Christiansborg 1240 København K |
|
15. juni 2007 J.nr. 51-152 |
â€Med henblik pÃ¥ et samrÃ¥d aftalt til den 21. juni 2007 anmoder udvalget om et aktuelt notat om EU-budgettet for 2008.â€
Samlenotat vedr. EU’s budget for 2008 fremgår nedenfor.
Med venlig hilsen
Samlenotat vedr. Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2008 |
|
1. Resumé
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2008. Forslaget indebærer et niveau for forpligtelsesbevillingerne pÃ¥ 129,2 mia. euro, hvilket svarer til 1,03 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for 2007 er der tale om en stigning pÃ¥ 2,0 pct. i løbende priser. Betalingsbevillingerne er i Kommissionens forslag fastsat til 121,6 mia. euro, hvilket svarer til 0,97 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priser pÃ¥ 5,3 pct. fra 2007 til 2008. RÃ¥det (ECOFIN) afholder sin 1. læsning af budgetforslaget den 13. juli 2007.Â
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt sit foreløbige forslag til EU’s budget for 2008. Forslaget førstebehandles af ECOFIN den 13. juli 2007 - den såkaldte første læsning. Rådets anden læsning vil finde sted i november.
Det foreløbige forslag til EU’s budget for 2008 er fastlagt ud aftalen om de finansielle perspektiver – den såkaldte Interinstitutionelle aftale (IIA’en) - og de heri indeholdte udgiftslofter (finansielle perspektiver) for perioden 2007-2013.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 272.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s 2008-budget er opsummeret i tabel 1.
Tabel 1. Kommissionens forslag til EU’s budget for 2008 |
|
|
|||||
(Mio. euro, årets priser) |
Budget 2007 2) |
Loftet for 2008 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 |
Forskel pct. 2007-2008 |
||
Forpligtelsesbevillinger1) |
|
|
|
|
|
||
1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse Reserve vedr. globaliseringsfonden6) |
8.868 500 |
9.847
|
9.770 500Â Â Â Â Â |
903 0 |
9,6 0 |
||
Margen til loftet |
50 |
|
773) |
|
|
||
1b. Samhørighed for vækst og beskæftigelse |
45.487 |
46.889 |
46.878 |
1.391 |
3,1 |
||
Margen til loftet |
0 |
|
11 |
|
|
||
2. Forvaltning af naturressourcer |
56.250 |
58.800 |
56.276 |
26 |
0,0 |
||
Margen til loftet |
2.101 |
|
2.524 |
|
|
||
3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed |
1.271 |
1.362 |
1.290 |
18 |
1,4 |
||
Margen til loftet |
27 |
|
72 |
|
|
||
4. EU som en global partner |
6.812 |
7.002 |
6.911 |
99 |
1,5 |
||
Margen til loftet |
0 |
|
3304) |
|
|
||
5. Administration |
6.942 |
7.380 |
7.336 |
393 |
5,7 |
||
Margen til loftet |
173 |
|
1215) |
|
|
||
6. Kompensationer |
445 |
207 |
207 |
-238 |
-53,5 |
||
Margen til loftet |
0 |
|
0 |
|
|
||
Forpligtelser, i alt |
126.575 |
131.487 |
129.167 |
2.592 |
2,0 |
||
Margen til loftet |
1.616 |
|
3.136 |
|
|
||
Betalingsbevillinger, i alt |
115.497 |
129.481 |
121.582 |
6.085 |
5,3Â |
||
Margen til loftet |
8.368 |
|
8.215 |
|
|
||
Betalingsbevillinger, pct. af BNI |
0,96 pct. |
1,04 pct. |
0,97 pct. |
|
|
||
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Forpligtelsesbevillinger er udtryk for de tilsagn, som EU kan afgive i et givet budgetår, mens betalingsbevillinger er udtryk for de faktiske udbetalinger, EU kan foretage i et givet budgetår.
2) Omfatter vedtaget budget inkl. efterfølgende ændringsforslag nr. 1 samt foreløbige forslag til ændringsforslag nr. 2 og 4.
3) Marginen for kategori 1a tager ikke højde for de 500 mio. euro, som er afsat til Globaliseringsfonden.
4) Marginen for kategori 4 inkluderer ikke de 239,2 mio. euro, der er afsat til nødhjæpsreserven.
5) Margenen er udregnet inkl. et beløb på 77 mio. euro fra personalets bidrag til pensionsordning.
6) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
De samlede udgiftslofter for EU i 2008, som blev fastsat i aftalen om de finansielle perspektiver, udgør 131,5 mia. euro i forpligtelsesbevillinger og 129,5 mia. euro i betalingsbevillinger, jf. tabel 1 ovenfor.
Kommissionens budgetforslag for 2008 indebærer forpligtelsesbevillinger for 129,2 mia. euro, svarende til 1,03 pct. af EU’s BNI. I forhold til budgettet for 2007 er der tale om en stigning på 2,0 pct. i løbende priser. Forslaget til udgiftsniveauet i de enkelte kategorier er inden for de udgiftslofter i de enkelte kategorier, som er fastlagt i de finansielle perspektiver. Der er for forpligtelser en samlet margen på 3,1 mia. euro eller ca. 2,4 pct.
For så vidt angår betalingsbevillingerne udgør disse i Kommissionens forslag 121,6 mia. euro, hvilket svarer til 0,97 pct. af BNI. Der er tale om en stigning i løbende priser på 5,3 pct. fra 2007 til 2008.
Kommissionen præsenterer også sit udkast til 2008-budgettet i overensstemmelse med principperne for aktivitetsbaseret budgettering. Dette indebærer, at budgettet opdeles på aktivitetsområder, som går på tværs af udgiftskategorierne, jf. bilag 1.
