Besvarelse af spørgsmål nr. 110 af 24. november 2006 (alm. del) fra Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
Spørgsmål:
                  â€Vil ministeren i forlængelse af besvarelse af FLF alm. del – samrÃ¥dsspm. Y, Z, Æ, Ø og Ã… om transport af svin den 22. november 2006, være indstillet pÃ¥ at lade synspunktet i udvalgets beretning nr. 2 af 4. november 2005 om, at mindst 10 pct. af alle dyretransporter skal kontrolleres, indgÃ¥ i arbejdsgruppen vedrørende klippekortordnings arbejde?â€
Svar:
Det fremgår af beretningen, at et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) bl.a. pålægger regeringen, at det inden 1. januar 2006 sikres, at mindst 10 pct. af alle dyretransporter kontrolleres, således at kontrolhyppigheden kommer langt op over de 220 kontroller, der blev foretaget i 2004.
Udvalgets beretning nr. 2 af 4. november 2006 indgår i det materiale, som af sekretariatet er udsendt til arbejdsgruppens medlemmer i forbindelse med nedsættelsen af arbejdsgruppen i februar 2006. Arbejdsgruppen har således været bekendt med det politiske ønske om at skærpe kontrollen med dyretransporter.
Det bemærkes dog, at det fremgÃ¥r af arbejdsgruppens kommissorium, at arbejdsgruppen har til opgave at vurdere muligheden for at etablere en klippekortordning pÃ¥ dyretransportomrÃ¥det og at komme med forslag til ordningens nærmere udformning. Arbejdsgruppen skal herunder overveje en række navnlig juridiske forhold, herunder spørgsmÃ¥let om ansvarsfordelingen imellem chaufføren og transportøren, hvilke overtrædelser, der skal omfattes af ordningen, retsvirkningerne af et antal â€klip†mv. Derimod skal arbejdsgruppen ikke tage stilling til spørgsmÃ¥let om tilrettelæggelsen af politiets kontrol med dyretransporter, herunder kontrolhyppigheden.
I forlængelse heraf bemærkes endvidere, at som anført i min besvarelse af samrådsspørgsmål Z, Ø og Å, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 108, kontrollerede Rigspolitiet i 2005 315 lange dyretransporter, dvs. transporter over 50 km. I perioden fra 1. januar til 31. oktober 2006 er der kontrolleret 580 lange transporter, og kontrolpresset er således næsten fordoblet i forhold til sidste år.