Christiansborg |
|
Hvad er virkningen af de ændringer i personbeskatningen, der er sket siden regeringen trådte til - med og uden de ændringer, der senest er foreslået - opgjort i 2007-niveau i beløb og procent for grupper som
· pensionister,
· arbejdsløse,
· efterlønsmodtagere,
· modtagere af sygedagpenge,
· lønmodtagere med en løn på henholdsvis 200.000, 400.000, 1 million og 2 millioner kr.
Provenuet af skattenedsættelserne i Forårspakken fra 2004 kan opgøres til ca. 11,3 mia. kr. i 2007-niveau. Den gennemsnitlige skattenedsættelse kan opgøres til knap 2.500 kr. svarende til en gennemsnitlig nedsættelse af den betalte indkomstskat med 2,8 pct., jf. tabel 1 nedenfor.
Provenuet af de skattenedsættelser, der indgår i aftalen om Lavere skat på arbejde mellem regeringen og Dansk Folkeparti fra september 2007, og som indfases i 2008 og 2009, kan opgøres til 8,9 mia. kr. i 2007-niveau.[1] Den gennemsnitlige skattenedsættelse kan opgøres til knap 2.000 kr. svarende til en gennemsnitlig nedsættelse af den betalte indkomstskat med 2,2 pct. (med udgangspunkt i reglerne før 2004), jf. tabel 1.
Samlet indebærer de to skatteaftaler, at den gennemsnitlige personskat nedsættes med godt 4.400 kr. i 2007-niveau, hvilket svarer til en gennemsnitlig nedsættelse af den betalte indkomstskat på 5,1 pct. set i forhold til reglerne før 2004.
De beregnede skattenedsættelser udgør ændringen i den individuelle skattebetaling, og afspejler for ægtefæller reglerne for overførsel af fradrag mv. Hvis ændringen i skattebetalingen indenfor en familie i stedet blev fordelt ligeligt mellem alle skatteydere i familien, ville forskellene i ændringerne mellem de forskellige grupper i tabel 1 være mindre.
Tabel 1 |
||||||||
Personskattenedsættelser i regeringsperioden siden 2001 samt aftalte nedsættelser i 2007, gennemsnitlig ændring i individuel skat i kr. og i procent af betalt skat, alle skatteydere |
||||||||
|
||||||||
|
|
2004-skatteneds. |
2007-skatteaftalen |
Samlet |
|
|||
|
|
Kr. |
Pct. |
Kr. |
Pct. |
Kr. |
Pct. |
|
|
Pensionister |
490 |
0,9 |
620 |
1,1 |
1.110 |
2,0 |
|
|
Fuldt ledige m.fl. |
160 |
0,5 |
430 |
1,3 |
590 |
1,7 |
|
|
Heraf  Ledige med A-kasseydelser |
230 |
0,5 |
480 |
1,1 |
710 |
1,7 |
|
|
 Ledige med sygedagpenge |
160 |
0,4 |
430 |
1,1 |
590 |
1,4 |
|
|
Efterlønsmodtagere |
700 |
1,2 |
710 |
1,2 |
1.410 |
2,5 |
|
|
Fuldt beskæftigede |
4.940 |
3,4 |
3.640 |
2,5 |
8.580 |
6,0 |
|
|
Heraf med lønindkomst omkring*:  200.000 kr. |
1.740 |
2,6 |
1.550 |
2,3 |
3.290 |
5,0 |
|
|
 400.000 kr. |
6.030 |
4,0 |
4.983 |
3,3 |
11.010 |
7,2 |
|
|
 1 mio. kr. |
6.530 |
1,3 |
6.710 |
1,3 |
13.240 |
2,6 |
|
|
 2 mio. kr. |
7.160 |
0,6 |
7.260 |
0,6 |
14.420 |
1,3 |
|
|
Skattepligtige i alt |
2.490 |
2,8 |
1.950 |
2,2 |
4.440 |
5,1 |
|
|
|
|
Anm.: Den gennemsnitlige indkomstskattenedsættelse er for de enkelte persongrupper opgjort dels i kroner dels i procent af indkomstskattebetalingen efter reglerne før 2004. Beregningerne tager udgangspunkt i indkomstoplysninger fra 2005 fremskrevet til 2007-niveau i overensstemmelse med forudsætningerne i Økonomisk Redegørelse august 2007. Suspensionen af SP-bidraget indgår ikke i beregningen. Beregningen tager udgangspunkt i situation, hvor AM-bidraget er på 8 pct. og SP-bidraget er suspenderet.
Note*: Defineret som en lønindkomst indenfor et interval på +/-10 pct. af det nævnte beløb.
Kilde: Beregninger på basis af stikprøver på 3,3 pct. af befolkningen
Skattenedsættelserne er målrettet personer i beskæftigelse, som derfor har fået større skattenedsættelser end personer, der helt eller overvejende er på overførselsindkomst. De procentvise ændringer er størst for beskæftigede med en indkomst omkring 400.000 kr. Disse har ved de to skatteomlægninger fået en skattenedsættelse godt 11.000 kr. i 2007-niveau, svarende til godt 7 pct. af skattebetalingen med reglerne før 2004.
De ovenstående beregninger viser alene de isolerede effekter af personskattenedsættelserne, men ikke de ændringer i indkomstoverførsler, som er besluttet i samme periode.
Den særlige forhøjelse af satsreguleringen i 2008 på 0,6 pct.-enheder, som er en del af skatteaftalen fra september 2007, indgår således ikke i de ovenstående beregninger. Ligeledes indgår heller ikke den supplerende pensionsydelse (ældrechecken) til folkepensionister, som er en del af forårspakken (og siden er forhøjet, senest i forbindelse med aftalerne om Finansloven for 2007), eller den skattefri ekstra pensionsydelse til førtidspensionister på gammel ordning, som blev besluttet i aftalen om Finansloven for 2006.
Med venlig hilsen
[1] Den ekstraordinære forhøjelse af indkomstoverførslerne med 0,6 pct.-enheder, som indgår i skatteaftalen fra september 2007, indgår ikke i disse beregninger, der alene illustrer den isolerede virkning af skattenedsættelserne.