Endelig besvarelse af spørgsmål nr. 132 af 7. december 2006 (alm. del) fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Spørgsmål:
                    Â
â€Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af FLF. alm. del - samrÃ¥dsspm. AE den 6. december 2006 om udviklingen i overtrædelser af dyrevelfærdsbestemmelser i forbindelse med dyretransporter oplyse, om det via virksomhedskontrollens gennemgang af virksomhedens papirer eksempelvis oplysninger om ruteplaner, afregninger til slagterier, fartskrivere m.v. vil være muligt, at kortlægge forhold vedrørende dyrevelfærd i forbindelse med dyretransporter, og alene pÃ¥ grundlag af denne gennemgang af virksomhedens papirer at sanktionere virksomhedens manglende overholdelse af dyrevelfærdsbestemmelser?â€
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender og Rigspolitiet om en udtalelse.
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende:
â€Det følger af transportforordningens[1] artikel 14 samt Bilag II, at transportøren ved forsendelser af heste (undtagen registrerede), kvæg, fÃ¥r, geder eller svin pÃ¥ otte timer og derover mellem EU’s medlemslande og til og fra et land uden for skal udarbejde en logbog, som forudgÃ¥ende kontrolleres og godkendes af en embedsdyrlæge, for sÃ¥ vidt angÃ¥r den del, der vedrører planlægning af forsendelsen. Logbogen skal være modtaget af embedsdyrlægen senest to arbejdsdage inden afgangstidspunktet. Logbogen kan betragtes som en modernisering og udbygning af ruteplanen, som den afløste pr. 5. januar 2007. Embedsdyrlægen kontrollerer, at logbogen er behørigt udfyldt og underskrevet, herunder med oplysninger om dyrenes art, antal, samlede vægt samt tilgængeligt areal. Logbogen skal indeholde en samlet beskrivelse af forsendelsens forløb, herunder med angivelse af eventuelle kontrolsteder og omladestationer, fra afgangssted til bestemmelsessted, uanset at bestemmelsesstedet mÃ¥tte være beliggende i et tredjeland. Det kontrolleres, om forsendelsens forventede varighed kan anses for realistisk. Herudover kontrolleres det i forbindelse med godkendelse af logbogen, om transportvirksomheden er i besiddelse af autorisation, godkendelsescertifikater for køretøjer samt uddannelses- og kompetencebeviser.
Det er den ansvarlige for dyrene, som udfylder logbogen under forsendelsen.
Logbogen skal returneres til den kompetente myndighed på afgangsstedet senest en måned efter transportens afslutning. Embedsdyrlægen foretager i denne forbindelse en efterfølgende kontrol af den fremsendte logbog i relation til forsendelsens egentlige forløb, krævede attestationer m.v. Hvis der ved embedsdyrlægens kontrol af logbogen konstateres overtrædelse af dyrevelfærdslovgivningen, kan Fødevarestyrelsen enten give en indskærpelse eller politianmelde forholdet.
Embedsdyrlægens kontrol omfatter i disse tilfælde alene enkeltstående logbøger. Dette vil i et vist omfang kunne bidrage til at opdage, om der sker uregelmæssigheder eller ændringer i forhold til den planlagte rute, men denne kontrol vil ikke kunne afsløre systematiske overtrædelser af reglerne om transport af dyr. Det vil naturligvis være muligt at sammenholde en given transportørs fremsendte logbøger, såfremt der er mistanke eller andet grundlag herfor. Men det skal fremhæves, at Fødevarestyrelsen ikke rutinemæssigt foretager en samlet og systematisk tværgående kontrol af enkelte transportvirksomheders logbøger.
Dokumenter, som f.eks. køresedler, der vedrører transporten, og som slagteriet skal have, bl.a. til brug for modtagekontrol m.v., skal chaufføren aflevere direkte til slagteriet. Køresedler er et ikke-offentligt dokument, der tjener som korrespondance mellem vognmand og slagteri indeholdende oplysninger om antal transporterede dyr. Køresedler må ikke gå via veterinærkontrollen og derefter til slagteriet, heller ikke selvom der alene er tale om en praktisk foranstaltning[2]. Kontrol af køresedler kan alene ske i forbindelse med veterinærkontrol af det pågældende slagteri. I disse tilfælde vil slagteriet frem for transportøren være genstand for kontrol.
Producenternes (i sjældnere tilfælde transportørernes) afregning med slagterierne er umiddelbart ikke tilgængelige oplysninger for Fødevarestyrelsen, og styrelsen har ikke hjemmel til at indhente oplysninger herom. Indhentning af denne type oplysninger vil kunne indhentes som led i en verserende straffesag, hvor politiet efter kendelse kan indhente de relevante oplysninger.
Oplysninger om afregning fra slagterierne vil formentlig kunne anvendes ved beregning af, om en transportør f.eks. har overholdt reglerne om arealkrav. Dette forudsætter imidlertid, at der foreligger oplysninger om antal dyr, benyttede køretøjers areal, antal foretagne transporter samt konkret viden om, hvilke dyr der har været transporteret på et givent køretøj.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
â€Rigspolitiet har oplyst, at transportvirksomhederne er forpligtet til at opbevare diagramark fra det analoge kontrolapparat samt overførte data fra det digitale kontrolapparat og førerkort i 1 Ã¥r og til pÃ¥ forlangende at forevise eller udlevere oplysningerne til politiet.
Det er Rigspolitiets opfattelse, at oplysninger registreret i sÃ¥vel analoge som digitale kontrolapparater vil kunne indgÃ¥ i forbindelse med fødevaremyndighedernes behandling af sager om transport af dyr, sÃ¥fremt disse oplysninger i øvrigt er til rÃ¥dighed.â€
Justitsministeriet kan supplerende oplyse, at det følger af transportforordningens bilag II, pkt. 8, at transportvirksomheden skal opbevare en kopi af det relevante diagramark for transporten, hvis køretøjet er omfattet af forordningen om kontrolapparater inden for vejtransport. Diagramarkene skal i medfør af transportforordningen opbevares i minimum tre år, og skal i denne periode kunne forevises for myndighederne på anmodning.
[1] Rådets Forordning (EF) Nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF og forordning (EF) nr. 1255/97.
[2] Jf. Fødevarestyrelsens notat af 2. september 2005 om kontrol med transport af dyr til slagterier og varslingsreglerne i retssikkerhedsloven.