Tale
til samråd d. 6. december 2006 i Folketingets Udvalg for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om spørgsmål AG
(Udbrud af Newcastle disease tæt ved Scanlayer i Ravnstrup –
spørgsmål om offentlige myndigheders erstatningsansvar)
AG                            â€Vil ministeren redegøre for sagerne om udbrud af NewÂcastle disease hos Scanlayer i Ravnstrup ved ViÂborg, herunder særligt redegøre for hvorfor afklarinÂgen af erstatningsspørgsmÃ¥let i sagerne har taget ca. 4 Ã¥r?â€
Ikke udbrud hos Scanlayer – Scanlayer lÃ¥ i en zone efter udbrud hos en anden produÂcent
Hvad drejer sagen sig om?
Omtale af en konkret (verserende) sag i et åbent samråd
Hvad er Newcastle disease?
Generelle erstatningsregler i forbindelse med udbrud af husdyrsygdomme
Sagens udspring
Smittevejen
Udbrud af Newcastle disease
Etablering af zoner
Scanlayer kom til at ligge i beskyttelseszonen
Periode med restriktioner
Scanlayer indgiver konkursÂbegæring
Konkursboet rejser erstatÂningskrav næsten 1 Ã¥r senere
Konkursboets anbringender
Sagens forelæggelse for Det Veterinære Sundhedsråd den 25/9-03
Spørgsmålene
Fødevaredirektoratets afgøÂrelse af 6/7-2004
Konkursboet pÃ¥klager afgøÂrelsen den 8/7-2004
Det Veterinære Sundhedsråd trækker sin udtalelse tilbage den 9. juli 2004 som følge af inhabilitet
Ny udtalelse fra Det VeteriÂnære SundhedsrÃ¥d den 5. april 2005
Fødevarestyrelsen træffer afÂgørelse den 15/9-2005
Fejl i Fødevarestyrelsens afÂgørelse
Fødevarestyrelsens afgørelse af 4/10-2005
Konkursboets klage af 12/10-2005
Ministeriets afgørelse af 14/11-2005
Kompensation til fjerkræ- og æggeproducenter efter udÂbruddet i 2002 som suppleÂment til generelle erstatningsÂregler
Aktstykke nr. 19
Konkursboets kompensation
Særligt om problemerne med den danske sprogversion af direktivet om Newcastle diÂsease
Ikke hjemmel til kompensaÂtion
Aktstykke nr. 109
Baggrunden for, at Scanlayer ikke blev berørt af problemÂstillingen vedrørende de forÂskellige sprogversioner af diÂrektivet
SpørgsmÃ¥let om sprogversioÂnerne er omfattet af FødevaÂrestyrelsens og ministeriets afgørelse
Opsummering
Konkursboets henvendelse til ministeriet i januar og februar 2006 – konkursboet ønsker at anlægge sag mod ministeriet ved domstoÂlene
|
For god ordens skyld skal jeg indledÂningsvis oplyse, at der ikke var tale om et udbrud af Newcastle disease hos Scanlayer A/S. Scanlayer blev alene berørt af de reÂstriktioner, som et udbrud i nærheden af virksomheden medførte.
Den konkrete sag drejer sig om offentlige myndigheders erstatningsansvar. Erstatningsansvaret i denne sag er ikke særligt lovreguleret, og ansvaret skal i stedet bedømmes ud fra de almindelige regler om offentlige myndigheders erstatningsansvar.
Grundlæggende er det en betingelse for et sådant ansvar, at den pågældende offentlige myndighed ikke har foretaget en fornøden og korrekt forvaltning, og at denne mangelfulde forvaltning har påført den erstatningssøgende et tab.
Danske myndigheder kan blive erstatningsansvarlige for tab, som forvoldes ved forkert eller mangelfuld implementering eller anvendelse af EU-regler. Et sådant ansvar forudsætter, at myndighederne har begået fejl.
Spørgsmålet om erstatningsansvar på grundlag af dansk rets almindelige erstatningsregler må i sidste ende afgøres af domstolene.
For god ordens skyld vil jeg nævne, at ministeriet fra Scanlayers konkursbo telefonisk har indhentet samtykke til, at jeg i et Ã¥bent samrÃ¥d kan orientere udvalget om det faktuelle forløb i sagerne.Â
Først vil jeg gerne give udvalget en kort beskrivelse af, hvad Newcastle disease er for en sygdom.
