|
./.    Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering ministerens talepunkt fra samrådet i Fødevareudvalget den 14. marts 2007, samrådsspm. AY, AZ, AÆ, AØ.
Med venlig hilsen
ministersekretær
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
14.03.2007
Tale til
Åbent samråd den 14. marts 200
Ny Regulering – Mindre Aktive Fartøjer
(FLF alm. del spm AY, AZ, AÆ og AØ)
De fire spørgsmål vedrører samme emne – nemlig reguleringen af MAF- gruppen (Mindre Aktive Fartøjer). Jeg vil derfor besvare dem under ét.
AYÂ Â Â Â Â Â Â Â Det
kan sådan set gøres ganske kort, idet MAF-gruppen har fået tildelt
fangstmuligheder efter samme model som den øvrige del af fiskeriet, dvs
FKA-gruppen.
MAF-gruppen er ikke med i Ny Regulering fordi, der blandt de mindre fartøjer
var en stor skepsis overfor det nye system, og fordi opbakningen til FKA
systemet var mildt sagt fraværende blandt de partier, der nu vil hjælpe
MAF-gruppen.
                MAF-gruppen fik i stedet sikkerhed for, at den kan fastholde den fangstandel gruppen har haft i perioden 2003-2005. På nøjagtig samme måde, som FKA-gruppen får tildelt en fangstandel, der svarer til dens fiskeri i 2003-2005.
I perioden har der været enkelte fiskebestande, der ikke har været fuldt opfisket. Men tildelingen af mængderne til MAF-gruppen er foretaget på grundlag af hele kvoten. Den har altså fået sin andel af de uopfiskede mængder.
Der er så indgået nogle fradrag til Fiskefonden, men de er alle taget fra FKA-gruppen.
Der er altså ikke noget at komme efter her, og jeg har ærlig talt svært ved at forstå, at en gruppe fiskere nu snart 1½ år efter den politiske aftale kommer og vil bruge 2006 som referenceår. Det er selvfølgelig positivt, at de har haft et rigtigt godt år i 2006, men det betyder jo ikke, at vi nu kan gå ind og fjerne de fisk fra FKA-segmentet, som vi uddelte i juni sidste år, fordi nogle er kommet i tanker om, at de skulle have noget mere.
Jeg er ked af, hvis nogle i forbindelse med dette samråd er bragt i en vildfarelse, der ikke var nødvendig.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at
MAF-gruppens fiskeri indtil nu ligger på et noget lavere niveau end
Fiskeridirektoratet havde forventet. Direktoratet har derfor øget rationerne
for at gøre fiskeriet mere attraktivt.            Jeg har fået oplyst, at ud
af de knap 1200 MAF-fartøjer vi har, er der kun ca 950, der har tilmeldt sig
licenslisterne, og de vil formentlig ikke engang alle deltage i fiskeriet. Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
Jeg mener nok, at MAF-gruppen vil få et fornuftigt fiskeri i 2007, ikke mindst
på baggrund af prisudviklingen. Der er selvfølgelig det forhold, at der er
mange passive MAF fartøjer, der med kort varsel kan gå ind i fiskeriet – men
sådan har det altid været.
AZ         Det fører mig til spørgsmålet om fartøjernes værdi. MAF-gruppen omfatter både erhvervsfiskere og bierhvervsfiskere, dvs personer, der kan have et andet hovederhverv og driver fiskeriet som en bibeskæftigelse. Jeg kan oplyse, at bierhvervsfartøjerne ikke bliver værdiløse, som følge af Ny Regulering – det skyldes som nævnt, at deres fangstandel ligger fast. Jeg er så godt klar over, at værdien af FKA fartøjerne er steget meget, men det skyldes jo helt andre forhold!
Det er jo interessant at opleve, at at FKA ordningen fungerer til stor tilfredshed for fiskerne, og at de partier, der forsøgte at trække tæppet væk under FKA reguleringen, nu beder mig om at gøre noget ved værdien af MAF fartøjerne, som ikke er omfattet af Ny Regulering.
Det er jeg sådan set klar til. Såfremt der er et tilstrækkeligt politisk ønske herom, så ser jeg gerne på muligheden for at udstrække FKA ordningen til MAF-gruppen.
Nu skal man jo ikke glemme, at Ny
Regulering også sigter på ressourcebevaring derved, at flåden skal tilpasses
til fiskerimulighederne. Skal MAF-gruppen deltage i Ny Regulering, så må den jo
blive en del heraf.
AÆ        Ønsker man at ride begge heste, som jeg synes man kan læse ud af spørgsmålene, så vil det kræve bredere overvejelser om vores forvaltning. Det er dog ikke muligt at have en flåde, der både er for stor, og en der kan fiske alt det, den har lyst til.
En mulighed kunne være, at lempe kravet til erhvervsfiskerindtjening i MAF-segmentet, for derved at skabe grundlag for at fastholde en flådestørrelse, som i realiteten er større end ressourcerne giver grundlag for. Disse fiskere vil så i større udstrækning end tidligere kunne supplere fiskeriet ved anden indtjening.
Jeg vil med interesse lytte til, om der er politiske vinde på vej, som giver grundlag for at vi kan udvikle MAF-segmentet sammen, det er nemlig regeringens mål, og det har det jo været hele tiden.
AØ        Den konkrete sag, der rejses vedrørende Kaj Kirkedal kan jeg ikke kommentere her, men jeg må gå ud fra, at de, der ønsker sagen belyst har talt med Kaj Kirkedal og i den forbindelse set ministeriets brev til Kirkedal. Der er spørgsmålene besvaret i en 8 siders meget grundig gennemgang og begrundelse for sagen.
              Generelt
kan jeg oplyse, at spørgsmålet om hvem, der kan få en FKA drejer sig om
hvorvidt man har været aktiv i fiskeriet. Har man haft en indtjening under ca
230.000 kr er man automatisk placeret som MAF fartøj, men har efter ansøgning
kunne blive løftet til at blive FKA fartøj.
              Jeg vil ikke spilde udvalgets tid med en redegørelse for de mange forhold, der indgår i en vurdering af en sådan ansøgning, men blot gentage, at såfremt det er et problem, at ikke flere fiskere kan blive omfattet af FKA-ordningen, så er regeringen klar til at se på dette hurtigt.
                                            Â