Spørgsmål:
â€Med henblik pÃ¥ samrÃ¥d aftalt til den 22. februar 2007 anmoder udvalget om et aktuelt notat vedrørende meddelelse af decharge til EU-Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for 2005.â€
Svar:
Resumé
PÃ¥ mødet i ECOFIN den 27. februar 2007 forventes RÃ¥dets henstilling til Europa-ParlaÂmenÂtet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budÂgetÂtet for 2005 vedtaget.
I revisionserklæringen anfører Revisionsretten atter, at regnskabet - med visse reservationer grundet svagheder ved Kommissionens regnskabsførelse - generelt giver et retvisende billede af Fællesskabernes indtægter og udgifter samt dets finansielle stilling. Revisionsretten ser sig dog fortsat ikke i stand til at afgive en samlet revisionserklæring uden forbehold for, om de underliggende transÂaktioner, der ligger til grund for regnskabets betalinger, som helhed er lovlige og formelt rigÂtiÂge.
Efter dansk opfattelse er det klart utilfredsstillende, at Revisionsretten atter må afgive en revisionserklæring med væsentlige forbehold for gennemførelsen af EU’s budget. Baseret på allerede opnåede og forventede yderligere fremskridt i den finansielle forvaltning og kontrol af budgettet er der dog grund til forsigtig optimisme, hvad angår muligheden for at opnå en revisionserklæring med gradvist færre forbehold.
Fra dansk side har man siden RÃ¥dets decharge 2002-behandling fremlagt og fÃ¥et tilslutning til en række forslag, der kan medvirke til at forbedre gennemførelsen af EU’s budget og informatioÂnen herom. Forslagene har alle haft til forÂmÃ¥l at styrke det tværgÃ¥ende samÂarbejde - og dermed fremme en mere kvalificeret og oplyst dialog - om den finansielle styring og kontrol af Fællesskabets betalinger mellem KomÂmisÂsioÂnen, medÂÂlemsÂstaÂterÂne og Revisionsretten. I forlængelse heraf har man fra dansk side fremlagt en række temaer og forslag der bør indgÃ¥ i RÃ¥dets decharge 2005-henstilling til Parlamentet. De danske initiativer er i tilfredsstillende omfang indarbejdet i det foÂreliggende udkast til rÃ¥dshenstilling.
PÃ¥ denne baggrund forventes, at man fra dansk side kan tilslutte sig RÃ¥dets henstilling til Europa-ParlaÂmenÂtet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budÂgetÂtet for 2005.
Baggrund og indhold
Decharge-proceduren
PÃ¥ mødet i ECOFIN den 7. november 2006 præsenterede Revisionsretten sin Ã¥rsÂberetning for regnskabsÃ¥ret 2005 med tilhørende revisionserklæÂring. Herefter er Ã¥rsberetningen blevet behandlet i RÃ¥dets budgetudvalg med henblik pÃ¥ udarbejdelse af henstilling fra RÃ¥det til Europa-ParlaÂmenÂtet om meddelelse af decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budÂgetÂtet, jf. artikel 276, stk. 1 i EF-trakÂtaÂtenÂ. Henstillingen forventes vedtaget i ECOFIN den 27. februar 2007. Det bemærkes, at RÃ¥det træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Det er Europa-ParlaÂmenÂtetÂ, der træffer afgørelse om decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budÂgetÂtet, jf. artikel 276, stk. 2 i EF-traktaten. RÃ¥dets henstilling, der indeholder en række anbefalinger og synspunkter, indgÃ¥r som en del af Parlamentets beslutningsgrundlag.
Kommissionen skal efterfølgende træffe alle egnede foranstaltninger til at efterkomÂÂÂme bemærkningerne i sÃ¥vel Parlamentets afgørelse som RÃ¥dets henstilling om decharge, jf. artikel 276, stk. 3 i EF-trakÂtaÂten.Â
Revisionsrettens revisionserklæring
Generelt om årsberetningen og revisionserklæringen
Revisionsrettens Ã¥rsberetning, der omhandler samtlige indtægter og udgifter i Fællesskabet, offentliggøres efter hvert regnskabsÃ¥rs afslutning. Beretningen har forÂinÂden været oversendt til Fællesskabets øvrige institutioner med henblik pÃ¥ indhentÂning af besvarelser til Revisionsrettens bemærkninger, jf. artikel 248, stk. 4 i EF-traktaten.
Som en vigtig del af beretningsarbejdet har Revisionsretten siden 1995 afgivet en revisionserklæring til Europa-ParÂlaÂÂmentet og RÃ¥det til brug for disse institutioners behandling af EF’s regnskab og dermed Kommissionens gennemførelse af budgettet, jf. ogsÃ¥ EF-traktatens artikel 248, stk. 1. RevisionserklæÂringen omtales typisk som DAS’en, der er en forkortelse for â€la déclaration d’assuÂranÂceâ€, som direkte oversat beÂtyÂder forsikrings- eller sikkerhedserklæringen. Erklæringen hviler pÃ¥ Revisionsrettens kontrol af regnskabernes rigtighed og de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed.
