Udkast
til
tale til ministeren til brug ved åbent samråd i Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 6. december 2006, kl. 13.00.
Samrådsspørgsmål AE:
â€Vil ministeren redegøre for udviklingen i overtrædelser af dyrevelfærdsbestemmelser i forbindelse med dyretransporter, og for hvad ministeren vil gøre for at nedbringe antallet af overtrædelser af dyreværnsbestemmelser ved dyretransporter?â€
1. Det er jo ikke så længe siden, at vi sidst havde lejlighed til at drøfte overtrædelser af reglerne om dyretransporter. Det var i samrådet den 22. november, og som jeg også nævnte ved den lejlighed, står det skidt til med dyretransporterne på de danske landeveje: Andelen af overtrædelser er fortsat alt for høj.
Det er helt klart utilfredsstillende, og jeg vil derfor gerne starte med at sige, at jeg er glad for denne mulighed for en nærmere drøftelse af problemstillingen her i udvalget i dag.
2. Udvalget har bl.a. bedt mig redegøre for udviklingen i overtrædelser af reglerne om transport af dyr.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Rigspolitiet den 14. november 2006 offentliggjorde kontrolresultaterne for perioden 1. januar til 31. oktober 2006. Det fremgår heraf, at situationen er stort set uændret i forhold til tallene fra 2005, idet der i ca. hver fjerde transport konstateres overtrædelser af betydning for dyrenes velfærd. Det er navnlig reglerne om strøelse, lastetæthed samt vanding, fodring og køre-/hviletid for dyrene, der overtrædes.
Ud af de 580 lange dyretransporter, dvs. transporter over 50 km, som er kontrolleret i 2006, er der i 33 pct. af tilfældene konstateret overtrædelse af reglerne. Overtrædelserne fordeler sig således, at 24 pct. vedrører regler af direkte betydning for dyrenes velfærd, og de resterende 9 pct. angår de mere formelle regler om dokumenter og tilladelser.
Af de omtalte 580 kontrollerede transporter var de 72 i øvrigt udenlandske, og andelen af overtrædelser var den samme som for de indenlandske transporter.
Der er i samme periode foretaget kontrol af 292 korte transporter, dvs. dyretransporter under 50 km. Det samlede antal overtrædelser i denne gruppe udgør 27 pct., hvoraf 20 pct. vedrører regler af direkte betydning for dyrenes velfærd, og 7 pct. angår reglerne om dokumenter og tilladelser.
Som nævnt viser resultatet af kontrollerne for de første 10 måneder af 2006, at situationen med hensyn til overtrædelser af regler af betydning for dyrenes velfærd stort set er uændret i forhold til kontrolresultaterne for 2005.
For så vidt angår reglerne om dokumenter og tilladelser kan vi i forhold til 2005 dog konstatere en nedgang på ca. en tredjedel i antallet af overtrædelser.
Forhåbentlig er det begyndelsen på en positiv udvikling på området, så vi også vil se et fald i antallet af overtrædelser af de regler, som har direkte betydning for dyrenes velfærd.
3. Udvalget har desuden bedt mig om at redegøre for, hvad jeg vil gøre for at nedbringe antallet af overtrædelser af dyrevelfærdsreglerne for dyretransporter.
I den sammenhæng vil jeg godt starte med at fremhæve, at Rigspolitiet i de senere Ã¥r har prioriteret netop dyretransÂporter som et særligt indsatsomrÃ¥de. Medarbejderne har sÃ¥ledes været pÃ¥ et særligt kursus i kontrol af dyreÂtransporter, og der er oprettet en sektion for kontrol af tunge køretøjer, herunder køretøjer der transporter dyr.
Som jeg nævnte under samrådet den 22. november er der også sket næsten en fordobling i kontrolpresset fra Rigspolitiets side. I 2005 kontrollerede Rigspolitiet således 315 lange dyretransporter, dvs. transporter over 50 km, og i perioden fra 1. januar til slutningen af oktober i år har man kontrolleret 580 lange transporter.
Rigspolitiet har overfor mig i øvrigt oplyst, at man fremover vil fastholde dette forstærkede kontrolpres i forhold til dyretransporterne.
Dertil kommer etableringen af Dyrevelfærdsrejseholdet i juni i år, som yder et meget vigtigt bidrag til gennemførelsen af kontrollen.
Der er således taget en række initiativer på dette område, og jeg har en klar forventning om, at navnlig den skærpede kontrol fra Rigspolitiets side vil give resultater.
4. Som jeg flere gange tidligere har tilkendegivet, er jeg også helt indstillet på at se nærmere på mulighederne for at skærpe sanktionerne over for de transportører og chauffører, som igen og igen overtræder reglerne om transport af dyr.
De mange overtrædelser kan kun være udtryk for, at man i visse dele af transportbranchen sætter hensynet til indtjening langt højere end dyrenes velfærd – og den holdning skal vi have gjort op med.
Branchen har i mine øjne fået chancen for at vise, at man tager situationen alvorligt og vil rette op på forholdene, men vi har ikke set nogen resultater. Der skal derfor andre – og tilsyneladende skrappere - midler til.
Som bekendt vil arbejdsgruppen vedrørende klippekortordning for dyretransporter omkring årsskiftet afgive en rapport med et forslag til en klippekortordning.
Jeg håber, at vi med udgangspunkt i arbejdsgruppens forslag kan få etableret et effektivt sanktionssystem, som også vil få den nødvendige præventive virkning på hele dyretransportområdet. Og jeg fornemmer i den forbindelse, at der er stor vilje til opnå bred politisk enighed om gennemførelsen af de nødvendige initiativer på dette område.
Jeg ser derfor frem til et konstruktivt samarbejde i forbindelse med udmøntningen af arbejdsgruppens forslag.
Tak.