I henhold til aftalen om de finansielle perspektiver kan der ikke flyttes midler fra én udgiftskategori til en anden. Forhandlingerne mellem Rådet og Parlamentet om EU’s budget for 2008 vedrører således fordelingen af midlerne inden for de enkelte udgiftskategorier samt hvilken margen i forhold til udgiftslofterne, som skal efterlades til uforudsete udgifter.
Samlet for alle udgiftskategorier findes der dog det såkaldte fleksibilitetsinstrument, som giver mulighed for at anvende yderligere op til 200 mio. euro på tværs af udgiftskategorierne. Kommissionen har ikke i sit budgetforslag for 2008 foreslået, at fleksibilitetsinstrumentet skal anvendes i 2008.
I forbindelse med vedtagelsen af de finansielle perspektiver er det endvidere besluttet at nødhjælpsreserven (maksimal ramme på 221 mio. euro årligt i 2004-priser, svarende til 239,2 mio. euro i 2008) finansieres uden for de finansielle perspektiver, hvilket også fortsat er tilfældet for solidaritetsfonden (maksimal ramme på 1 mia. euro årligt).
Endelig er der oprettet en globaliseringsfond, som skal kunne yde tidsbegrænset støtte til omstilling og opkvalificering af arbejdstagere ramt af massefyringer forårsaget af ændringer i verdenshandelen. Fonden skal finansieres af uforbrugte midler under budgettet (via uforbrugt margin fra det foregående budgetår og/eller annullerede forpligtelsesbevillinger fra de foregående to budgetår) op til 500 mio. euro årligt.
Â
Budgetforhandlingerne vedrører ikke selve grundlaget for de såkaldte obligatoriske udgifter, hvor udbetalingerne sker i henhold til vedtagne retsakter. Rådet og Parlamentet er således gensidigt forpligtet i den interinstitutionelle aftale til at indbudgettere obligatoriske udgifter på budgettet. Et vigtigt element i budgetforhandlingerne er dog at sikre, at der sker en retvisende, realistisk budgettering af de obligatoriske udgifter.
2.1. Uddybning af de enkelte udgiftskategorier
Udgiftskategori 1. Bæredygtig vækst
Udgiftskategori 1 består af 2 søjler:
· Kategori 1a (Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) omfatter nøglepolitikområder i Lissabon strategien, herunder uddannelse og forskning, energi og transport og konkurrence og innovationsprogrammet.
· Kategori 1b (samhørighed for vækst og beskæftigelse) omfatter strukturfondene og samhørighedsfonden.
Kategori 1a
Kommissionens budgetforslag for kategori 1a indebærer samlede forpligtelsesbevillinger på ca. 9,8 mia. euro, svarende til en stigning på 903 mio. euro eller 9,6 pct. i forhold til 2007, jf. tabel 2.
Tabel 2. Forslag til budget 2008 for kategori 1a Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse |
||||
(Mio. euro, årets priser) |
Budget 2007 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 (euro) |
Forskel 2007-2008 (pct.) |
Forpligtelsesbevillinger |
|
|
|
|
Konkurrenceevne og innovation |
388 |
404 |
16 |
4,1 |
Forstærkning af forskning og teknologisk udvikling |
5.486 |
6.075 |
589 |
10,7 |
Bæredygtige EU netværk for transport og energi |
1.009 |
1.182 |
173 |
17,1 |
Livslang læring |
913 |
994 |
82 |
9,0 |
Socialpolitisk agenda |
161 |
163 |
2 |
1,5 |
Agenturer |
218 |
270 |
52 |
23,7 |
Andet |
693 |
683 |
-11 |
-0,9 |
Kategori 1a i alt Reserve vedr. globaliseringsfonden1) |
8.868 500 |
9.770 500 |
903 0 |
9,6 0 |
Margen |
50 |
77 |
|
|
Betalingsbevillinger i alt |
7.047 |
9.539 |
2.492 |
35,4 |
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
1) Globaliseringsfonden finansieres af uforbrugte midler fra foregående budgetår.
Budgetforslaget indebærer en margen på 77 mio. euro til udgiftsloftet. Kategorien indeholder nøgleområderne i opnåelsen af Lissabon-strategien. Hovedparten af bevillingerne er afsat til forskning og teknologisk udvikling (syvende rammeprogram for forskning) som med en bevilling på 6.075 mio. euro i 2008 stiger med 589 mio. euro eller 10,7 pct. i forhold til 2007. Samlet set stiger bevillingerne til forskning i alt med 75 pct. i perioden fra 2006 til 2013 i henhold til aftalen om de finansielle perspektiver.
Herudover er der væsentlige stigninger i de afsatte bevillinger til programmer vedrørende transport og energi (17,1 pct.) og livslang læring (9,0 pct.). Under området vedrørende transport og energi ligger det europæiske satellitnavigationssystem Galileo. Der er i 2008 afsat 151 mio. euro til Galileo, hvilket isoleret set udgør en stigning på 51 pct. i forhold til 2007. Denne stigning sker i henhold til aftalen om de finansielle perspektiver.
Â
Forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 1a, herunder bl.a. Det Europæiske Kemikalieagentur og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, stiger under ét i Kommissionens budgetforslag med 23,7 pct. fra 2007 til 2008.
Med hensyn til betalingsbevillingerne budgetteres med en samlet stigning på 2.492 mio. euro (svarende til 35,4 pct.) fra 2007 til 2008. Betalingerne til det syvende rammeprogram for forskning stiger med 54,5 pct. fra 2007 til 2008.