Der er tale om en meget smitsom virussygdom, som kan ramme alle fuglearter. Sygdommen kan ikke som fugleinfluenza overføres til mennesker og pattedyr, men den kan medføre stor dødelighed blandt fjerkræ. Derfor betragtes den i EU som en meget alvorlig sygdom, og den bekæmpes efter fælles EU-regler.
Der er dog stor forskel på, hvor følsomme de forskellige fuglearter er overfor sygdommen, og dermed også hvilke symptomer de udvikler. Newcastle disease findes også blandt vilde fugle, og er påvist i flere arter af vilde fugle i Europa.
Smittede fugle udskiller virus med sekreter fra luftvejen. NÃ¥r fugle gÃ¥r tæt, smitter de let hinanden. Smitten kan spredes til andre besætninger via gødning, æg, inficeret foder og drikkeÂvand, og kan ogsÃ¥ spredes gennem luften.
SmitteoverÂførsel via mennesker, redskaber og maskiner er ogsÃ¥ mulig. Smitten kan spredes meget hurtigt.Â
Sygdommen er anmeldepligtig og kan   ikke behandles, men kan forebygges ved vaccination.
Når der opstår en mistanke om Newcastle disease, bliver den berørte besætning sat under offentligt tilsyn, og der indsendes materiale til undersøgelse på Danmarks Fødevareforskning.
Fødevareregionens beredskabscenter begynder straks at opspore andre besætninger, der kan være smittede. De kan f.eks. have modtaget dyr fra den mistænkte besætning eller kan have haft anden form for kontakt med den smittede besætning. Sådanne kontaktbesætninger sættes under offentlig tilsyn.
Hvis mistanken bekræftes, skal dyrene i den smittede besætning og i de smittede kontaktbesætninger aflives for at begrænse spredningen af sygdomme. Dyrene destrueres, og bygninger og materialer rengøres og desinficeres under ledelse af de regionale beredskabscentre.
Den indledende rengøring har navnlig til formål at inaktivere virus og at forsegle den ramte ejendom, mens den endelige rengøring og desinfektion har til formål at sikre, at dyr igen kan indsættes på ejendommen.
Der oprettes 3 kilometers beskyttelseszoner og 10 kilometers overvågningszoner omkring de smittede besætninger. I zonerne er der restriktioner på omsætning af fjerkræ og fjerkræprodukter for at hindre spredning af smitten.
Danmark havde senest udbrud af Newcastle disease i 2005 hvor der var et enkelt udbrud, mens der i 2002 blev konstateret 135 udbrud.
Indenfor EU er der i de seneste år rapporteret om udbrud i flere lande, bl.a. Holland, Belgien, Tyskland, Portugal, Frankrig, Storbritannien og Italien.
I efteråret 2004 begyndte man i Danmark at vaccinere mod Newcastle disease.
For at sikre en effektiv sygdomsbekæmpelse, yder staten som hovedregel fuld erstatning for aflivede dyr. Dermed holdes de ramte besætningsejere skadesløse, sÃ¥ ejeÂren efterfølgende kan genetablere sin besætning. Reglerne om udbetaling af erstatning i forbindelse med Newcastle disease i 2002 var reguleret i den dagældende lov om sygdomme og infektioner hos dyr. Disse regler er videreført i lov om hold af dyr.
Efter loven yder staten erstatning, der svarer til dyrenes værdi, samt en erstatning til dækning af det herved opståede driftstab, hvis hele den smitteramte besætning er blevet aflivet som følge af smitsom sygdom. Statens andel udgør 20 pct. af driftstabet.
Som udgangspunkt er det kun de ejere, som har fået deres dyr aflivet, eller som har fået påbud om fjernelse eller destruktion af dyrene, der er berettiget til at få erstatning.
Det er således ikke generelt hjemmel til at udbetale erstatning til andre end de direkte berørte ejere.
Sagen om erstatning til Scanlayer tog sit udspring i et udbrud af Newcastle disease, der blev pÃ¥vist i juli 2002 i ØsthimmerÂlands Fjerkræfarm.
Inden udbruddet blev konstateret, havde Østhimmerlands Fjerkræfarm den 15. juni 2002 leveret et hold kyllinger til en fjerÂkræbedrift pÃ¥ Hobrovej i Viborg.
