Christiansborg 1240 København K |
|
Den 29. juni 2007 J.nr. 51-152 |
â€Udvalget anmoder om ministerens talepapir til samrÃ¥d d.d. om EU-budgettet, jf. § alm. del § 7 samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l E.â€
Mit talepapir til brug for samrådet den 21. juni 2007 om EU-budgettet fremgår nedenfor.
Med venlig hilsen
Talepunkt til FIU den 21. juni 2007 |
|
· ECOFIN gennemfører den 13. juli Rådets 1. læsning af budgetforslaget og vedtager i den forbindelse et revideret forslag. Dette forslag bliver sendt til Europa-Parlamentet, som i oktober foretager sin 1. læsning. Herefter følger Rådets 2. læsning i november, hvor vi håber og regner med, at der kan indgås en aftale med Parlamentet. Denne aftale vil så i givet fald blive endelig vedtaget i forbindelse med Parlamentets 2. læsning i december.
Præsentation af budgetforslaget
· De samlede udgiftsrammer for EU i perioden 2007-2013 er fastlagt i de finansielle perspektiver i forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger. Forpligtelsesbevillingen kan sammenlignes med en tilsagnsramme, mens betalingsbevillingen udtrykker de faktiske betalinger.
· I de finansielle perspektiver er de maksimale forpligtelsesbevillinger i 2008 fastlagt til 131,5 mia. euro. Kommissionens budgetforslag for 2008 udnytter 129,2 mia. euro, hvilket er en stigning på 2 pct. i løbende priser i forhold til 2007.
· Hvad angår betalingsbevillingerne er loftet i de finansielle perspektiver på 129,5 mia. euro i 2008, mens Kommissionens forslag indebærer betalinger på 121,6 mia. euro. Dette er en stigning på 5,3 pct. i løbende priser i forhold til 2007.
· Samlet set er budgetforslaget dermed inden for udgiftsrammerne i de finansielle perspektiver.
Principielle synspunkter på 2008-budgettet
· Fra dansk side arbejder vi ud fra nogle grundlæggende principper i forhandlingerne om EU’s budget for 2008:
· For det første vil vi lægge afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder at der sikres tilstrækkeligt råderum til at tage højde for uforudsete udgifter.
· For det andet skal budgettet være retvisende og realistisk, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved udgangen af året.
Holdning til de enkelte udgiftskategorier
· I forhold til de enkelte udgiftskategorier vil regeringen lægge vægt på følgende:
· I kategori 1a, der vedrører konkurrenceevne og beskæftigelse, vil regeringen prioritere uddannelse og forskning højt. Regeringen vil støtte den væsentlige stigning til forskningsbevillingerne i Kommissionens budgetforslag på knap 11 pct. fra 2007 til 2008. Det er således væsentligt for regeringen, at der sker en udmøntning af den 75 pct. stigning i forskningsbevillingerne fra 2006 til 2013, som der blev opnået enighed om i forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver.
· For kategori 1b, der primært vedrører strukturfondene, vil regeringen lægge vægt på, at der afsættes realistiske betalingsbevillinger.
· Kategori 2 dækker primært over udgifter til landbrugsordninger og fiskeri, som kan sammenlignes med lovbundne udgifter i den danske finanslovsproces. Her er det vigtige at sikre en så retvisende budgettering som muligt, så det undgås, at der henstår uforbrugte midler ved årets udgang.
· For kategori 3, som primært vedrører retlige og indre anliggender, kultur og forbrugerpolitik, lægges der fra regeringens side vægt på, at der tilvejebringes et større råderum til uforudsete udgifter.
· Med dette i mente vil regeringen prioritere retlige og indre anliggender, der bl.a. dækker EU’s politisamarbejde og samarbejdet på asyl- og flygtningeområdet, samt forbrugerpolitik.
· For så vidt angår kategori 4, EU som global partner, lægger regeringen særlig vægt på, at der sikres et tilstrækkeligt råderum til de uforudsete udgifter, som ofte forekommer på det eksterne område.
· Inden for denne overordnede prioritet vil jeg fremhæve følgende prioriteter for regeringen:
· For det første bør genopbygningen af Irak og Afghanistan forblive af høj prioritet for EU, ligesom der fortsat bør sikres medfinansiering til Den Afrikanske Unions fredsbevarende indsats i Sudan.
· For det andet støtter vi, at den betydelige forøgelse af budgettet til Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik på knap 26 pct. i Kommissionens budgetforslag, som minimum bevares. Regeringen lægger herudover vægt på, at der om nødvendigt indenfor det foreslåede råderum under kategori 4 sikres rum til at finansieres evt. yderligere behov til missioner indenfor EU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, særligt i Kosovo, Afghanistan og Sudan.
· Endelig for det tredje vil vi arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til udviklingsbistand og opfyldelsen af FN’s 2015-mål.
· For kategori 5 administration anlægger vi traditionelt en meget stram og budgetansvarlig holdning. Vi vil derfor arbejde for:
· at der i forhold til budgetforslaget tilvejebringes effektiviseringsgevinster i institutionerne, bl.a. som følge af ny IT-teknologi og øget samarbejde mellem institutionerne,
· samt at der bliver set kritisk på udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling. Undtaget er dog udgifter, der direkte kan henføres til de seneste to EU-udvidelser med henholdsvis EU-10 samt Rumænien og Bulgarien.
Konsekvenser for Danmark
· Afslutningsvist kan jeg oplyse, at Kommissionens budgetforslag vil medføre et dansk EU-bidrag på ca. 18,4 mia. kr. i 2008.