Hele kategori 1a udgøres af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet i forhold til både forpligtelses- og betalingsbevillinger som udgangspunkt har det sidste ord i budgetforhandlingerne. Omprioriteringsmulighederne begrænses af, at en stor del af udgifterne i praksis vil blive fastlagt som led i konkrete flerårige programmer vedtaget ved fælles beslutningstagen mellem Rådet og Parlamentet.
Kategori 1b
Kommissionens budgetforslag indeholder samlede forpligtelsesbevillinger til strukturforanstaltninger på 46.878 mio. euro, hvilket er en stigning på 1.391 mio. euro eller 3,1 pct. i forhold til 2007, jf. tabel 3.
Tabel 3. Forslag til budget 2008 for kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse |
||||
(Mio. euro, årets priser) |
Budget 2007 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 (euro) |
Forskel 2007-2008 (pct.) |
Forpligtelsesbevillinger |
|
|
|
|
Strukturfonde, herunder |
38.360 |
38.723 |
362 |
0,9 |
 - Konvergensmål |
28.080 |
28.882 |
802 |
2,9 |
 - Regional konkurrenceevne og beskæftigelse |
9.052 |
8.592 |
-459 |
-5,1 |
 - Europæisk territorialt samarbejde |
1.133 |
1.162 |
29 |
2,6 |
 - Teknisk assistance |
96 |
86 |
-9 |
-9,9 |
Samhørighedsfonden |
7.126 |
8.155 |
1.029 |
14,4 |
Kategori 1b I alt |
45.487 |
46.878 |
1.391 |
3,1 |
Margen |
0 |
11,1 |
|
|
Betalingsbevillinger i alt |
37.790 |
40.623 |
2.832 |
7,5 |
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
I henhold til den interinstitutionelle aftale udgør de finansielle perspektiver for kategori 1b udgiftsmål og ikke udgiftslofter, således som det er tilfældet for de fleste andre udgiftskategorier. Derfor er de foreslåede forpligtelsesbevillinger i Kommissionens budgetforslag typisk identiske med de finansielle perspektiver, hvorfor margenen for kategori 1b typisk er 0. I budgetforslaget for 2008 er der dog afsat en margin til teknisk assistance på 11,1 mio. euro.
I Kommissionens forslag er betalingsbevillingerne på 40.623 mio. euro, hvilket svarer til en stigning på 2.832 mio. euro eller 7,5 pct. fra 2007 til 2008. I følge Kommissionen afspejler denne stigning bl.a., at der i 2008 sker udbetalinger fra både nye og gamle programmer, og at der i henhold til aftalen om de finansielle perspektiver ligger relativt store forudbetalinger i 2008.
Hovedparten af betalingsbevillingerne i 2008 vil hidrøre fra strukturfondsprogrammerne 2007-2013, men en del vedrører ogsÃ¥ programmerne 2000-2006, hvor der stadig kan ske betalinger frem til 2009.Â
Udgiftskategori 1b består af ikke-obligatoriske udgifter, hvor Parlamentet har det sidste ord. Da forpligtelsesbevillingerne reelt er identiske med de finansielle perspektiver, knytter Parlamentets indflydelse sig dog i praksis til fastlæggelsen af niveauet for betalingsbevillingerne.
Udgiftskategori 2. Forvaltning af naturressourcer
Budgetforslaget indebærer samlede forpligtelsesbevillinger på 56.276 mio. euro, svarende til en marginal stigning på 26 mio. euro. Den samlede margen er på 2.524 mio. euro, jf. tabel 4.
Tabel 4. Forslag til budget 2008 for kategori 2 Forvaltning af naturressourcer |
||||
(Mio. euro, årets priser) |
Budget 2007 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 (euro) |
Forskel 2007-2008 (pct.) |
Forpligtelsesbevillinger |
|
|
|
|
Markedsordninger, direkte støtte(CAP) |
42.712 |
42.499 |
-213 |
-0,5 |
Landdistriktsstøtte |
12.371 |
12.571 |
199 |
1,6 |
Fiskeri |
888 |
896 |
8 |
0,9 |
Miljø |
241 |
267 |
26 |
10,9 |
Agenturer |
34 |
39 |
5 |
14,4 |
Andet |
5 |
5 |
0 |
-10,0 |
Kategori 2 i alt |
56.250 |
56.276 |
26 |
0,0 |
Margen |
2.101 |
2.524 |
|
|
Betalingsbevillinger i alt |
54.719 |
54.770 |
52 |
0,1 |
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Ca. 76 pct. af bevillingerne i kategori 2 vedrører markedsordningerne og den direkte støtte, mens landdistriktsstøtte med ca. 22 pct. af de samlede bevillinger udgør den anden større udgiftspost.
For så vidt angår markedsordningerne og den direkte støtte, er der et fald i forpligtelsesbevillingerne på 213 mio. euro (0,5 pct.) fra 2007 til 2008 opgjort i løbende priser. Det samlede fald på 213 mio. euro skyldes overvejende et fald i udgifterne til markedsordningerne, der er større end stigningen i de direkte betalinger.
I forhold til det loft for landbrugsudgifter, der blev vedtaget i 2002 og som også indgår i budgetaftalen for 2007-2013, opretholder Kommissionen en margin på ca. 2,5 mia. euro. Overførslen af 1.263 mio. euro fra landbrugspolitikkens søjle I (markedsudgifter og direkte støtte) til søjle II (landdistriktsudvikling) medfører en nedjustering af lofterne for udbetaling inden for søjle I tilsvarende de modulerede midler. Inden for kategori 2 som helhed opretholdes fortsat en margin på 2,5 mia. euro til loftet. Det kan dermed konstateres, at det ikke p.t. vurderes nødvendigt at iværksætte instrumentet for finansiel disciplin (degressivitet) i 2008.