Den 20. juli 2002 viste prøver fra bedriften på Hobrovej, at fjerkræ var smittet med Newcastle disease.
PÃ¥ grund af udbruddet blev der som foreÂskrevet i lovgivningen oprettet beskyttelÂses- og overvÃ¥gningszoner omkring den smitteramte bedrift pÃ¥ Hobrovej.
Rugeriet Scanlayer i Ravnstrup kom til at ligge inden for beskyttelseszonen og blev derfor undergivet en række restriktioner i relation til bl.a. salg og flytning af fjerkræ.
Scanlayer var underlagt restriktioner fra den 20. juli til 6. oktober 2002.
Den 7. august 2002 indgav Scanlayer selv konkursbegæring.
Først den 27. juni 2003 – altsÃ¥ næsten 1 Ã¥r efter konkursen – rejste konkursboet et erÂstatningskrav pÃ¥ 6.311.000 kr. mod MiniÂsteriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, hvorunder veterinærlovgivningen pÃ¥ davæÂrende tidspunkt henhørte.
Konkursboet fandt, at Scanlayer havde lidt et tab som følge af de pålagte restriktioner, og at dette tab havde ført til selskabets konkurs.
Konkursboet mente, at myndighederne havde handlet ansvarspÃ¥dragende fordi de burde have været klar over, at en leverance af kyllinger fra fjerkræfarmen i Himmerland til bedriften pÃ¥ Hobrovej var inficeret med Newcastle diÂsease. LeÂverancen var antageligvis skyld i, at besætÂningen pÃ¥ Hobrovej blev smittet, hvilket medførte de nævnte restriktioner for ScanÂlayer.
Til brug for behandlingen af sagen foreÂlagde det daværende fødevaredirektorat den 25. september 2003 en række spørgsÂmÃ¥l for Det Veterinære SundhedsrÃ¥d for at fÃ¥ belyst, om direktoratet kunne gøres anÂsvarlig for det tab, som konkursboet mente at have lidt.
Det Veterinære SundhedsrÃ¥d skulle bl.a. udtale sig om, hvorvidt embedsdyrlæger pÃ¥ det tidligere Danmarks Veterinæreinstitut havde handlet ansvarspÃ¥dragende i forbinÂdelse med diagnosticering af sygdommen pÃ¥ baggrund af prøver fra Østhimmerlands Fjerkræfarm, samt om det formodede inÂtroduktionstidspunkt for sygdommen.
Bl.a. på grundlag af Det Veterinære Sundhedsråds udtalelse af 27. april 2004 traf det daværende fødevaredirektorat den 6. juli 2004 afgørelse om, at direktoratet ikke havde handlet ansvarspådragende og afviste på den baggrund erstatningskravet.
Denne afgørelse blev den 8. juli 2004 pÃ¥Âklaget til Ministeriet for Fødevarer, LandÂbrug og Fiskeri.
Den 9. juli 2004 trak Det Veterinære SundhedsrÃ¥d imidlertid sin udtalelse tilÂbage, hvorefter sagen blev hjemvist til forÂnyet behandling i direktoratet.
Om baggrunden for tilbagetrækningen af udtalelsen oplyste Det Veterinære SundÂhedsrÃ¥d over for direktoratet, at rÃ¥det ved afgivelsen af udtalelsen havde brugt en ekstern sagkyndig, der viste sig at være inÂhabil i den konkrete sag. Baggrunden var, at den eksterne sagkyndig havde udtalt sig til et dagblad om forløbet af Newcastle diÂsease-udbruddet, og at der derfor kunne rejses tvivl om den sagkyndiges upartiskÂhed.
PÃ¥ baggrund af en rykker fra direktoratet oplyste Det Veterinære SundhedsrÃ¥d den 15. september 2004, at rÃ¥det havde fundet en ny ekspert i Sverige med kendskab til det veterinære system i Danmark, og at den pÃ¥gældende pÃ¥tog sig opgaven med virkÂning fra 1. oktober 2004.
Først den 5. april 2005 forelå der på ny en udtalelse fra Det Veterinære Sundhedsråd.
