Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 

 

 

 

 

 

Den 13. april 2007

 

 

 

 

 

J.nr. 4732


 

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af den 23. marts 2007 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 230:

 

Spørgsmål 230:

”Vil ministeren oplyse, hvilke regler der gælder for, hvor hurtigt borgerklager skal følges op med et kontrolbesøg?”

 

Endeligt svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Fødevarestyrelsen, der har oplyst følgende, hvortil jeg henholder mig:

 

”Fødevarestyrelsens fødevareregioner modtager jævnligt klager fra forbrugere over virksomheder og fødevarer. Fødevarestyrelsen har i perioden 2002 til 2006 journaliseret ca. 9.100 anmeldelser over virksomheder og fødevarer.

 

Fødevareregionerne vurderer hver anmeldelse konkret og individuelt. Man reagerer efter sagens alvorlighed. De typiske reaktioner er:

 

Sagsbehandlingstid for forbrugeranmeldelser var i 2005 og 2006 omfattet af Fødevarestyrelsens resultatkontrakt. 75% af forbrugeranmeldelserne skulle være afsluttet indenfor tre måneder, og 90% af forbrugeranmeldelserne skulle være afsluttet indenfor seks måneder.

 

I 2006 var 82% af sagerne afsluttet inden for tre måneder, og 91% af sagerne var afsluttet indenfor seks måneder. Målet for både tre og seks måneder var dermed opfyldt i 2006.

 

I 2007 er sagsbehandlingstid for forbrugeranmeldelser udeladt af Fødevarestyrelsens resultatkontrakt med Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender. Målopfyldelsen i 2005 og 2006 har dannet grundlag for dette. Der gælder dog fortsat et almindeligt krav om, at den enkelte sagsbehandler skal tilrettelægge sit arbejde således, at sager skal behandles så hurtigt som muligt, jf. Justitsministeriets vejledning om forvaltningsloven.”

 

 

 

 

Carina Christensen

/ Thomas Elvensø