Som led i gennemførelsen af landbrugsreformen fra 2003 og 2004 flyttes ca. 2,8 mia. euro fra markedsforanstaltninger til direkte støtte, bl.a. på grund af sektorreformerne. Den direkte støtte udgør i det foreløbige budgetforslag ca. 88 pct. af udgifterne til søjle I (markedsudgifter og direkte støtte) i den fælles landbrugspolitik. Der er tale om en stigning på ca. 2 pct. i forhold til budgettet for 2007. Som følge af reformerne vil en øget del af denne støtte blive udbetalt som afkoblet støtte, det vil sige uafhængigt af landmandens produktionsbeslutning. Den afkoblede støtte udgør 83 pct. af de direkte betalinger mod 82 pct. i 2007.
For så vidt angår landdistriktsstøtten, sker der en stigning i forpligtelsesbevillingerne på 1,6 pct. fra 2007 til 2008, således at der i alt afsættes 12.571 mio. euro i 2008. Dette beløb svarer til det beløb, som blev aftalt for budgettet 2007-2013, inkl. den allerede vedtagne modulation for EU-15 på 1.241 mio. euro og 22 mio. euro, som kan henføres til modulation fra bomuldsreformen.
Desuden budgetteres med en meget lille justering på fiskeriområdet, idet forpligtelsesbevillingerne stiger med 8 mio. euro (0,9 pct.) fra 2007 til 2008.
Endelig bemærkes, at forpligtelsesbevillingerne til agenturer under kategori 2, herunder bl.a. Det Europæiske Miljøagentur og Fiskerikontrolagenturet, under ét stiger med 14,4 pct. fra 2007 til 2008.
Kommissionen vil i lighed med tidligere år fremlægge et ændringsforslag til budgetforslaget for landbrugsområdet i oktober, hvor evt. ændringer i forventningerne til priserne på landbrugsprodukter og valutakurser vil blive indarbejdet.
Udgiftskategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionens budgetforslag for kategori 3 er teknisk opdelt i to kategorier. Kategori 3a vedrører frihed, sikkerhed og retfærdig (RIA-området), mens kategori 3b vedrører borgerskab, som dækker over forskellige forbrugerbeskyttelsesprogrammer, kulturprogrammer mv. Der er desuden en række agenturer under kategori 3, som set under et får et betydelig bevillingsløft fra 2007 til 2008.
Der er i alt under kategori 3 afsat forpligtelsesbevillinger på 1.290 mio. euro i 2008, hvilket er en stigning på 18 mio. euro i forhold til niveauet i 2007, jf. tabel 5.
Tabel 5. Forslag til budget 2008 for kategori 3 Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed |
||||
(Mio. euro, årets priser) |
Budget 2007 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 (euro) |
Forskel 2007-2008 (pct.) |
Forpligtelsesbevillinger |
|
|
|
|
3a. Frihed, sikkerhed og retfærdighed |
624 |
691 |
67 |
10,8 |
 - Fundamentale rettigheder og retfærdighed |
72 |
76 |
3 |
4,4 |
 - Sikkerhed og sikring af friheder |
58 |
66 |
9 |
15,3 |
 - Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger |
317 |
393 |
76 |
24,0 |
- Agenturer |
87 |
95 |
8 |
9,5 |
 - Andet |
90 |
61 |
-29 |
-32,0 |
3b. Borgerskab |
648 |
598 |
-49 |
-7,6 |
 - Folkesundhed og forbrugerbeskyttelse |
63 |
73 |
10 |
15,3 |
 - Media 2007 |
86 |
104 |
18 |
20,9 |
- Kultur |
44 |
45 |
1 |
2,7 |
- Unge |
116 |
120 |
4 |
3,7 |
- Europa for borgerne |
23 |
27 |
4 |
17,8 |
- Instrument vedr. civil beskyttelse |
15 |
19 |
3 |
20,7 |
 - Information om europæisk politik mv. |
87 |
89 |
1 |
1,5 |
- Den europæiske Solidaritetsfond |
24 |
- |
- |
- |
- Agenturer |
84 |
103 |
19 |
22,9 |
 - Andet |
105 |
19 |
-86 |
-81,8 |
Kategori 3 i alt |
1.271 |
1.290 |
18 |
1,4 |
Margen |
27 |
72 |
|
|
Betalingsbevillinger I alt |
1.202 |
1.191 |
-11 |
-0,9 |
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
De samlede forpligtelsesbevillinger for kategori 3a stiger med 67 mio. euro, mens der sker et fald i forpligtelsesbevillingerne under kategori 3b på 49 mio. euro fra 2007 til 2008. Samlet set sker der således en stigning i forpligtelsesbevillingerne i kategori 3 på ca. 18 mio. euro eller 1,4 pct. Med hensyn til betalingsbevillingerne falder disse samlet med 11 mio. euro fra 2007 til 2008, svarende til et fald på 0,9 pct.
Kategori 3a
Generelt var der med aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-13 tale om en meget betydelig opprioritering af RIA-omrÃ¥det.Â
For hovedomrÃ¥det â€Solidaritet og varetagelse af migrationsstrømninger†stiger bevillingerne fra 2007 til 2008 med 24 pct. Under dette hovedomrÃ¥de er der til 2008 tilført ekstra 26 mio. kr. til Schengen Informationssystemet (SISII), idet videreudviklingen af SISII har taget længere tid end forventet.
