Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af den 23. marts 2007 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 230:
Spørgsmål 230:
â€Vil ministeren oplyse, hvilke regler der gælder for, hvor hurtigt borgerklager skal følges op med et kontrolbesøg?â€
Endeligt svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg henholder mig:
â€Fødevarestyrelsens fødevareregioner modtager jævnligt klager fra forbrugere over virksomheder og fødevarer. Fødevarestyrelsen har i perioden 2002 til 2006 journaliseret ca. 9.100 anmeldelser over virksomheder og fødevarer.
Fødevareregionerne vurderer hver anmeldelse konkret og individuelt. Man reagerer efter sagens alvorlighed. De typiske reaktioner er:
Sagsbehandlingstid for forbrugeranmeldelser var i 2005 og 2006 omfattet af Fødevarestyrelsens resultatkontrakt. 75% af forbrugeranmeldelserne skulle være afsluttet indenfor tre måneder, og 90% af forbrugeranmeldelserne skulle være afsluttet indenfor seks måneder.
I 2006 var 82% af sagerne afsluttet inden for tre måneder, og 91% af sagerne var afsluttet indenfor seks måneder. Målet for både tre og seks måneder var dermed opfyldt i 2006.
I 2007 er sagsbehandlingstid for forbrugeranmeldelser udeladt af Fødevarestyrelsens resultatkontrakt med Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. MÃ¥lopfyldelsen i 2005 og 2006 har dannet grundlag for dette. Der gælder dog fortsat et almindeligt krav om, at den enkelte sagsbehandler skal tilrettelægge sit arbejde sÃ¥ledes, at sager skal behandles sÃ¥ hurtigt som muligt, jf. Justitsministeriets vejledning om forvaltningsloven.â€
Carina Christensen
/ Thomas Elvensø