Endeligt svar på spørgsmål 57 fra Finansudvalget (alm. del – § 7) stillet den 25. juni 2007

Spørgsmål:

”Hvad betyder de reviderede skøn for olie- og gasproduktionen i Nordsøen – akkumuleret på ca. 250 mia. kr. – for holdbarheden af finanspolitikken med forskellige antagelser om udviklingen i olie- og naturgasprisen? Der ønskes supplerende oplysning om, hvor stor den tilbagediskonterede værdi af statens merindtægter er med anvendelse af den rente, der anvendes ved holdbarhedsberegningen.”

Svar:

I Danmarks Konvergensprogram 2006 blev indarbejdet en ny profil for udviklingen i olieprisen baseret på det Internationale Energi Agenturs seneste prognose, jf. World Energy Outlook 2006, november 2006. I forhold til Danmarks Konvergensprogram 2005 er der tale om en opjustering af det skønnede niveau for olieprisen, jf. figur 1.

Med afsæt i det Internationale Energi Agenturs prognose for olieprisen gennemførte Energistyrelsen en ny, ikke-offentliggjort fremskrivning af produktionen af olie og gas i Nordsøen på længere sigt, som blev indarbejdet i Danmarks Konvergensprogram 2006. Prognosen viser en øget Nordsø-produktion gennem en længere årrække sammenlignet med Danmarks Konvergensprogram 2005, jf. figur 2.

Figur 1

 

Figur 2

Oliepris, USD 2005-priser

Nordsø-produktion, produktionsværdi i faste 2000-priser

Kilde: Konvergensprogram 2005 og 2006 samt det Internationale Energi Agentur, november 2006.

Den langsigtede prognose for produktionen af olie og gas i Nordsøen, som Energistyrelsen har offentliggjort i publikationen Danmarks Olie- og gasproduktion 2006 fra juni 2007, er stort set identisk med den prognose, der lå til grund for Danmarks Konvergensprogram 2006. Prognosen giver dermed ikke anledning til en revision af bidraget fra Nordsø-aktiviteterne til det finanspolitiske råderum som fremlagt i Danmarks Konvergensprogram 2006.

Revisionen af prognosen for Nordsø-produktionen, som altså allerede er indarbejdet i Danmarks Konvergensprogram 2006, skal ses i sammenhæng med opjusteringen af det skønnede niveau for olieprisen. Det højere olieprisniveau gør det mere profitabelt at indvinde olie og gas og øger dermed incitamentet til at udbygge produktionskapaciteten.

Det øgede provenu fra Nordsø-aktiviteterne i Danmarks Konvergensprogram 2006 (som følge af højere oliepris og Nordsø-produktion) indebar isoleret set en forbedring af den finanspolitiske holdbarhed på knap 0,2 pct. af BNP – svarende til knap 3 mia.kr. (2005-priser) –  i forhold til Danmarks konvergensprogram 2005. Det skal ses i sammenhæng med, at finanspolitikkens holdbarhed samlet set blev opgjort til -0,2 pct. af BNP i Danmarks Konvergensprogram 2006.

Den tilbagediskonterede værdi af de fremtidige provenuer fra Nordsø-aktiviteterne i Danmarks Konvergensprogram 2006 kan opgøres til ca. 335 mia.kr. (2005-priser), hvilket er ca. 120 mia.kr. (2005-priser) mere end i Danmarks Konvergensprogram 2005.[1] Omregnet til en årlig annuitet udgør provenuet fra Nordsø-aktiviteterne godt ½ pct. af BNP i Danmarks Konvergensprogram 2006, hvilket som nævnt er knap 0,2 pct. af BNP mere end i Danmarks Konvergensprogram 2005.

Det kan i øvrigt bemærkes, at provenuerne fra Nordsø-aktiviteterne i 2006 blev skønnet til 2,3 og 1,8 pct. af BNP i henholdsvis Danmarks Konvergensprogram 2006 og Danmarks Konvergensprogram 2005.

 



[1] Beregningerne tager udgangspunkt i provenuerne fra rørledningsafgift, overskudsdeling og kulbrinte- og selskabsskat fra Nordsø-aktiviteterne. Den tilbagediskonterede værdi af provenuerne er beregnet ud fra en langsigtet nominel rente på 6½ pct.