Området sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettigheder stiger også markant med over 15 pct. fra 2007 til 2008. Dette område omfatter bl.a. et særprogram om forebyggelse, beredskab og konsekvensstyring i forbindelse med terrorisme, samt et særprogram om forebyggelse og bekæmpelse af kriminalitet.
Endelig omfatter kategori 3a en række agenturer, bl.a. Eurojust og Frontex, som set under ét får et løft på 9,5 pct. i forhold til 2007.
Kategori 3b
De primære udgiftsposter under kategori 3b vedrører forskellige oplysningsaktiviteter og kulturelle programmer, civilbeskyttelse samt sundhed og forbrugerbeskyttelse.
Den umiddelbare reduktion i bevillingerne under kategori 3b skal primært ses i lyset af, at forpligtelserne vedr. 2007 omfatter 24,4 mio. euro vedr. Solidaritetsfonden og 87 mio. euro til overgangstiltag vedr. Bulgarien og Rumænien under kategorien andet, som ikke indgår i forpligtelserne for 2008. Korrigeres der for dette, stiger forpligtelsesbevillingerne reelt med 11,6 pct. og betalingsbevillingerne med 4,6 pct. fra 2007 til 2008.
Â
For så vidt angår sundhed og forbrugerbeskyttelse øges forpligtelsesbevillingerne med over 15 pct. i forhold til 2007.
Agenturerne under kategori 3b, Den Europæiske Fødvaresikkerhedsmyndighed og Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse og Kontrol, får samlet set et løft i forpligtelsesbevillingerne på 22,9 pct. fra 2007 til 2008.
Udgiftskategori 4. EU som global partner
Kommissionens budgetforslag for kategori 4 indebærer forpligtelsesbevillinger på 6.911 mio. euro. I forhold til 2007 er der tale om en stigning på 99 mio. euro svarende til ca. 1,5 pct., jf. tabel 6.
Tabel 6. Forslag til budget 2008 for kategori 4 EU som global partner |
||||
(Mio. euro, årets priser) |
Budget 2007 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 (Euro) |
Forskel 2007-2008 (pct.) |
Forpligtelsesbevillinger |
|
|
|
|
Førtiltrædelsesstøtte (IPA) |
1.263 |
1.382 |
119 |
9,4 |
Europæisk naboskab og partnerskab (ENPI) |
1.420 |
1.416 |
-4 |
-0,3 |
Udviklingssamarbejde (DCI) |
2.182 |
2.223 |
41 |
1,9 |
Instrument vedr. industrialiserede lande |
22 |
25 |
3 |
13,4 |
Demokrati og menneskerettigheder |
141 |
147 |
7 |
4,7 |
Instrument for nuklear sikkerhed |
70 |
73 |
2 |
3,5 |
Stabilitetsinstrumentet (IfS) |
139 |
179 |
40 |
28,7 |
Humanitær hjælp |
732 |
754 |
22 |
3,0 |
Makrofinansiel assistance |
58 |
92 |
34 |
58,1 |
Fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) |
159 |
200 |
41 |
25,8 |
EU's lånegarantier |
200 |
- |
- |
- |
Nødhjælpsreserven |
235 |
239 |
5 |
2,0 |
Agenturer |
20 |
18 |
-2 |
-8,7 |
Andet |
172 |
163 |
-9 |
-5,3 |
Kategori 4 i alt |
6.812 |
6.911 |
99 |
1,5 |
Margen |
0 |
330 |
|
|
Betalingsbevillinger i alt |
7.353 |
7.917 |
564 |
7,7 |
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Kommissionens budgetforslag for 2008 indebærer en margen på 330 mio. euro til det loft, som er fastsat i de finansielle perspektiver. Kommissionen anfører, at margenen skal ses i lyset af usikkerhed vedrørende et forstærket EU-engagement i Mellemøsten og Kosovo. Træffes der beslutning om en sådan forstærket indsats, er det Kommissionens vurdering, at dette vil mobilisere en stor del af den afsatte margen på 330 mio. euro.
Forpligtelsesbevillingerne vedr. kategori 4 stiger i budgetforslaget med 99 mio. euro eller 1,5 pct. i forhold til 2007, mens betalingsbevillingerne i budgetforslaget stiger med ca. 564 mio. euro, svarende til en stigning på 7,7 pct. fra 2007 til 2008.
I aftalen om de finansielle perspektiver er forudsat en samlet stigning i bevillingerne til kategori 4 på 29 pct. fra 2006 til 2013.
Den største post under kategori 4 vedrører Udviklingsinstrumentet (DCI), som især dækker over EU’s traditionelle udviklingsbistand til tredjelande. Forpligtelsesbevillingerne vedr. udviklingssamarbejde stiger med 1,5 pct. fra 2007 til 2008, hvilket følger aftalen om de finansielle perspektiver for 2007-2013. Samlet set er der i aftalen forudsat en bevillingsstigning på 25 pct. fra 2006 til 2013.
Det bemærkes desuden, at der under Udviklingsinstrumentet i budgetforslaget er afsat ekstra 20 mio. euro i 2008 til bekæmpelse af klimaforandringer og fremme af vedvarende energi.
I overensstemmelse med aftalen om de finansielle perspektiver, der indebærer en stigning i bevillingen til den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) på 245 pct. fra 2006 til 2013, har Kommissionen foreslået et FUSP-budget på 200 mio. euro i 2008. Sammenlignet med budgettet i 2007 på 159 mio. euro er der tale om en stigning på ca. 26 pct.
Der er desuden bl.a. afsat øgede bevillinger til førtiltrædelsesstøtte, støtte til industrialiserede lande, makrofinansiel assistance og stabilitetsinstrumentet, som er designet til at kunne anvendes i forbindelse med kriser og lignende med et stabilitets- eller sikkerhedsaspekt.
