Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
|
København, den 13. april 2007 Sagsnr.: 1874/278776  |
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 22. marts 2007 (FLF alm del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:
Spørgsmål 225:
â€Vil ministeren oplyse om sanktionsniveauet for overtrædelser af reglerne for industrifiskeri er strengere end for overtrædelser af sammenlignelige bestemmelser indenfor fødevareerhvervet?â€
Svar:
Overordnet lægges vægt på, at sanktioner ved ulovligt fiskeri skal stå i forhold til overtrædelsens karakter samt have special- og generalpræventiv effekt. Det indgår heri, at det ikke skal kunne betale sig at fiske ulovligt.
Â
Ved overtrædelser af regler og vilkår for industrifiskeri kan der iværksættes forskellige typer af sanktioner afhængig af grovheden af den pågældende overtrædelse.
Ifølge § 37 i fiskeriloven er der hjemmel til at tilbagekalde en tilladelse i en periode på op til et år, hvis indehaveren har gjort sig skyldig i grov eller gentagen overtrædelse af de i tilladelsen foreskrevne vilkår. I praksis er den hyppigst anvendte tilbagekaldelsesperiode 1 måned. En administrativ tilbagekaldelse betyder samtidig, at retten til at fange den fangstmængde, der var tildelt for den pågældende periode, kan bortfalde.
Ud fra en konkret vurdering af sagens omstændigheder kan Fiskeridirektoratet i sager om grov eller gentagen overtrædelse af reglerne vælge i stedet at fremsende påtalebegæring til politiet med anmodning om bøde og konfiskation. Bøden udgør 1/3 af den ulovlige fangstværdi, hvis fartøjsføreren er ejer eller medejer af fartøjet. Hvis fartøjsføreren ikke er ejer eller medejer af fartøjet, er bøden ¼ af værdien af den ulovlige fangst. Herudover vil værdien af den ulovlige fangst kunne konfiskeres. Der er en langvarig og fast retspraksis for dette sanktionsmønster.
Hvis der foreligger en meget grov eller flere gentagne overtrædelser, kan de to ovennævnte sanktioner kombineres, altså tilbagekaldelse af fangstrettigheder, konfiskation og bøde.
En administrativ tilbagekaldelse af en fiskeritilladelse kan indbringes for domstolene. I perioden siden 1996 er der afsagt ca. 20 landsretsdomme og 2 højesteretsdomme på området. Kun i én dom, (VLD. 1999), er en tilbagekaldelse kendt ugyldig. Den administrative praksis for inddragelse af tilladelser er således blevet stadfæstet af domstolene.
Som det fremgår af det beskrevne sanktionsmønster, vil den administrative reaktion eller strafferetlige sanktion, der anvendes ved en konkret overtrædelse, altid blive fastsat i relation til det konkrete fartøjs fangstmuligheder eller værdien af den konkrete fangst samt overtrædelsens grovhed.
For så vidt angår sanktionsniveauet for overtrædelser inden for fødevareerhvervet, er udgangspunktet det samme som ved ulovligt fiskeri. Sanktionen skal stå i rimeligt forhold til overtrædelsen samt have special- og generalpræventiv effekt. De anvendte sanktioner på jordbrugsområdet er typisk indskærpelser og bøder samt påbud og forbud. Bødestørrelsen afhænger af overtrædelsens karakter og skadelighed i forhold til menneskers, dyrs eller planters sundhed eller for miljøet. På økologiområdet er det derudover i særlige tilfælde muligt at inddrage autorisationen til at drive økologisk jordbrug.
Det er min vurdering, at principperne for sanktionsniveauet for overtrædelse af reglerne for industrifiskeriet hverken er strengere eller mildere, end de der gælder for overtrædelser af andre bestemmelser inden for fødevareerhvervet under Fødevareministeriets ressort.
Hans Chr. Schmidt
/Bo Folmer Pedersen