Foreløbig besvarelse af spørgsmål nr. 179 af 1. februar 2007 (alm. del) fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Spørgsmål:
                    Â
â€Vil ministeren i forbindelse med ministerens besvarelse af FLF alm. del - samrÃ¥dsspm. AN om lange svinetransporter den 31. januar 2007 sikre, at det fremover bliver muligt at fÃ¥ et mere detaljeret statistisk materiale vedrørende lange svinetransporter?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender om en udtalelse. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende:
Â
â€Elektronisk database
Trade and Control Expert System (TRACES) er et internet-baseret system (elektronisk database), der anvendes til elektronisk overførsel af samhandelscertifikater for levende dyr og grænsekontroldokumenter (CVED: Common Veterinary Entry Document) for import af levende dyr. TRACES er udviklet af EU-Kommissionen, som også står for vedligeholdelsen af systemet. Siden 1. januar 2005 har al samhandel med levende dyr samt import af levende dyr skullet registreres i en fælles EU-database.
TRACES anvendes også til samhandelscertifikater for forsendelser af dyr til lande udenfor EU (i.e. tredjelande) via andre EU-lande. I disse tilfælde vil udgangsstedet i EU anføres som modtager, mens tredjelandet anføres som bestemmelsessted på samhandelscertifikatet.
Både myndigheder og økonomiske brugere (importører, eksportører, transportører) har adgang til TRACES. Grundlaget for systemet er, at brugerne indhenter de nødvendige oplysninger i systemet og udformer de relevante certifikater. En anden indgangsvinkel til systemet har de kompetente myndigheder, som bl.a. godkender certifikaterne elektronisk.
Samhandelscertifikaterne består af 3 dele:
1) Oplysningerne om forsendelsen: afsender, modtager, dyreart, antal dyr, transportmiddel, rute, formål m.v. (udfyldes af eksportør eller embedsdyrlæge/officiel inspektør)
2) Attestering: sundhedsoplysninger (udfyldes af embedsdyrlæge/officiel inspektør)
3) Kontrol: stikprøve- eller mistankekontrol (udfyldes af embedsdyrlæge/officiel inspektør)
Herudover fremgÃ¥r af samhandelscertifikatet bl.a. oplysninger om kategori af dyr (avl, opfedning, slagtning), identifikation af dyr, transportform, transit-ruter, udgangssteder, tredjelande samt forventet forsendelsestid.Â
Grænsekontroldokumenterne består af 3 dele:
1) Oplysninger om forsendelsen, se pkt. 1 ovenfor (udfyldes af importør, i.e. ansvarlig for fragten, eller embedsdyrlæge/officiel inspektør).
2) Afgørelse om forsendelsen: grænsekontrolstedets afgørelse om forsendelsen (udfyldes af embedsdyrlæge/officiel inspektør)
3) Kontrol: overensstemmelse vedr. forsendelse ved indførsel under særlige procedurer (udfyldes af embedsdyrlæge/officiel inspektør).
Procedure for brug af samhandelscertifikater/grænsekontroldokumenter
Det udfyldte skema fungerer som en forhåndsanmeldelse ved samhandel og import. Der udfyldes et TRACES- certifikat for hver forsendelse af levende dyr.
Ved samhandel med levende dyr vil første del af sundhedscertifikatet kunne udfyldes i TRACES og derefter sendes elektronisk til godkendelse i fødevareregionen.
Ved import af levende dyr skal der udfyldes et grænsekontroldokument i TRACES, som så sendes elektronisk til grænsekontrolstedet.
Hvert certifikat tildeles et unikt nummer af TRACES, som er det samme for certifikatet, uanset hvilket sprog det vælges på.
Forsendelserne skal stadig ledsages af papircertifikater. Certifikaterne skal printes ud på dansk og på mindst et af modtagerlandets officielle sprog. Certifikaterne kan printes på alle medlemslandenes sprog.
Fødevareregionen kan lave udtræk (oversigter) fra TRACES i relation til dyreart, dato for afgang, oprindelsessted og bestemmelsessted med oplysninger om antal dyr samt transportvirksomhed for transporter fra Danmark.
PÃ¥ baggrund af informationer i TRACES samt logbøger er det sÃ¥ledes Fødevarestyrelsens opfattelse, at der vil kunne fremskaffes et detaljeret statistisk materiale om lange svinetransporter.â€