Udgiftskategori 4 indeholder primært ikke-obligatoriske udgifter på nær aftaler indgået med tredjepart, bidrag til internationale organisationer og bidrag til lånegarantifonden.
Udgiftskategori 5. Administration
I Kommissionens og de enkelte institutioners foreløbige budgetforslag foreslås i alt afsat 7.336 mio. euro til administrative udgifter, hvilket er en stigning på 5,7 pct. i forhold til 2007, jf. tabel 7.
Tabel 7. Forslag til budget 2008 for kategori 5 Administration |
||||
(Mio. euro, årets priser) |
Budget 2007 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 (Euro) |
Forskel 2007-2008 (pct.) |
Forpligtelsesbevillinger |
|
|
|
|
Kommissionen |
3.276 |
3.410 |
134 |
4,1 |
Andre EU institutioner |
2.577 |
2.725 |
148 |
5,7 |
Pensioner (alle institutioner) |
960 |
1.057 |
97 |
10,2 |
Europæiske skoler |
130 |
144 |
14 |
11,1 |
Kategori 5 i alt |
6.942 |
7.336 |
393 |
5,7 |
Margen |
173 |
121 |
|
|
Betalingsbevillinger i alt |
6.942 |
7.336 |
394 |
5,7 |
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
Under kategori 5 svarer forpligtelsesbevillingerne stort set til betalingsbevillingerne. Institutionerne begrunder i helt overvejende grad udgiftsstigningerne med henvisning til en udvidelse af personale og bygningsmasse som følge af de seneste to udvidelser, IT-udgifter samt stigende udgifter til sikkerhed.
Kategori 5 består, med undtagelse af pensioner, hovedsagligt af ikke-obligatoriske udgifter.
Udgiftskategori 6. Kompensationer
Denne kategori dækker over udgifter, som blev besluttet i forbindelse med optagelsesforhandlingerne med Bulgarien og Rumænien, jf. tiltrædelsestrakten med disse to lande. Det drejer sig om midler, der har til hensigt at forbedre de to landes nationale budgetter samt til finansiering af et midlertidigt instrument til at forbedre grænsekontrollen ved de nye eksterne grænser som følge af udvidelsen.
Der afsættes i alt en forpligtelsesbevilling på 207 mio. euro, som modsvares af en tilsvarende betalingsbevilling, jf. tabel 8.
Tabel 8. Forslag til budget 2008 for kategori 6 Kompensationer |
||||
(Mio. euro, årets priser) |
Budget 2007 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 (Euro) |
Forskel 2007-2008 (pct.) |
Forpligtelsesbevillinger |
|
|
|
|
Kategori 6 i alt |
445 |
207 |
-238 |
-53,5 |
Margen |
0 |
0,4 |
|
|
Betalingsbevillinger i alt |
445 |
207 |
-238 |
-53,5 |
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentets har endnu ikke fastlagt sin holdning. Kommissionens budgetforslag vil – i lighed med processen i Rådet - gennemgå en første og en anden behandling i Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det danske EU-bidrag som følger af Kommissionens forløbige forslag til EU’s budget for 2008 vil blive opført på Forslag til finanslov for 2008.
8. Statsfinansielle konsekvenser
En vedtagelse af budgetforslaget vil ifølge Kommissionen medføre et dansk EU-bidrag på ca. 18,4 mia. kr. i 2008. Denne beregning tager højde for øget dansk betaling i 2008 i størrelsesordenen 0,5 mia. kr. som følge af nye rabatter efter vedtagelsen af rådsafgørelsen om unionens egne indtægter den 16. april 2007.
Kommissionens budgetforslag for 2007 indebar en dansk betaling på 17,4 mia. kr. (2007-priser). Reelt kan den danske betaling for 2007 dog som udgangspunkt forventes at blive lidt større. Det skyldes, at der vil komme en efterregulering vedr. 2007, idet de nye rabatter, der blev aftalt i forbindelse med aftalen om de finansielle perspektiver 2007-2013, først kan træde i kraft efter ratifikation af rådsafgørelsen om egne indtægter i de enkelte lande. På det foreliggende grundlag skønnes denne efterregulering vedr. 2007 at udgøre ca. 0,5 mia. kr., således at det samlede danske 2007-bidrag udgør 17,9 mia. kr. Det vides ikke på nuværende tidspunkt, hvornår denne efterregulering vil finde sted.
9. Høringer
Sagen har været sendt i høring i Specialudvalget for EU’s budget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges afgørende vægt på budgetdisciplin, herunder overholdelse af de udgiftslofter, der er fastsat i de finansielle perspektiver og sikring af en tilstrækkelig margen til, at der kan tages højde for uforudsete udgifter.
Fra dansk side lægges stor vægt på retvisende budgettering i forhold til den store del af budgettet, der fastlægges ved retsakter mv. i andre rådsregi. Budgetteringen skal således afspejle det eksisterende retsgrundlag, markedsforholdene og en kritisk vurdering af muligheden for at afholde de pågældende udgifter.
Inden for ovennævnte ramme er der plads til at fremføre et mindre antal særlige danske prioriteter.
Angående kategori 1a konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres en tilstrækkelig margen til at tage højde for uforudsete udgifter. Under hensyntagen til dette prioriteres forskning og uddannelse højt fra dansk side.
Angående kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse er regeringens holdning, at der skal afsættes realistiske betalingsbevillinger til strukturfondene og samhørighedsfonden.
