Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug

og Fiskeri



 

Den 15. marts 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

./.     Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ministerens talepunkt fra samrådet i Fødevareudvalget den 14. marts 2007, samrådsspm. AU.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Kent Harnisch

ministersekretær


 

Talepunkt til Samrådsspørgsmål AU

 

(”Hvordan vil ministeren sikre, at kontrollen med fiskeriet i Danmark styrkes, når fiskerikontrollens ressourcer samtidig nedskæres”)

 

I Danmark har vi en god fiskerikontrol, der lever op til sine internationale forpligtigelser. Det vil vi også have i fremtiden.

 

Der ligger i spørgsmålet en undertone af, at den danske fiskerikontrol er utilstrækkelig. Det mener jeg ikke der er belæg for at sige. Jeg sidder her med et brev af den 13. marts 2007 fra CFCA [EU-kontrolagenturet], som peger på Danmark som det land, man ønsker skal spille en ledende rolle i koordinationen og opfølgningen af EU's genopretningsplaner for torskebestandene i Skagerrak, Nordsøen og Østersøen.

 

Med udgangspunkt i den diskussion vi netop har haft om Østersøen, er Danmarks indsats ikke utilstrækkelig. Tværtimod anser jeg ønsket om, at Danmark skal have en ledende rolle ved løsningen i Østersøen, udtryk for at der er tillid til vores kontrol.

 

Et andet eksempel, hvor EU [Kommissionen] har et særligt godt øje til Danmark er vores arbejde med elektronisk logbog. Her er vi meget langt fremme i udviklingsarbejdet, og Kommissionen ser faktisk den danske løsning som en model til efterfølgelse i andre lande.

 

Fiskeridirektoratets bevilling og dermed den økonomiske ramme til at udføre fiskerikontrol i Danmark er fastsat i finansloven.

 

Bevillingsudviklingen er et udtryk for, at en konsulentanalyse tilbage i 2005 pegede på, at der kunne gennemføres effektiviseringer i direktoratets centrale del i København, og i tilrettelæggelsen af den landbaserede og den søbaserede fiskerikontrol.

 

Fiskeridirektoratet har siden hen arbejdet målrettet på handlingsplaner for, hvorledes effektiviseringerne kan udmøntes – så opgaver og ressourcer hænger sammen. Dette sker på to fronter.

 

For det første er målet er en bedre anvendelse af kontroldata, mere risikobaseret udvælgelse og prioritering, hvorved anvendelsen af kontrolressourcerne bliver mere effektiv. Hertil kommer, at ny teknologi i højere grad skal anvendes og tiden ude hos direktoratets ”kunder” øges.

 

I denne sammenhæng vil jeg – også i dag - nævne ”Operation Sorte Fisk”, hvor Fiskeridirektoratet og SKAT i et tæt samarbejde har opnået betydelige resultater. Det er netop udtryk for at vi kan få mere kontrol ud af ressourcerne ved nye måder at arbejde på.

Det kalder jeg intelligent kontrol! I ”Operation Sorte fisk” har vi ikke øget ressourcerne på input-siden, men effekten på outputsiden er klart forbedret.

 

Jeg har en meget fast tro på, at man gennem disse offensive operationer høster en stor præventiv virkning – dels gennem omtale i pressen, dels gennem den interne snak i fiskeriet. [og forebyggelse er jo altid bedre end at helbrede].  

 

Krone for krone vil skatteborgeren i Danmark få mere fiskerikontrol, og det er, synes jeg, meget tilfredsstillende.

 

For det andet er der den 1. januar 2007 iværksattes således en ny og administrativt smallere organisation, hvor kontrolopgaverne i større omfang, end tidligere skal løses på tværs af direktoratets forskellige enheder – inspektorater, skibe og den centrale enhed i København.

 

Man er i gang med at flytte i mindre og dermed billigere lokaler flere steder i landet. Dette reducerer direktoratets samlede udgifter til husleje betragteligt.

 

Endvidere vil en nyoprettet Enhed for Risikovurdering og Kontrolkampagner – placeret i Esbjerg – medvirke til en klart mere kvalificeret udvælgelse af kontrolforretningerne.

 

Som jeg nævnte i min indledning, har Danmark en fiskerikontrol, som EU fæster tillid til.  Jeg vil gå så langt som at sige, at Danmark af EU betragtes som et lokomotiv, som også i fremtiden skal trække fiskerikontrollen i den rigtige retning.

 

Og for at runde af, så betyder det, at kontrollen ligger mig overordentligt meget på sinde. Vi bevæger os i en dynamisk verden, og vi skal derfor løbende sikre os, at vi er gearet til at kunne slå hårdt ned på fiskere, som ikke overholder reglerne og som lander sorte fisk. Som enhver anden ansvarlig minister i Regeringen så er det mit ansvar at sikre at der er sammenhæng mellem de opgaver, der skal løses og de ressourcer, der stilles til rådighed.