Endelig besvarelse af spørgsmål nr. <DOCUMENT_START>130 af 7. december 2006 (alm. del) fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.

 

Spørgsmål:

                     

”Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af FLF. alm. del - samrådsspm. AE den 6. december 2006 om udviklingen i overtrædelser af dyrevelfærdsbestemmelser i forbindelse med dyretransporter, oversende en redegørelse for udviklingen i antallet af anmeldte lange dyretransporter med ruteplan og for udviklingen i antallet af kontroller i perioden 2003-06, og herunder oplyse, om dyretransporterne i 2006 til Trapholt i Tyskland indgår i denne oversigt?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodet Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender og Rigspolitiet om en udtalelse.

 

Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har indhentet en udtalelse fra Fødevarestyrelsen, som har oplyst følgende:

 

”Ruteplaner:

Når dyr er blevet sendt til et andet EU-land eller et tredjeland, og turens varighed har overskredet 8 timer, har den ansvarlige for transporten indtil d. 4. januar 2007 skullet udarbejde en samlet ruteplan for hele turen, herunder med angivelse af eventuelle mellem- eller omladestationer. Kravet om ruteplan har været gældende for transporter af svin, kvæg, heste, får og geder.

 

Ruteplanen for hver enkelt transport af dyr er sammen med det sundhedscertifikat, der skulle ledsage dyrene, blevet godkendt af embedsdyrlægen på afgangsstedet (i.e. forudgående godkendelse). Der har været krav om, at ruteplanen inden for 14 dage efter turens afslutning skulle returneres til fødevareregionen til efterfølgende kontrol af, at ruteplanen var blevet behørigt og rettidigt udfyldt af de rette personer.

 

Med anvendelse af EU’s transportforordning[1] fra og med d. 5. januar 2007 er ruteplaner blevet afløst af logbøger, der kan betragtes som en indholdsmæssig udbygning af ruteplaner. Registrerede heste er dog undtaget fra kravet om logbog.

 

I henhold til Fødevarestyrelsens kvartalsvise opgørelser blev der godkendt:

 

● 6.000 ruteplaner i 2003

● 7.657 ruteplaner i 2004

● 9.990 ruteplaner i 2005

● 8.543 ruteplaner i 2006

 

Overordnet ses der at have været en generelt stigende tendens i antal godkendte ruteplaner i perioden 2003-2006.

 

De nævnte ruteplaner omfatter næsten udelukkende svin og i mindre omfang kvæg og heste. Der udstedes ruteplaner, dels ved udførsel direkte fra besætninger, dels på samlesteder.

 

Kontrol af dyrs transportegnethed:

Ved udførsel direkte fra besætninger skal svin undersøges indenfor 24 timer forud for eksport. Alle dyr kontrolleres i den forbindelse for transportegnethed. Dyr, som embedsdyrlægen ikke finder transportegnede, bliver frasorteret.

 

På samlesteder undersøges dyrene, når de ankommer. Alle dyr kontrolleres for transportegnethed. Dyr, der tages fra, vil afhængig af embedsdyrlægens vurdering enten straks blive aflivet, observeret yderligere eller transporteret særskilt til enten et slagteri indenfor en radius af ca. 30 km eller til et nærliggende slagteri.

 

Både i besætninger og på samlesteder attesterer embedsdyrlægen, at dyrene på undersøgelsestidspunktet var egnede til at blive transporteret med den planlagte transport.

 

Stikprøvekontrol af transportmidler m.v.:

Der udføres ikke rutinemæssig kontrol af transportmidler og/eller ledsagedokumenter m.v. ved ankomst og afgang fra samlesteder samt ved udførsel fra besætninger.

 

Imidlertid skal der i henhold til artikel 27 i transportforordningen gennemføres ikke-diskriminerende kontrol af dyr, transportmidler og/eller ledsagedokumenter. Denne kontrol skal omfatte en passende andel af de dyr, som hvert år transporteres i landet. I den forbindelse foretages kontrollen på følgende lokaliteter:

 

● Afgangssteder (besætninger, samlesteder)

● Bestemmelsessteder (besætninger)

● Under transport (samlesteder, markeder, omladestationer, landevejskørsel)

 

Udover alm. stikprøvekontrol foretager Fødevarestyrelsen såkaldt risikobaseret stikprøvekontrol (indladningskontrol) af transporter i forbindelse med afgang fra samlesteder og ved udførsel fra besætninger. Transporterne udvælges i henhold til risikoparametre, såsom lange transporter af slagtedyr samt tidligere erfaring med transportvirksomheden.

