Svar

25. januar 2007

 

Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 22 af 11. januar 2007 (alm. del – § 7)

Spørgsmål:

”Bl.a. i forbindelse med oversendelsen af FFL 2007, jf. L 237 - § 7 Bilag 1, henledte ministeren opmærksomheden på, at visse af oplysningerne i Forslag til Finanslov for 2007, Budgetoversigt 2 og Økonomisk Redegørelse er omfattet af § 36 i værdipapirhandelsloven om intern viden (insider-reglerne). Ministeren påpegede derfor vigtigheden af, at klausuleringen overholdtes. Ministeren bedes i forlængelse heraf redegøre for, ved hvilke lejligheder og i hvilket omfang disse børsetiske regler efter ministerens mening de seneste 5 år er blevet overtrådt?”

 

Svar:

Først og fremmest vil jeg benytte lejligheden til at sige, at jeg sætter meget stor pris pÃ¥ Finansudvalgets interesse i sagen. Overtrædelse af værdipapirhandelsloven i forbindelse med lækage af klausuleret materiale som fx finanslovforslaget, Budgetoversigten (BO) og Økonomisk Redegørelse (ØR) er noget, som jeg ser meget alvorligt pÃ¥. Af værdipapirhandelslovens § 36, der omhandler insider-viden, fremgÃ¥r:

”Den, der er i besiddelse af intern viden, må ikke videregive denne viden til andre, medmindre videregivelsen er et normalt led i udøvelsen af vedkommendes beskæftigelse, erhverv eller funktion.”

Lige adgang til markedsrelevant information for alle finansielle investorer og nyhedsbureauer er en vigtig forudsætning for, at der fortsat hersker fuld tiltro til de finansielle markeder. Svigtende tiltro kan medføre manglende interesse for dette marked og som følge heraf skabe en skæv prisdannelse.

 

I løbet af de seneste fem år har vi en række gange konstateret lækager af materiale indeholdende markedsfølsomme informationer:

 

·               Forud for offentliggørelsen af finanslovforslaget for 2003 og følgepublikationerne BO og ØR i august 2002 blev sÃ¥vel politiske som markedsmæssige informationer gengivet af pressen i dagene op til offentliggørelsen, som fandt sted den 27. august 2002.

 

·               Forud for offentliggørelsen af finanslovforslaget for 2004 og følgepublikationerne BO og ØR i august 2003 blev sÃ¥vel politiske som markedsmæssige informationer gengivet af pressen i løbet af eftermiddagen den 22. august 2003, hvor offentliggørelsen var planlagt at skulle finde sted den 26. august 2003. Lækagerne medførte, at offentliggørelsen af finanslovforslaget mv. ekstraordinært blev fremrykket til den 22. august 2003 kl. 18.

 

·               I december 2005 forud for offentliggørelsen af ØR og BO3 blev der ligeledes konstateret lækager af markedsvigtige informationer indeholdt i materialet. Offentliggørelsen fandt sted den 5. december kl. 15, men allerede om formiddagen samme dag blev materialet gengivet i pressen.

 

·               Offentliggørelsen af ØR og BO i maj 2006 blev tilsvarende omtalt af nyhedsbureauer allerede tidligt om morgenen den 22. maj 2006 før offentliggørelsen kl. 10.

 

·               Forud for offentliggørelsen af finanslovforslaget for 2007 samt BO og ØR i august 2006 blev der ligeledes konstateret lækager. Materialet blev offentliggjort den 29. august 2006 kl. 10, men lige før midnat den 28. august 2006 blev oplysninger fra BO2 og ØR omtalt af nyhedsbureauer.

 

I de tilfælde, hvor lækager af materialet må have fundet sted, har det ikke været muligt at vurdere, hvorfra lækagerne stammer.

 

Samtidig er det ikke muligt konkret at vurdere konsekvenserne af lækagerne. Det er dog sandsynligt, at lækagerne – senest i august 2006 – kan have haft nogen betydning for handlen med værdipapirer i timerne op til offentliggørelsen.

 

Udenlandske investorer bemærkede i forbindelse med lækagerne i december 2005 og august 2006 over for Nationalbanken, at markedsrelevante informationer ikke var tilgængelige for alle investorer på samme tid. I maj 2006 blev lækagen bemærket overfor Finansministeriet af Nationalbanken. Finansministeriet modtog endvidere i september 2006 en skriftlig klage fra Bloomberg over ulige adgang til markedsrelevant information.

 

Vi har derfor i de senere år haft skærpet opmærksomhed omkring overholdelsen af klausuleringen af finanslovforslaget, Økonomisk Redegørelse og Budgetoversigten. Der er på den baggrund gennemført en række foranstaltninger, som skal mindske risikoen for, at lækager finder sted. Det er således præciseret overfor modtagere af klausuleret materiale samt involverede ansatte, at materialet indeholder markedsfølsom information, og at en videregivelse af denne information medfører en overtrædelse af Værdipapirhandelsloven. Endvidere udsendes det klausulerede materiale senere, hvorved perioden frem til offentliggørelsen er afkortet. Omfanget af modtagere af det klausulerede materiale er herudover reduceret, og materialet fremsendes ikke længere i elektronisk form.

 

Det var derfor også med stor tilfredshed, at jeg i forbindelse med offentliggørelsen af Økonomisk Redegørelse og Budgetoversigt 3 i december 2006 kunne konstatere, at der denne gang ikke var referencer af materialet i pressen før offentliggørelsen. Jeg håber naturligvis, at det er tegn på, at vi fremover ikke vil få problemer med lækager af klausuleret materiale, således at vi kan garantere alle markedsdeltagere – og befolkningen i øvrigt – lige adgang til information.