Efter en omfattende korrespondance med konkursboet fastholdt Fødevarestyrelsen herefter den 15. september 2005 afgøÂrelsen af 6. juli 2004 pÃ¥ grundlag af Det VeteÂrinære SundhedsrÃ¥ds nye udtalelse.
Imidlertid indeholdt styrelsens afgørelse ved en fejl ikke klagevejledning.
Derfor traf Fødevarestyrelsen den 4. oktoÂber 2005 pÃ¥ ny afgørelse i sagen. Denne gang med behørig klagevejledning.
Den 12. oktober 2005 pÃ¥klagede konkursÂboet afgørelsen til mit ministerium, som den 14. november 2005 fastholdt FødevaÂrestyrelsens afgørelse om at afvise erstatÂningskravet.
Uafhængigt af det rejste erstatningskrav tilvejebragte Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri efter drøftelser med fjerkræbranchen i sommeren 2002 en komÂpensationsordning, der skulle dække tab hos fjerkræ- og ægproducenter m.m. i forÂbindelse med udbruddet af Newcastle diÂsease.
Ved denne ordning, som Finansudvalget gav sin tilslutning til ved aktstykke nr. 19 af 31. oktober 2002, blev der givet komÂpensation til producenter, der var blevet ramt af restriktioner som følge af udbrudÂdet, men som ikke havde sygdom i egen besætning og derfor ikke kunne fÃ¥ erstatÂning pÃ¥ grundlag af de almindelige erstatÂningsregler for husdyrsygdomsbekæmÂpelse.
Udbetalinger til producenterne blev admiÂnistreret af Det Danske FjerkrærÃ¥d og fandt sted i marts 2004.
Af de tilvejebragte midler fik Scanlayer A/S under konkurs udbetalt 505.148,09 kr.
I forbindelse med bekæmpelse af udbrudÂdet af Newcastle disease i sommeren 2002 blev myndighederne opmærksom pÃ¥, at den danske version af direktiv 92/66/EØF om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af Newcastle disease afveg sprogligt fra andre officielle versioner.
Dette bevirkede, at administrationen efter den danske version medførte, at sygdomsÂfrie besætninger i nærheden af et udbrudsÂsted var underlagt restriktioner i længere tid end hvis administrationen havde fundet sted efter de øvrige sprogversioner. Dette skyldtes, at beskyttelses- og overvÃ¥gningsÂzonerne efter den danske version først kunne hæves henholdsvis 21 og 30 dage efter godkendelsen af den afsluttende renÂgøring og desinfektion, mens nedtællingen efter de øvrige officielle sprogversioner af direktivet skulle regnes fra godkendelsen af den indÂledende rengøring og desinfektion.
Der var imidlertid ikke hjemmel til at komÂpensere tab som følge af en administration efter den danske ordlyd af direktivet, i den veterinære lovgivning.
Jeg udvirkede derfor, at der ved aktstykke nr. 109 af 6. april 2005 blev indhentet tilÂslutning fra Finansudvalget til at afholde 0,2 mio. kr. til i alt to fjerkræavlere, som havde dokumenteret, at de havde lidt et tab pÃ¥ grund af myndighedernes forsinkede ophævelse af zonerestriktionerne som følge af, at Danmark havde administreret beÂkæmpelsen af Newcastle disease efter ordÂlyden af den danske sprogversion af direkÂtivet om Newcastle disease.
Denne ordning var imidlertid ikke aktuel for Scanlayer, fordi det daværende fødevaÂredirektorat havde ændret proceduren for ophævelse af zonerne, inden den indleÂdende rengøring og desinfektion pÃ¥ den smitteramte fjerkræbedrift pÃ¥ Hobrovej var afsluttet.
SÃ¥ledes blev den indledende rengøring og desinfektion af den sygdomsramte besætÂning pÃ¥ Hobrovej godkendt den 6. septemÂber 2002, og nedtællingen til zoneophævelÂsen blev regnet fra denne dato. BeskyttelÂseszonerne blev derfor ophævet den 27. september 2002 og overvÃ¥gningszonen den 6. oktober 2002.
Uoverensstemmelserne mellem de forskelÂlige sprogversioner af direktivet har sÃ¥ledes ikke betydet, at zonerne, hvori Scanlayer var beliggende, blev hævet senere.
