Folketingets Udvalg for Fødevarer,                Landbrug og Fiskeri



 

København, den 13. marts 2007

Sagsnr.: 1874/271728

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 14. februar 2007 (FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål:

 

 

Spørgsmål 187:

 

Ministeren bedes kommentere artiklerne ”Er denne torsk ulovlig?”, ”Stop det ulovlige fiskeri – for fiskernes skyld” og ”Polske pirattorsk på menuen” fra Politiken den 11/2-07, samt artiklen ”Pirattorsk: Fiskefirma klar til at droppe polske torsk” fra Politiken den 13/2-07, herudover bedes ministeren redegøre for, hvad han agter at foretage sig på baggrund af disse artikler.”

 

 

Svar:

 

Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) har anslået, at omkring 35-45 pct. af landingerne af den østlige torskebestand ikke er blevet registreret i de seneste år.

 

Kommissionens tjenestegrene har netop fremlagt et arbejdspapir med oplysninger om kontrolsituationen i Østersøen. Arbejdspapiret indeholder resultatet af undersøgelser, som Kommissionens kontrolinspektører har gennemført i de otte EU-medlemsstater i Østersøen i perioden 2005 og 2006. Det præsenterer Kommissionens undersøgelse af pålideligheden af fangstregistreringssystemerne for torsk fra Østersøen.

 

Kommissionen har som metode anvendt at analysere fangsten af torsk pr. time til søs (fangst pr. indsatsenhed) for 208 tilfældigt valgte fiskerfartøjer, som EF-inspektørerne har overværet inspektionen af. Der er herefter foretaget en sammenligning med fangsten pr. indsatsenhed for samme fartøjer på to fangstrejser før og på to fangstrejser efter den fangstrejse, som EF-inspektørerne overværede, i alt 1040 fangstregistreringer. Dette resulterede i en konstatering af, at landingen pr. indsatsenhed var højere på de inspicerede fangstrejser end de, der ikke var inspiceret. Kommissionen ser dette som en indikation på underrapportering, når der ikke er kontrol. Analysen forholder sig alene til nøjagtigheden af de registrerede fangst­data og ikke af landinger, der foregår uden om registreringssystemerne.

 

Indikationerne i arbejdspapiret viser, at registreringerne af fiskeriet i Østersøen generelt kunne være bedre og i nogle lande væsentligt bedre. Undersøgelsen indikerer et uregistreret fiskeri på 48,71 pct. i Polen, på 21,4 pct. i Sverige, på 15,6 pct. i Litauen, på 13,59 pct. i Tyskland, på 12,74 pct. i Danmark og på 7,56 pct. i Letland.

 

Jeg hilser Kommissionens papir velkomment. Det viser et reelt problem med registreringerne af fiskeriet i Østersøen, og det er klart, at der må tages hånd om dette problem. Jeg har allerede tidligere gjort det klart for EU-Kommissionen, at det er en urimelig situation.

 

Det er myndighederne i de enkelte medlemsstater, der skal sikre, at reglerne i den fælles fiskeripolitik overholdes. Det er således de nationale myndigheder i de respektive medlemsstater, som har ansvaret for kontrollen på deres område og i farvande under deres overhøjhed og jurisdiktion. EU-Kommissionens fiskerikontrolinspektorat skal sikre, at alle de nationale myndigheder, der har ansvaret for håndhævelsen af reglerne, anlægger samme standarder for udførelsen af deres hverv.

 

Det er klart, at jeg vil tage de nye oplysninger op med mine ministerkollegaer og fiskerikommissæren. Det Regionale Rådgivende Råd for Østersøen (ØstersøRAC’en) som består af en række organisationer dels med direkte tilknytning til fiskerierhvervet dels af andre interesseorganisationer afholder i dagene 28.-29. marts i år en konference om fiskerikontrol og regeloverholdelse i Østersøen. Danmark er værtsland for konferen­cen. Jeg har benyttet denne lejlighed til at invitere mine EU-ministerkolle­gaer omkring Øster­søen og fiskerikommissær Joe Borg til et særskilt møde, hvor hensigten er at opnå enighed om konkrete initiativer, som kan skabe fremdrift i spørgsmålet om bekæmpelse af ulovligt fiskeri i Østersøen. Det er vigtigt, at vi i fællesskab er enige om at bekæmpe problemet.

 

Fiskerierhvervet har et medansvar for problemerne og må også bidrage til løsningen af problemet. Jeg hilser således ethvert initiativ fra erhvervet, som skal bidrage til bekæmpelsen velkomment.

 

I EU forhandler vi i øjeblikket om et forslag til en langsigtet plan for forvaltning af torskebestandene i Østersøen. I den sammenhæng er kontrol et centralt emne. Det er vigtigt, at kontrolreglerne bliver effektive, overskuelige, kontrollerbare og proportionale. Fra dansk side har vi fremlagt nogle konkrete kontrolforslag for at forbedre kontrolmulighederne ikke blot i Danmark, men generelt i Østersøen.

 

Det blev i forbindelse med reformen af den fælles fiskeripolitik i 2002 besluttet at styrke kontrolområdet generelt ved at oprette et EU-fiskerikontrolagentur. Agenturet skal sikre en mere ensartet og effektiv håndhævelse ved at samle EU’s og medlemsstaternes ressourcer til fiskerikontrol og koordinere kontrolaktiviteterne. Kontrolagenturet påbegynder sit arbejde i år, og jeg forventer, at EU-kontrolagenturets arbejde vil kunne bidrage til en løsning vedrørende uregistrerede fangster af torsk.

 

 

For så vidt angår de konkrete forhold i relation til det danske firma, som er omtalt i artiklerne, er der tale om en sag mellem firmaet og de polske myndigheder, og jeg kan således ikke udtale mig specifikt om denne.

 

 

 

 

 

 

Hans Chr. Schmidt

 

 

/Birgitte Riber Rasmussen