Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri |
|
|
6. novmeber 2006 J.nr.: 3604 |
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 5. oktober 2006 (Ad FLF alm. del) udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 15:
Spørgsmål 15:
â€Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen den 4. oktober 2006 af FLF alm. del - samrÃ¥dsspm. E-H om kontrollen med Tannis og Thulin (ogsÃ¥ stillet i FolketingsÃ¥ret 2005-06, jf. FLF alm. del – samrÃ¥dsspm. CD-CH) nærmere belyse den kontrolvirksomhed, der udføres i forhold til kontorvirksomheder som Tannis og Thulin?â€
Svar:
Den vejledende årlige frekvens for kontrol af kontorvirksomheder var 1 i 2005. I 2006 er den vejledende frekvens 1-2 kontrolbesøg årligt gennemført som audit for kontorvirksomheder. Ved audits gennemføres blandt andet stikprøvevis kontrol af virksomhedens egenkontrolprogram, handlinger og egenkontrolresultater.
Derudover kan der foretages kontrolbesøg, hvis der viser sig et særligt behov. Det kan f.eks. være som opfølgning på kontrol af en anden virksomhed, der opbevarer fødevarer modtaget fra den pågældende kontorvirksomhed.
Fødevareregionen kan også foretage et kontrolbesøg på baggrund af modtagne oplysninger om kontorvirksomheden.
Fødevarestyrelsen har en særlig udfordring med at kontrollere kontorvirksomheder, som Thulin Kød Engros og Tannis Food, der ikke selv oplagrer fødevarer.Â
Kontrollen er derfor styrket ved nul-toleranceplanen, der blandt andet omfatter oprettelsen af Fødevarekontrollens Rejsehold, som kan foretage en særligt grundig kontrol af blandt andet regnskaber, mærkning og anden dokumentation, der har betydning for sporbarheden. Fødevarekontrollens Rejsehold har allerede gennemført de første aktioner, men sagerne er endnu ikke afsluttet.
Jeg har endvidere som led i nul-toleranceplanen igangsat flere nye kontrolinitiativer.
Hvis en virksomhed vil starte igen efter at have fået frataget sin autorisation eller registrering, og fødevareregionen har dårlige erfaringer med virksomheden, kan virksomheden sættes under skærpet kontrol. Det betyder, at den får ekstra kontrolbesøg i en periode. Det skal virksomhederne også selv betale for.
Herudover fremsatte jeg den 4. oktober et lovforslag til ændring af fødevareloven og lov om næringsbrev til fødevarebutikker.
I lovforslaget foreslås højere bøder og at engrosvirksomheder også skal omfattes af næringsbrevsordningen. Det foreslås også, at fødevaremyndighederne skal kunne indhente oplysninger hos andre myndigheder, fx SKAT, for at kunne opspore fødevarevirksomheder, der ikke har ladet sig registrere eller autorisere hos fødevaremyndighederne, sådan som loven foreskriver.
Lars Barfoed
/Thomas Elvensø