Med hensyn til kategori 2 Forvaltning af naturressourcer er det en dansk prioritet, at der afsættes realistiske betalingsbevillinger til EU’s markedsordninger, sÃ¥ det undgÃ¥s, at der henstÃ¥r betydelige uforbrugte midler ved Ã¥rets udgang.Â
For så vidt angår kategori 3 lægges der fra dansk side vægt på, at der sikres et råderum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark prioritere RIA-området og forbrugerområdet.
For kategori 4 EU som global partner lægges der på baggrund af tidligere års erfaringer særlig vægt på, at der for denne kategori sikres tilstrækkelige margener til uforudsete udgifter.
Inden for denne overordnede ramme vil Danmark:
· Arbejde for, at støtten til genopbygning af Irak og Afghanistan forbliver af høj prioritet for EU, samt at der fortsat sikres medfinansiering af Den Afrikanske Unions fredsbevarende indsats i Sudan.
· Støtte at den betydelige forøgelse af budgettet til 200 mio. euro for Den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP) som minimum bevares, samt lægge vægt på, at der om nødvendigt inden for den foreslåede margen i kategori 4 sikres rum til at finansiere evt. yderligere behov indenfor FUSP-misioner særlig i Kosovo, Afghanistan og Sudan.
· Arbejde for, at EU fortsat yder et markant bidrag til bekæmpelse af den globale fattigdom og opfyldelse af FN’s 2015-mål.
Med hensyn til kategori 5 Administration har Danmark traditionelt en meget stram og budgetansvarlig linje. Danmark lægger således stor vægt på, at udviklingen i EU’s administrationsudgifter afspejler situationen i mange medlemslande, hvor der er et betydeligt fokus på administrationsudgifterne. Den budgetansvarlige linje gælder også for de administrationsudgifter, som er budgetteret under de øvrige udgiftskategorier, herunder især agenturer.
Â
Fra dansk side lægges derfor vægt på, at der tilvejebringes effektiviseringsgevinster i institutionerne bl.a. som følge af nye IT-løsninger, øget samarbejde på tværs af institutionerne og strukturelle reformer. Regeringen er således kritisk over for udgiftsstigninger udover den almindelige inflationsudvikling, som ikke direkte kan henføres til udvidelser eller nye opgaver. For udvidelsesrelaterede udgifter skal også tages højde for muligheden for indfasning og for at finde kvalificerede ansøgere.
For betalingsbevillingerne lægger Danmark generelt vægt på, at der foretages en realistisk budgettering, så det undgås, at der henstår store uforbrugte midler ved udgangen af året.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
ECOFIN vedtog den 27. marts 2007 Rådets prioriteter for 2008-budgettet. Her lægges betydelig vægt på budgetdisciplin, som det også sker i medlemslandene. Således skal de finansielle perspektiver overholdes med tilstrækkelig margen i hver udgiftskategori til uforudsete udgifter, ligesom der skal ske en retvisende og realistisk budgettering, hvilket ses som udtryk for god finansforvaltning. Omprioritering og omfordeling understreges også som et væsentligt instrument til at sikre opfyldelsen af aktuelle og fremtidige behov.
Vedr. både forpligtelses- og betalingsbevillingerne understreges i Rådets prioriteter, at disse skal afspejle reelle og veldefinerede behov med inddragelse af absorptionskapacitet samt tidligere budgetgennemførelse.
Rådet foretog endvidere specifikke konklusioner på en række konkrete områder på 2008-budgettet:
Kategori 1a. Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse. Rådet vedtog ikke på ECOFIN konkrete prioriteter for denne kategori. En række medlemslandene har dog fremført synspunkter om, at der skal sikres en tilstrækkelig margen til nye prioriteringer. Der er fra dansk side fremført, at forskning og uddannelse er væsentlige danske prioriteter, hvorfor en større margen og reducerede forpligtelsesbevillinger så vidt muligt skal friholde disse områder.
Kategori 1b Samhørighed for vækst og beskæftigelse. Strukturfonde: Rådet lægger betydelig vægt på, at der skal ske en forbedring af budgetgennemførelsen af strukturfondsprogrammerne med henblik på at undgå den betydelige overbudgettering, der kendetegnede begyndelsen af den foregående budgetperiode fra 2000-2006. Der er generelt anerkendelse af, at implementeringen af strukturfondsmidlerne er forbedret, men en række af de traditionelt budgetrestriktive lande finder dog, at en reduktion af betalingsbevillingerne vil være velbegrundet.
Kategori 2: Forvaltning af naturressourcer. Som i tidligere år lægges der vægt på, at Kommissionen foretager et realistisk skøn for udgifterne til EU’s landbrugsordninger, herunder særligt at der sker en retvisende budgettering af betalingsbevillinger til landdistriktsstøtte. En række lande, inkl. Danmark, finder at der kan være grundlag for en mindre nedjustering af de af Kommissionen foreslåede bevillinger. Omvendt har en række andre lande afvist reduktioner.
Kategori 3. Borgerskab, frihed, sikkerhed og retfærdighed. Rådet har ikke vedtaget specifikke prioriteter for dette område. Det vurderes dog, at der er et generelt ønske i hovedparten af medlemslandene om begrænsede øgede margener, som bl.a. kan tilvejebringes ved reduktioner i merudgifterne til agenturer.
Kategori 4. EU som global partner: Rådet understreger, at det er meget afgørende at sikre en tilstrækkelig margen indenfor denne udgiftskategori, således at EU vil være i stand til at handle hurtigt og effektivt i tilfælde af uforudsete behov og kriser. Bevillingerne til FUSP (den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik) skal være i overensstemmelse med IIA’en. En række lande har efterspurgt yderligere information med henblik på at kunne vurdere, hvorvidt der er sikret tilstrækkelige margener i Kommissionens forslag.
