Folketingets- Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

 



 

København, den 28. marts 2007

Sagsnr.: 1874/275639

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets- Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 15. marts 2007 ad FLF alm. del udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 209:

 

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen modtaget under Nordjyske Kystfiskerforenings fortræde for udvalget den 14. marts 2007, jf. FLF alm. del – bilag 267?”.

 

 

Svar:

 

I den nævnte henvendelse stilles forskellige forslag, der vedrører den løbende regulering af rationsfiskeriet for mindre aktive fartøjer (MAF-fartøjer). Forslagene kan indgå i den løbende dialog, der finder sted med erhvervet om rationsfiskeriet i MAF-segmentet.

 

I henvendelsen stilles endvidere en række spørgsmål, som vedrører nogle af hovedtrækkene i den gennemførte ordning omkring FKA-arter i henhold til Ny Regulering.

 

Aftalen om Ny Regulering omfatter  registrerede erhvervsfiskerfartøjer, der fiskede på et kommercielt grundlag. Som udgangspunkt herfor anvendtes den grænse, som  Fødevareøkonomisk Institut har for gruppen af fiskerivirksomheder, der indgår i det regnskabsstatiske grundlag. FØI-grænsen var i 2005 224.342 kr.

 

MAF-fartøjer er de fartøjer, hvor den registrerede bruttoomsætning har været mindre end den grænse, der var sat for at opnå FKA-status, men hvor der dog er registreret landinger af kvoter, der er omfattet af FKA-ordningen. Der var mulighed for at søge om, at få et MAF-fartøj indplaceret som FKA-fartøj. Det var en betingelse for at komme i betragtning, at der med fartøjet var drevet et fiskeri, som dannede et selvstændigt erhvervsgrundlag, og at fartøjsejeren ikke måtte have været ejer eller medejer af andre fartøjer.

 

Forud for indplaceringen af fartøjer og tildelingen af fartøjskvoteandele i 2006 kunne der med ansøgningsfrist den 30. marts 2006 tages hensyn til atypiske forhold i forbindelse med indplacering af et fartøj og tildelingen af fartøjskvoteandele. Regler om tildeling af fartøjskvoteandele ved atypiske forhold fremgår af §§ 20-37 i kapitel 3 i den bekendtgørelse der vedrører indplacering af fartøjer og tildeling af fangstrettigheder (Bekendtgørelse nr. 51 af 1. februar 2006 om indplacering af fartøjer og tildeling af fangstrettigheder med henblik på ny regulering af nogle fiskerier fra 2007 samt visse vilkår for ordningen med senere ændringer). Reglerne muliggjorde, at der ved indplacering af et fartøj kunne tages hensyn til atypiske forhold herunder f.eks. sygdom, hvorefter et MAF-fartøj via øget tildeling kunne indplaceres i FKA-segmentet.

 

Indplaceringen og tildelingen af kvoteandele efter Ny Regulering skete i 2006 på grundlag af oplysninger om fartøjerne identificeret ved EU-identifikationsnummer og i forhold til de fartøjer, der var registreret i Fiskeridirektoratets Fartøjsregister på daværende tidspunkt.

 

Ved tildeling af fartøjskvoteandele var der, i de tilfælde hvor fartøjsejeren havde foretaget en fartøjsudskiftning mulighed for at ansøge om tildeling på baggrund af fartøjsejerens personlige fiskeri i referenceperioden i stedet for tildeling på baggrund af det nuværende fartøjs fiskeri i hele referenceperioden.

 

Erhvervsfiskere med A-staus efter Fiskeriloven skal kunne dokumentere, at mindst 60 % af deres bruttoindkomst ved personlig virksomhed i de foregående 12 måneder stammer fra erhvervsfiskeri. Bierhvervsfiskere skal kunne dokumentere, at mindst 5 % af bruttoindkomsten ved personlig virksomhed i de foregående 12 måneder stammer fra bierhvervsfiskeri.

 

Efter Ny Regulering er fangstrettighederne til FKA-arterne delt ud på grundlag af fartøjernes fiskeri i referenceperioden 2003-2005. Det glæder både for MAF-fartøjerne og for FKA-fartøjerne.

 

 

På baggrund af erhvervets udmeldinger om muligheden for ophugningsstøtte til fiskerfartøjer, blev det i 2006 vurderet, at FKA-ordningen indebar en så væsentlige ændring i vilkårene for de fiskere, der var omfattet af den, at man ønskede at give dem en mulighed for at trække sig ud af fiskeriet.

 

 

 

Hans Chr. Schmidt

 

 

/Mogens Schou