Â
Det talte ord gælder
Tale til samråd d. 10. januar 2007 i
Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
om spørgsmål AM
(Ansatte til gennemførelse af tilsyn)
AM                            Vil ministeren redegøre for hvor mange medarbejdere, der skal være ansat i Fødevarestyrelsen, for at kunne udføre det antal tilsyn med fødevarevirksomheder der er forudsat i tilsynsfrekvensvejledningen, som er det faglige grundlag for tilsynsaktiviteten, samt hvor mange medarbejdere der er ansat i Fødevarestyrelsen på nuværende tidspunkt?
Rigsrevisionen præsenterer i sin beretning et regnestykke, der tager udgangspunkt i et tilsynsbehov svarende til, at der skulle være gennemført et samlet antal tilsyn opgjort efter den midterste værdi i intervallerne i tilsynsfrekvensvejledningen. I så fald skulle regionerne i årene 2003, 2004 og 2005 have gennemført yderligere omkring 10.000 tilsynsbesøg årligt hos detailvirksomhederne. Med det udgangspunkt ville der skulle anvendes ca. 32 årsværk mere end i dag.
Samlet antal ansatte                  Til sammenligning kan jeg oplyse, at en opgørelse over bemandingen i november måned viser, at der aflønnes ca. 644 medarbejdere omregnet til fuldtidsansatte i fødevareregionerne til kontrol og beredskab på fødevare- og veterinærområdet, laboratoriearbejde mv. Heraf er de ca. 365 årsværk tilknyttet kontrolafdelingerne.
Hertil kommer de tilsynsførende, som udøver kødkontrol på de store eksportautoriserede slagterier. Og derudover er der i Fødevarestyrelsens centrale enhed i Mørkhøj beskæftiget ca. 315 medarbejdere omregnet til fuldtidsansatte.
Frekvensvejledningen 2006     Den her nævnte beregning er baseret på frekvensvejledningen for 2005, som er det sidste år, Rigsrevisionen belyser i sin beretning. Hvis der til grundlag for beregningen i stedet blev taget udgangspunkt i frekvensvejledningen for 2006, hvor der blev gennemført en række ændringer i frekvensintervallerne, ville det beregnede tal for antal ekstra tilsyn ud fra Rigsrevisionens metode være væsentligt større.
Branchekategorier, der i 2005 havde frekvensintervallet 2-3, havde i 2006 intervallet 2-4. Hvis den af Rigsrevisionen anvendte beregningsmetode skulle anvendes på disse brancher, skulle der således planlægges med et måltal på 3 tilsyn pr. år i gennemsnit for disse brancher. Da der er ca. 17.000 virksomheder i denne kategori, ville det indebære ca. 17.000 ekstra tilsynsbesøg om året.
Dertil kommer, at brancher, der i 2005 havde en vejledende frekvens på 1 (dvs. ikke noget interval), i 2006 havde intervallet 1-2. Disse brancher skulle efter ovennævnte metode have et måltal på 1½ tilsynsbesøg pr. år. Da der er ca. 24.000 virksomheder i denne kategori, ville det indebære ca. 12.000 ekstra tilsynsbesøg om året.
Sammenlagt ville det med Rigsrevisionens metode altså indebære knap 30.000 ekstra tilsynsbesøg om året, hvilket ville svare til, at der skulle anvendes knap 100 årsværk mere end i dag.
Som jeg tidligere nævnte, vil vi snarest igangsætte et arbejde med at udvikle et helt nyt tilsynskoncept – med afsæt i Ekspertgruppens rapport – således at ressourcerne fremover anvendes dér, hvor problemerne er størst og hvor der kan forventes størst effekt af indsatsen i forhold til at sikre befolkningen mod risici.
PÃ¥ den baggrund vil vi naturligvis efterfølgende vurdere det fremtidige medarbejderbehov i Fødevarestyrelsen.               Â