UDENRIGSMINISTERIET

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris spørgsmål nr. 252 af 26. april 2007 til skriftlig besvarelse.

 

 

Spørgsmål nr. 252 fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri til udenrigsministeren.

 

”Vil ministeren oplyse indholdet af de regler for dyretransporter, der skal overholdes i forbindelse med dyretransporter til IØ-støttede svinefarme i Østeuropa?”

 

 

Svar:

 

Investeringsfonden for Østlandene (IØ) har til besvarelse oplyst følgende:

 

”Svineprojekter med deltagelse af IØ er alle underlagt IØ’s CSR politik (Corporate Social Responsability), som fastslår, at projekterne hvad angår dyrevelfærd (omfatter også transport), medicinanvendelse og gyllehåndtering skal overholde de danske regler. For transport af svin fra Danmark til Østlandene er der for IØ’s svineprojekter således ikke tvivl om, at de danske regler gælder, også for transporter uden for EU. Reglerne er fastlagt i EU forordning Nr. 1/2005 af 22. december 2004 (dvs. transportforordningen) suppleret med to danske bekendtgørelser nr. 1728 og 1729 af 21. december 2006 om beskyttelse af dyr under transport og om uddannelse i transport af dyr. Forordningen fandt anvendelse fra den 5. januar 2007 og erstattede et tilsvarende direktiv fra 1991.

 

Love og bekendtgørelser på dyreværnsområdet er Justitsministeriets ansvarsområde, men Fødevarestyrelsen varetager visse administrative funktioner og kontrolopgaver for Justitsministeriet. Loven forvaltes således til dels af Fødevarestyrelsen, som har ansvar for den  løbende godkendelse og kontrol af dyretransporter, på basis af Justitsministeriets vejledning nr. 145 af 21. december 2006 om transportforordningen. Kontrollen gennemføres af fødevareregionerne, som har mulighed for at udstede påbud i forbindelse med transport af dyr og for skriftligt at indskærpe reglerne. Ved formodet overtrædelse af reglerne kan fødevareregionerne foretage politianmeldelse. Det er herefter op til domstolene at tage stilling til skyldsspørgsmål og sanktionering.

 

Ansvaret for dyretransporten ligger hos leverandør og transportselskab, som sælger dyrene leveret. Skulle det vise sig, at en dyretransport til et af IØ’s projekter ikke har fulgt reglerne, vil det blive betragtet som et brud på IØ’s CSR politik. I yderste konsekvens vil IØ kunne afbryde samarbejdet med projektselskabet.”