SpørgsmÃ¥l om de forskellige sprogversioÂner af direktivet om Newcastle disease blev ogsÃ¥ behandlet i Fødevarestyrelsens afgøÂrelse af 4. oktober 2005 og i ministeriets afgørelse af 14. november 2005. Heri henÂviste ministeriet til aktstykket og fastholdt, at der ikke var tilvejebragt nye oplysninger, og at sagen derfor mÃ¥tte betragtes som afÂsluttet.
Som det fremgÃ¥r af min redegørelse, er saÂgen afgjort for mere end et Ã¥r siden efter et langt forløb.
Hertil kommer, at konkursboet først rejste sit erstatningskrav næsten et år efter udbruddet af Newcastle disease i sommeren 2002.
En afklaring af erstatningsspørgsmÃ¥let i sagen har sÃ¥ledes ikke – som anÂført i samrÃ¥dsspørgsmÃ¥let – taget 4 Ã¥r.
Endvidere skyldes en væsentlig del af sagsbehandlingstiden den forsinkelse, som habilitetsproblemerne i Det Veterinære Sundhedsråd var årsag til.
Konkursboet har allerede modtaget komÂpensation som andre ramte virksomheder i fjerkræbranchen, der har kunnet dokumenÂtere at have lidt tab som følge af sygdomsÂudbruddet i sommeren 2002. Hverken Fødevarestyrelsen eller ministeriet har pÃ¥ baggrund af de tilvejebragte oplysÂninger fundet, at der kunne udbetales yderÂligere erstatning til Scanlayer under konÂkurs.
Som nævnt må spørgsmålet om erstatningsansvar imidlertid i sidste ende afgøres af domstolene. Hvis det ønskes.
Jeg kan i den forbindelse afslutningsvis nævne, at konkursÂboet i januar/februar i Ã¥r igen rettede henvendelse til ministeriet.
Da denne del af samrådsspørgsmålet omhandler en konkret verserende sag i Familie- og Forbrugerministeriet – som potentielt kan blive fulgt op med en sag ved domstolene – vil jeg begrænse mig til at redegøre for de sagsskridt, der er foretaget i anledning af konkursboets fornyede henvendelse til ministeriet samt oplyse, hvad denne sag pt. beror på.
Konkursboet rejste i de fornyede henvendelser til ministeriet følgende spørgsmål:
1. Vil ministeriet genoptage sin afgørelse af 14. november 2005. Efter konkursboets opfattelse har ministeriet ikke foretaget en egentlig sagsbehandling af konkursboets klage og opfordrer derfor ministeriet til at genoptage klagesagsbehandlingen. 2. Hvis sagen ikke genoptages, ønskes ministeriets stillingtagen til en foreslået procesaftale.
Konkursboet har til ministeriet fremsendt et forslag til en procesaftale, således at sagsgenstanden ved en eventuel kommende retssag kan skæres til.
Konkursboets kurator er fortsat af den opfattelse, at Scanlayer A/S under konkurs burde være tilgodeset af en kulancemæssig erstatning svarende til aktstykke nr. 109 af 6. april 2005.
Den 14. marts 2006 anmodede ministeriet Fødevarestyrelsen om en udtalelse i lyset af konkursboets fornyede henvendelse til ministeriet.
Den 20. marts 2006 og 5. maj 2006 fremkom Fødevarestyrelsen med en redegørelse i anledning af den fornyede henvendelse til ministeriet.
Den 10. juli 2006 anmodede ministeriet om Kammeradvokatens bistand i sagen.
Den 26. september 2006 modtog ministeriet, efter 2 gange at have rykket herfor, Kammeradvokatens foreløbige udtalelse i sagen.
I slutningen af september mÃ¥ned i Ã¥r tog ministeriet – efter rÃ¥d fra Kammeradvokaten – initiativ til via Fødevarestyrelsen at fremskaffe en række supplerende oplysninger til brug for Kammeradvokatens endelige udtalelse i sagen. Â
Efter det oplyste modtager ministeriet en af de kommende dage supplerende oplysninger fra Fødevarestyrelsen.
Kammeradvokaten vil efter det oplyste snarest muligt derefter fremkomme med en endelig vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt ministeriet er erstatningspligtig.
Ministeriet vil snarest muligt efter modtagelsen af Kammeradvokatens endelige udtalelse træffe beslutning om det videre forløb i sagen.
|