Folketingets Finansudvalg

Christiansborg

1240 København K

Finansministeren

Den 29. juni 2007

J.nr. 51-152

Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål FIU § alm. del - § 7 spørgsmål 56 af 21. juni 2007

Spørgsmål:

”Udvalget anmoder om ministerens talepapir til samråd d.d. om EU-budgettet, jf. § alm. del § 7 samrådsspørgsmål E.”

Svar:

Mit talepapir til brug for samrådet den 21. juni 2007 om EU-budgettet fremgår nedenfor.

 

Med venlig hilsen

Thor Pedersen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Talepunkt til FIU den 21. juni 2007

 

Samråd i Folketingets Finansudvalg vedrørende Rådets 1. behandling af EU-budgettet for 2008

·               ECOFIN gennemfører den 13. juli RÃ¥dets 1. læsning af budgetforslaget og vedtager i den forbindelse et revideret forslag. Dette forslag bliver sendt til Europa-Parlamentet, som i oktober foretager sin 1. læsning. Herefter følger RÃ¥dets 2. læsning i november, hvor vi hÃ¥ber og regner med, at der kan indgÃ¥s en aftale med Parlamentet. Denne aftale vil sÃ¥ i givet fald blive endelig vedtaget i forbindelse med Parlamentets 2. læsning i december.

 

Præsentation af budgetforslaget

·               De samlede udgiftsrammer for EU i perioden 2007-2013 er fastlagt i de finansielle perspektiver i forpligtelsesbevillinger og betalingsbevillinger. Forpligtelsesbevillingen kan sammenlignes med en tilsagnsramme, mens betalingsbevillingen udtrykker de faktiske betalinger.

 

·               I de finansielle perspektiver er de maksimale forpligtelsesbevillinger i 2008 fastlagt til 131,5 mia. euro. Kommissionens budgetforslag for 2008 udnytter 129,2 mia. euro, hvilket er en stigning pÃ¥ 2 pct. i løbende priser i forhold til 2007.

 

·               Hvad angÃ¥r betalingsbevillingerne er loftet i de finansielle perspektiver pÃ¥ 129,5 mia. euro i 2008, mens Kommissionens forslag indebærer betalinger pÃ¥ 121,6 mia. euro. Dette er en stigning pÃ¥ 5,3 pct. i løbende priser i forhold til 2007.

 

 

·               Samlet set er budgetforslaget dermed inden for udgiftsrammerne i de finansielle perspektiver.

 

Principielle synspunkter på 2008-budgettet

·               Fra dansk side arbejder vi ud fra nogle grundlæggende principper i forhandlingerne om EU’s budget for 2008:

 

·               For det første vil vi lægge afgørende vægt pÃ¥ budgetdisciplin, herunder at der sikres tilstrækkeligt rÃ¥derum til at tage højde for uforudsete udgifter.

 

·               For det andet skal budgettet være retvisende og realistisk, sÃ¥ det undgÃ¥s, at der henstÃ¥r store uforbrugte midler ved udgangen af Ã¥ret.

 

Holdning til de enkelte udgiftskategorier

·               I forhold til de enkelte udgiftskategorier vil regeringen lægge vægt pÃ¥ følgende:

 

·               I kategori 1a, der vedrører konkurrenceevne og beskæftigelse, vil regeringen prioritere uddannelse og forskning højt. Regeringen vil støtte den væsentlige stigning til forskningsbevillingerne i Kommissionens budgetforslag pÃ¥ knap 11 pct. fra 2007 til 2008. Det er sÃ¥ledes væsentligt for regeringen, at der sker en udmøntning af den 75 pct. stigning i forskningsbevillingerne fra 2006 til 2013, som der blev opnÃ¥et enighed om i forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver.

 

 

 

·               For kategori 1b, der primært vedrører strukturfondene, vil regeringen lægge vægt pÃ¥, at der afsættes realistiske betalingsbevillinger.

 

·               Kategori 2 dækker primært over udgifter til landbrugsordninger og fiskeri, som kan sammenlignes med lovbundne udgifter i den danske finanslovsproces. Her er det vigtige at sikre en sÃ¥ retvisende budgettering som muligt, sÃ¥ det undgÃ¥s, at der henstÃ¥r uforbrugte midler ved Ã¥rets udgang.

 

·               For kategori 3, som primært vedrører retlige og indre anliggender, kultur og forbrugerpolitik, lægges der fra regeringens side vægt pÃ¥, at der tilvejebringes et større rÃ¥derum til uforudsete udgifter.

 

·               Med dette i mente vil regeringen prioritere retlige og indre anliggender, der bl.a. dækker EU’s politisamarbejde og samarbejdet pÃ¥ asyl- og flygtningeomrÃ¥det, samt forbrugerpolitik.

 

·               For sÃ¥ vidt angÃ¥r kategori 4, EU som global partner, lægger regeringen særlig vægt pÃ¥, at der sikres et tilstrækkeligt rÃ¥derum til de uforudsete udgifter, som ofte forekommer pÃ¥ det eksterne omrÃ¥de.

 

·               Inden for denne overordnede prioritet vil jeg fremhæve følgende prioriteter for regeringen:

 

·               For det første bør genopbygningen af Irak og Afghanistan forblive af høj prioritet for EU, ligesom der fortsat bør sikres medfinansiering til Den Afrikanske Unions fredsbevarende indsats i Sudan.

 

 

·               For det andet støtter vi, at den betydelige forøgelse af budgettet til Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik pÃ¥ knap 26 pct. i Kommissionens budgetforslag, som minimum bevares. Regeringen lægger herudover vægt pÃ¥, at der om nødvendigt indenfor det foreslÃ¥ede rÃ¥derum under kategori 4 sikres rum til at finansieres evt. yderligere behov til missioner indenfor EU’s fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, særligt i Kosovo, Afghanistan og Sudan.

 

·               Endelig for det tredje vil vi arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til udviklingsbistand og opfyldelsen af FN’s 2015-mÃ¥l.

 

·               For kategori 5 administration anlægger vi traditionelt en meget stram og budgetansvarlig holdning. Vi vil derfor arbejde for:

 

·               at der i forhold til budgetforslaget tilvejebringes effektiviseringsgevinster i institutionerne, bl.a. som følge af ny IT-teknologi og øget samarbejde mellem institutionerne,

 

·               samt at der bliver set kritisk pÃ¥ udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling. Undtaget er dog udgifter, der direkte kan henføres til de seneste to EU-udvidelser med henholdsvis EU-10 samt Rumænien og Bulgarien.

 

Konsekvenser for Danmark

·               Afslutningsvist kan jeg oplyse, at Kommissionens budgetforslag vil medføre et dansk EU-bidrag pÃ¥ ca. 18,4 mia. kr. i 2008.