Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 260, som Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 30. april 2007 (Alm. del).
Lene Espersen
/Torben Jensen
Spørgsmål nr. 260 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Alm. del):
â€Ministeren bedes kommentere Landbrugsraadets henvendelse Kodeks for transport af kvæg og svin af 27. april 2007, jf. FLF alm. del – bilag 330.â€
Svar:
1. Landbrugsraadet har den 27. april 2007 udsendt en pressemeddelelse, hvoraf fremgår, at fødevareerhvervet sammen med eksportørerne har vedtaget en fælles kodeks for transport af kvæg og svin.
Den fælles kodeks indeholder blandt andet krav om, at der indføres et såkaldt auditprogram, hvor der tilknyttes et uafhængigt kontrolorgan med veterinær ekspertise. Kontrolorganet skal bl.a. foretage kontrol af transporterne, når de er undervejs i udlandet, herunder navnlig når transporterne udføres i lande uden for EU. Samtidig indeholder kodeksen en forudsætning om, at de eksportører, der ikke opfylder kravene, vil blive fjernet fra listen over godkendte samarbejdspartnere. Det er dermed muligt for landmændene at vælge de eksportører fra, der ikke lever op til reglerne i aftalen.
Baggrunden for vedtagelsen af den fælles kodeks er navnlig, at der i slutningen af marts 2007 er blevet rejst kritik af de meget lange transporter af bl.a. svin fra Danmark til fjerne destinationer, herunder i Rusland.
2.  Jeg vil gerne understrege, at det efter min opfattelse er positivt, at fødevareerhvervet sammen med eksportørerne har vedtaget ovennævnte fælles kodeks, og at det er et krav fra erhvervet, at eksportørerne accepterer og efterlever kravene i kodeksen for at gennemføre transporter. Jeg håber samtidig, at man fra branchens side nu vil gøre mest muligt for at sikre, at aftalen også får den tilsigtede virkning.
Med dette brancheinitiativ samt de nye og meget markante skærpelser af sanktionerne for overtrædelse af transportreglerne, der følger af lovforslaget om klippekortordningen, har vi således efter min opfattelse fået iværksat vigtige initiativer på området.
Det er imidlertid fortsat af afgørende betydning, at disse nationale initiativer bliver suppleret med nye tiltag pÃ¥ EU-niveau. En stor del af reguleringen vedrørende dyretransÂporter er gennemført ved harmoniserede EU-regler, som vi i Danmark ikke har mulighed for at fravige. NÃ¥r man – som Danmark – ønsker at forbedre forholdene for dyr under transport, vil en skærpelse af reglerne derfor i første række skulle ske ved ændring af EU’s regler om transport af dyr.
3. Den 22. december 2004 vedtog et flertal af EU’s medlemslande det forslag til en ny forordning om beskyttelse af dyr under transport[1], som har fundet anvendelse siden den 5. januar 2007. Danmark stemte som det eneste medlemsland imod. Årsagen hertil var, at man fra dansk side bl.a. fandt, at de to områder, som et flertal af medlemslandene havde besluttet ikke skulle ændres med den nye forordning (transporttid og arealkrav), er de to områder, hvor forbedringer ville have haft en endog særdeles stor indflydelse på beskyttelsesniveauet i forbindelse med reglerne om transport af dyr. Herudover fandt Danmark ikke, at forordningsforslaget - sammenlignet med det eksisterende direktiv – medførte tilstrækkelige dyrevelfærdsmæssige forbedringer.
Â
I forlængelse heraf må det fra dansk side derfor fortsat anses for at være af væsentlig betydning for dyrevelfærden ved transport af dyr, at beskyttelsesniveauet i de EU-retlige regler hæves, og at der sikres en bedre og mere effektiv kontrol med overholdelsen af reglerne, herunder ved grænseoverskridende transporter.
Set i det lys er det efter min opfattelse også positivt, at EU-Kommissionen på et møde den 7. maj 2007 overfor mig har bekræftet, at EU-Kommissionen fortsat har til hensigt – inden udgangen af 2009 - at fremsætte et forslag om ændring af reglerne om transport af dyr, som forventes at indebære regler om maksimal transporttid. EU-Kommissionen har samtidig betonet vigtigheden af, at håndhævelsen af de allerede gældende regler i transportforordningen styrkes, herunder at der i endnu højere grad sikres informationsudveksling imellem de enkelte landes kompetente myndigheder om f.eks. inddragelse af autorisationer til at udføre dyretransporter.
[1] Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbudne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EØF og forordning (EF) nr. 1255/97.