertifikater, hvor Tarpholz angives som bestemmelsessted, medmindre der foreligger dokumentation for, at der er reserveret plads til aflæsning og opstaldning i mindst 24 timer.
Antal transporterede svin:
I henhold til Fødevarestyrelsens opgørelser blev der i et halvår (1/1 til 30/6-05) forud for d. 15/8-05 transporteret ca. 1,2 mio. svin over samlesteder, mens der i et halvår (1/10-05 til 31/3-06) efter d. 15/8-05 blev transporteret ca. 1,6 mio. svin over samlesteder (svarende til en stigning på 38%). Sammenlignes 3. kvartal i henholdsvis 2005 og 2006, blev der transporteret henholdsvis 611.183 og 713.720 svin over samlesteder (svarende til en stigning på 17%).
I forbindelse med slagtning i Danmark transporteres svin oftest direkte fra besætning til slagteri. De fleste svin eksporteres via samlesteder, om end der ses en tendens til øget eksport direkte fra besætninger. Hovedparten af eksporterede svin udgøres af smågrise (< 50 kg) og i mindre omfang slagtesvin og søer til slagtning.
Antal transporterede kreaturer:
I henhold til Fødevarestyrelsens opgørelser blev der i et halvår (1/1 til 30/6-05) forud for d. 15/8-05 transporteret 55.291 stk. kvæg over samlesteder, mens der i et halvår (1/10-05 til 31/3-06) efter d. 15/8-05 blev transporteret 37.748 stk. kvæg over samlesteder (svarende til et fald på 32%). Sammenlignes 3. kvartal i henholdsvis 2005 og 2006, blev der transporteret henholdsvis 16.336 og 14.754 stk. kvæg over samlesteder (svarende til et fald på 10%).
I forbindelse med slagtning i Danmark transporteres kvæg ofte direkte fra besætning til slagteri og i mindre omfang via samlested. En betydelig del af kvæg eksporteres via samlesteder. Eksporten udgøres overvejende af avls- og brugskvæg.
Konklusion:
Det kan sÃ¥ledes konkluderes, at ændringen af bekendtgørelsen om beskyttelse af dyr under transport i 2005 ikke har resulteret i et fald i antal transporter af svin ud af landet. Det kan dog ikke anslÃ¥s, hvor meget mere eksporten og dermed transporterne ville være steget uden de nævnte ændringer. I henhold til prognoser fra Danish Meat Association forventes en begrænset stigning i den totale eksport af grise fra 2006 til 2007.â€
                                                                                                                   /Thomas Elvensø
[1] Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 201 af 16. april 1993 om beskyttelse af dyr under transport (med senere ændringer)