Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri |
|
./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ministerens talepunkt fra samrådet i Fødevareudvalget den 11. april 2007,  samrådsspm. BD.
Med venlig hilsen
ministersekretær
Â
Tale
Til
Samråd
Den 11. april 2007
Ny Regulering - Mindre Aktive Fartøjer – Kystfiskerfartøjer
(FLF alm. Del spm. BD)
[Det talte ord gælder]
Spørgsmål:
â€Vil ministeren oplyse i forlængelse af ministerens svar pÃ¥ FLF alm. Del – spørgsmÃ¥l 216, om konsekvenserne for MAF-fiskere, hvis de overgÃ¥r til FKA-ordningen, er de samme konsekvenser, som gruppen af kystfiskere har haft siden indførelsen af FKA-ordningenâ€
Talepunkt:
Inden jeg går nærmere ind på besvarelsen mener jeg, at det vil være nyttigt at præcisere, hvad der karakteriserer de forskellige fartøjskategorier.
I ordningen om Ny Regulering er de fartøjer, der i referenceårene har fisket de arter, der omfattet af Ny Regulering, delt op på grundlag af fartøjernes omsætning i referenceperioden – den såkaldte historik.
Alle fartøjer med en omsætning over FØI-grænsen [omkring 220.000 kr.], som har fisket FKA-arterne er indplaceret som FKA-fartøjer. FØI-grænsen er det niveau Fiskeriøkonomisk Institut har fastlagt for gruppen af de fartøjer, der indgår i regnskabsstatistikken.
FKA-fartøjer kan være både over og under 17 meter. FKA-fartøjer, som er op til 17 meter kan vælge – dvs. de bestemmer selv – om de vil tilmelde sig kystfiskerordningen. Ved en tilmelding til kystfiskerordningen får fartøjerne tildelt en ekstra årsmængde torsk og tunge. Disse fartøjer er FKA-kystfiskerfartøjer, og udgør således en delmængde af FKA-fartøjerne.
En anden fartøjsgruppe i Ny Regulering er de Mindre Aktive Fartøjer - de såkaldte MAF-fartøjer. Forskellen på et FKA-fartøj og et MAF-fartøj er aktivitetsniveauet i referenceårene. Alle MAF-fartøjer har en omsætning på under FØI-grænsen og mange MAF-fartøjers aktivitetsniveau i referenceperioden er yderst beskedent.
Et FKA-fartøj kan efter Ny Regulering fiske de FKA-andele, som er tildelt fartøjet på baggrund af dets historik.
FKA-fartøjer havde i historikperioden en årlig omsætning, der gav et selvstændigt erhvervsgrundlag. Grundlaget for at blive FKA-fortøj var en omsætning over FØI- grænsen eller en tilladelse, fordi fartøjsejeren efter ansøgning kunne påvise, at der forelå et selvstændigt erhvervsgrundlag. Alle FKA-fartøjer kan bruge de muligheder, der ligger i ordningen med Ny Regulering. Det vil sige sammenlægning af kvoteandele osv.
Et MAF-fartøj kan deltage i rationsfiskeriet på grundlag af de mængder som den samlede gruppe af MAF-fartøjer hidtil har fisket på i referenceperioden. Der er ikke givet det enkelte MAF-fartøj en individuel mængde. Dette ville typisk heller ikke være til fordel for fartøjet, da der for et Mindre Aktive Fartøj netop har været et begrænset fiskeri på FKA-arterne.
Der er i indkaldelsen til dette samråd henvist til besvarelsen af spørgsmål 216. Dette spørgsmål blev stillet i forlængelse af det åbne samråd den 14. marts 2007, hvor hovedemnet var Mindre Aktive Fartøjer, - de såkaldte MAF- fartøjer.
I spørgsmål 216 blev jeg bedt om at redegøre for fordele og ulemper, hvis den gældende ordning skulle ændres og der skulle gives mulighed for at MAF-fiskere overgår til FKA-ordningen.
Som det fremgik af svaret, må fordele og ulemper for den enkelte MAF-fisker afhænge af hans egen situation, herunder forventninger og ønsker til fremtiden. Hvis en MAF-fisker ønsker at komme ud af fiskeriet og fartøjet har haft et forholdsvis godt fiskeri, ville det formentlig være en fordel for den pågældende at overgå til FKA ordningen, da fartøjet så kunne sælges med tilhørende fartøjskvoteandele.
Omvendt vil den MAF-fisker, der ønsker at fortsætte fiskeriet typisk have større muligheder, hvis han fortsætter i rationsfiskeriet, end hvis han udelukkende skulle fiske på sin egen beskedne historik og udelukkende på de fiskearter, som fartøjet har historik på. I rationsfiskeriet vil MAF-fartøjet derimod kunne deltage i rationsfiskeriet på alle FKA-arterne. Det vil formentlig af mange MAF-fiskere blive betragtet som en fordel.
Hvis MAF-fartøjerne indsluses i FKA-ordningen og fartøjsejerne får mulighed for at sælge fartøjet med fiskerettigheder, er det nærliggende at forvente, at dette vil give anledning til en reduktion af antallet af MAF- fartøjer. Denne formodning har sammenhæng med, at et meget stort antal af ejerne af MAF-fartøjerne har en begrænset afhængighed af fiskeriet. Ca. halvdelen af MAF-fartøjerne ejes af bierhvervsfiskere. Der kan naturligvis også være MAF-fartøjer, hvor ejerne af forskellige andre grunde har drevet et beskedent fiskeri.
Jeg bliver nu spurgt, om de mulige konsekvenser for MAF-fiskerne, hvis de overgår til en FKA-ordning er de samme, som gruppen af kystfiskere har haft siden indførelsen af FKA-ordningen.
Jeg bliver altså nød til at sige, at det ikke er muligt at foretage sådanne sammenligninger.
Når der tales om FKA-kystfiskerfartøjer, taler vi jo - i modsætning til MAF- fartøjer - om fartøjer, der er indplaceret som FKA-fartøjer. Dvs. fartøjets omsætning er så høj, at det er vurderet, at den svarer til et selvstændigt erhvervsgrundlag.
FKA-fartøjer, der kan melde sig til kystfiskerordningen, er højst 17 meter. De fartøjer, der vælger ordningen påtager sig et vilkår om, at de FKA-andele, som fartøjet disponerer over, kun kan overføres til andre fartøjer, der er optaget i kystfiskerordningen.
Sammenfattende mener jeg, at det ikke er muligt at drage paralleller mellem FKA-kystfiskere og Mindre Aktive Fartøjer, da tildelingsgrundlaget er forskelligt.
Med hensyn til de spørgsmål, der oprindeligt blev rejst om, hvorvidt MAF-fartøjerne skulle have mulighed for at overgå til FKA-ordningen, har jeg noteret mig, at jeg ikke siden vores seneste samråd om disse spørgsmål har modtaget nogen anmodning fra gruppen af MAF-fiskere om at overveje at skabe denne mulighed.