Kategori 5. Administration: Rådet understreger behovet for, at der løbende sker effektiviseringer, som det også sker i medlemslandene. I lyset af de stigende administrationsudgifter i Kommissionens forslag forventes der bred opbakning til en kritisk linje.
Der forventes en drøftelse mellem det kommende portugisiske formandskab, der varetager budget 2008 processen, Kommissionen og Parlamentet forud for ECOFIN’s 1. læsning den 13. juli. Mulighederne for en aftale med Parlamentet vil her blive afsøgt. Egentlige forhandlinger om EU’s budget for 2008 forventes dog i lighed med tidligere år først indledt til efteråret.
Bilag 1
Tabel 1 nedenfor viser Kommissionens foreløbige budgetforslag for 2008 i henhold til princippet om aktivitetsbaseret budgettering. Den aktivitetsbaserede budgettering baseres på forpligtelsesbevillinger samt personalemæssige ressourcer.
Hensigten med tabellen er at sammenligne EU’s 2007-budget og det foreløbige budgetforslag for 2008 fordelt på aktiviteter, dvs. politiske områder.
De politiske områder inkluderer alle forpligtelser, der vedrører mere end en udgiftskategori. Bl.a. indeholder alle områder ressourcer under udgiftskategori 5, administration, idet alle politikområder kræver administrativ kapacitet til gennemførelse af konkrete aktiviteter. Derfor kan den aktivitetsbaserede budgettering fordelt på politiske områder, jf. tabel 1 nedenfor, ikke for de enkelte politiske områder sammenlignes direkte med den nedbrydning af budgettet på udgiftskategorier, som i øvrigt er anvendt i notatet.
Tabel 1 Aktivitetsbaseret budgettering (ABB) af Kommissionens budgetforslag 2008 |
||||||
|
Budget 2007 |
Forslag for 2008 |
Forskel 2007-2008 |
|||
Politiske områder |
Total bevilling |
Antal personer |
Total bevilling |
Antal personer |
Total bevilling i pct |
Antal personer |
1. Økonomiske og finansielle anliggender |
495 |
559 |
335 |
582 |
-32,3 |
23 |
2. Virksomheder |
510 |
1.089 |
590 |
1.083 |
15,6 |
-6 |
3. Konkurrence |
72 |
751 |
78 |
806 |
9,4 |
55 |
4. Beskæftigelse og sociale anliggender |
11.439 |
824 |
11.480 |
840 |
0,4 |
16 |
5. Landbrug and landdistriktsudvikling |
54.910 |
1.111 |
54.972 |
1.122 |
0,1 |
11 |
6. Energi og transport |
809 |
1.097 |
2.019 |
1.150 |
11,6 |
53 |
7. Miljø |
353 |
648 |
390 |
698 |
10,3 |
50 |
8. Forskning |
3.565 |
2.099 |
4.045 |
2.086 |
13,5 |
-13 |
9. Informationssamfundet |
1.435 |
1.202 |
1.488 |
1.181 |
3,7 |
-21 |
10. Direkte forskning |
348 |
2.694 |
361 |
2.691 |
3,7 |
-3 |
11. Fiskeri og maritime anliggender |
955 |
349 |
972 |
365 |
1,8 |
16 |
12. Indre marked |
56 |
532 |
61 |
564 |
8,6 |
32 |
13. Regionalpolitik |
34.663 |
701 |
35.987 |
725 |
3,8 |
24 |
14. Beskatning og toldunion |
110 |
513 |
125 |
541 |
13,3 |
28 |
15. Uddannelse og kultur |
1.223 |
598 |
1.321 |
602 |
8,0 |
4 |
16. Presse og kommunikation |
201 |
1.001 |
201 |
1.011 |
0,1 |
10 |
17. Helbreds- og forbrugerbeskyttelse |
545 |
806 |
545 |
868 |
0,1 |
62 |
18. Retlige og indre anliggender |
671 |
505 |
747 |
572 |
11,2 |
67 |
19. Eksterne anliggender |
3.575 |
2.563 |
3.709 |
2.632 |
3,8 |
69 |
20. Handel |
72 |
560 |
77 |
601 |
8,1 |
41 |
21. Udvikling og relationer til AVS-landene |
1.244 |
2.032 |
1.301 |
2.104 |
4,6 |
72 |
22. Udvidelse |
1.065 |
540 |
1.036 |
534 |
-2,7 |
-6 |
23. Humanitær bistand |
750 |
219 |
773 |
224 |
3,1 |
5 |
24. Bekæmpelse af svig |
73 |
416 |
75 |
424 |
2,9 |
8 |
25. Kommissionens politikkoordination og juridiske rådgivning |
169 |
1.475 |
178 |
1.509 |
5,4 |
34 |
26. Administration |
952 |
3.406 |
971 |
3.463 |
2,0 |
57 |
27. Budget |
520 |
578 |
274 |
694 |
-47,3 |
116 |
28. Revision |
9 |
103 |
10 |
110 |
12,2 |
7 |
29. Statistik |
121 |
808 |
127 |
812 |
4,4 |
4 |
30. Pensioner |
997 |
|
1.087 |
|
9,0 |
|
31. Sprogservices |
359 |
3.764 |
368 |
3.803 |
2,6 |
39 |
40. Reserver |
735 |
|
739 |
|
0,6 |
|
Kommissionen i alt |
123.998 |
33.543 |
126.442 |
34.397 |
1,97 |
854 |
Andre institutioner |
2.577 |
|
2.725 |
|
|
|
Samlet total |
126.575 |
33.543 |
129.167 |
34.397 |
2,05 |
854 |
Anm. Difference i sum skyldes, at der er afrundet til hele tal.