 

I 2003 blev der foretaget stikprøvekontrol af transportmidler, dyr og/eller ledsagedokumenter som følger: 255 risikobaserede stikprøvekontroller ved indladning på samlesteder, 65 risikobaserede stikprøvekontroller ved eksport direkte fra besætninger samt 3 alm. stikprøvekontroller ved ankomst direkte til besætninger.

 

I 2004 blev der foretaget stikprøvekontrol af transportmidler, dyr og/eller ledsagedokumenter som følger: 125 alm. stikprøvekontroller ved ankomst til samlesteder, 153 risikobaserede stikprøvekontroller ved indladning på samlesteder, 36 risikobaserede stikprøvekontroller ved eksport direkte fra besætninger samt 5 alm. stikprøvekontroller ved ankomst direkte til besætninger.

 

I 2005 blev der foretaget stikprøvekontrol af transportmidler, dyr og/eller ledsagedokumenter som følger: 71 alm. stikprøvekontroller ved ankomst til samlesteder, 242 risikobaserede stikprøvekontroller ved indladning på samlesteder samt 79 risikobaserede stikprøvekontroller ved eksport direkte fra besætninger.

 

I 2006 blev der foretaget stikprøvekontrol af transportmidler, dyr og/eller ledsagedokumenter som følger: 60 alm. stikprøvekontroller ved ankomst til samlesteder, 178 risikobaserede stikprøvekontroller ved indladning på samlesteder, 67 risikobaserede stikprøvekontroller ved eksport direkte fra besætninger samt 2 alm. stikprøvekontroller ved ankomst direkte til besætninger.

 

Tarpholz:

Fødevareregionerne bemærkede efter d. 15/8-06 et ændret transportmønster, der blev markant i løbet af september 2006. Det betød, at stort set alle transporter af svin havde en længde på under 8 timer. Grunden var, at samlestedet Tarpholz, der ligger lige syd for den dansk-tyske grænse, blev angivet som bestemmelsessted. Fødevarestyrelsen har indsamlet oplysninger fra de kontrolafdelinger i fødevareregionerne, som har haft eksporter til Tarpholz. Opgørelsen viser, at der i perioden sept.-okt. 2005 til den tilsvarende periode sept.-okt. 2006 er sket et fald på 588 stk. ruteplaner (fra 1.105 til 517 stk.) svarende til et fald på 53%.

 

Transporterne til Tarpholz var ikke omfattet af kravet om ruteplan, da de havde en varighed på højst 8 timer.

 

Der blev godkendt henholdsvis 2.564 og 2.271 ruteplaner i henholdsvis 3. kvartal 2006 og 4. kvartal 2006. Det skal præciseres, at faldet i antal ruteplaner ikke afspejler et fald i antal transporter ud af landet.

 

Fra og med 6/11-06 har fødevareregionerne ikke attesteret sundhedscertifikater, hvor Tarpholz blev angivet som bestemmelsessted, medmindre eksportøren/transportøren kunne fremlægge skriftlig dokumentation fra den ansvarlige leder på samlestedet Tarpholz om, at der var reserveret plads til aflæsning og opstaldning af dyrene i mindst 24 timer. De tyske forbundsveterinærmyndigheder har d. 13/11-06 overfor Fødevarestyrelsen tilkendegivet, at man deler opfattelsen af, at samlestedet Tarpholz ikke kan betragtes som bestemmelsessted, da dyrene ikke aflæsses endeligt på stedet.

 

Den konkrete sanktionering (politianmeldelse) af transportører/eksportører i relation til transport af svin til Tarpholz er p.t. under afklaring i Fødevarestyrelsen.”

 

Rigspolitiet har oplyst følgende:

 

”Rigspolitiet kan oplyse følgende vedrørende udviklingen i antallet af kontrollerede dyretransporter:

 

2003: 165 kontrollerede køretøjer

2004: 232 kontrollerede køretøjer

2005: 315 kontrollerede køretøjer

2006: 1.026 kontrollerede køretøjer

 

Der er i 2006 foretaget kontrol af dyretransporter til Tarpholz i Tyskland. Disse kontroller indgår i opgørelsen over kontrollerede køretøjer i 2006.”

 

Rigspolitiet har supplerende oplyst over for Justitsministeriet, at Rigspolitiet ikke er i besiddelse af opgørelser over, hvor mange af de kontrollerede køretøjer i 2006, der havde angivet Tarpholz som endeligt bestemmelsessted.



[1] Rådets forordning (EF) Nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter og om ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF og forordning (EF) nr. 1255/97