Regnskabernes rigtighed
FormÃ¥let med det revisionsarbejde, Retten udfører for at kunne afgive en erklæring om regnskabernes rigtighed, er at fÃ¥ rimelig sikkerhed for, at alle Fællesskabets indtægter og udgifter og hele dets formue er registrerede, og at regnskaberne giver et retvisende billede af den finansielle stilling ved regnskabsÃ¥rets udgang. I den forbindelse efterprøves følgende aÂspekÂter ved regnskaberne: Fuldstændighed, faktisk forekomst (herunder tilÂsteÂdeÂvæÂÂrelse og ejendomsret), mÃ¥lbarhed (herunder værÂdiansættelse), regnskabsÂÂÂopstilling samt offentliggørelse.
I revisionserklæringen for 2005 anfører Revisionsretten, at regnskabet - med visse reservationer grundet svagheder ved Kommissionens regnskabsførelse - generelt giver et retvisende billede af Fællesskabernes indtægter og udgifter samt dets finansielle stilling ved regnskabsÃ¥rets udgang. Revisionsretten pÃ¥peger, at beløbet for aktiverne vedrørende enkelte poster er ansat for højt bÃ¥de pÃ¥ Ã¥bningsbalancen og slutbalancen i forbindelse med omstillingen fra et kasseregnskabsprincip til et peÂriodiseringsregnskabsprincip.
De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
FormÃ¥let med det revisionsarbejde, Retten udfører for at kunne afgive en erklæring om de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed, er at tilÂveÂjebringe tilstrækkeligt mange direkte og indirekte revisionsbeviser som dokumenÂtation for, at de transaktioner, der ligger til grund for regnskaberne, er i overensÂstemmelse med de gældende regler og kontrakter, og at beløbet for disse transaktioner er beregnet korrekt. I den forbindelse efterprøves, om de enkelte transaktioner er gennemført i overÂensstemmelse med den gældende lovgivning, og om der pÃ¥ det givne tidspunkt var bevillinger pÃ¥ budgettet til at dække transaktionen.
I revisionserklæringen for 2005 anfører Retten, at pÃ¥ omrÃ¥der, hvor overvÃ¥gnings- og kontrolsystemerne er gennemført pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at de sikrer en passende risikostyring, er de transaktioner, der ligger til grund for regnskaberne, taget under ét lovlige og formelt rigtige. Det gælder hele indtægtssiden, alle indgÃ¥ede forpligtelser samt betalingerne inden for det administrative omrÃ¥de og førtiltrædelsesstrategien med undtagelse af Sapard-programmet. Hvad angÃ¥r den fælles landbrugspolitik viÂser Rettens revision, at Det Integrerede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS), nÃ¥r det anvendes korrekt, er et effektivt system til begrænsning af risikoen for uretmæssige udgifter. IFKS dækker 56% af udgifterne under den fælles landbrugspolitik.
Hvad angÃ¥r de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed pÃ¥ de øvrige omrÃ¥der af budgettet konstaterer Revisionsretten, at der stadig er fejl defineret som transaktioner, der er bogført ukorrekt, eller som ikke er i overensstemmelse med gældende love og forskrifter. Der sondres i øvrigt mellem to typer af fejl: Substansfejl, der indvirker pÃ¥ beløbene for de transÂaktioner, som ligger til grund for betalingerne, og formelle fejl uden kvantificerbar beløbsmæssig effekt pÃ¥ de underliggende transaktioner.
Retten understreger som tidligere, at konstaterede fejl ikke kan anvendes som inÂdiÂkator for omfanget af formodet eller konÂstaÂteret svig (forsætlig handling eller undladelse) mod fællesskabsbudgettet, idet svig er en kriminel adfærd, der først kan kvaÂlificeres som sÃ¥dan efÂter en retlig procedure. I de tilfælde, hvor der foÂreÂtages fejludbetalinger, er der derfor priÂmært tale omÂ, at den økonomiske forÂvaltÂning og kontrollen hermed ikÂke funÂgerer effektivt nok. Konstaterede fejlÂÂudbeÂtaÂlinÂger søges i øvrigt inddrevet ved brug af finansielle korrektioner eller sanktioner, sÃ¥ledes at de økonomiske tab for EU’s kasse formindÂskes mest muligt.
Retten tager forbehold for de underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed på følgende områder:
a) De udgifter til den fælles landbrugspolitik, som ikke er omfattet af Det IntegreÂÂrede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS), eller hvor IFKS ikke anvendes rigtigt, eller hvor systemet først lige er blevet indført, er forbundet med større risiko, fordi kontrolsystemerne er mindre effektive. Godkendelsessystemerne og kontrollen af landbrugsstøtte, som ikke er omfattet af IFKS, og som foretages efter, at udbetalingen har fundet sted, giver ikke rimelig sikkerhed for, at fællesskabslovgivningen er overholdt. Retten konkluderer, at der stadig er fejl, som indvirker væsentligt pÃ¥ landbrugsudgifterne taget under ét.
Â
b) For strukturforanstaltningerne konstaterer Retten igen, at Kommissionens og medlemsstaternes kontrol ikke er tilstrækkelig til at sikre, at der ikke godtgøres udgifter, som enten er ansat for højt eller ikke er støtteberettigede. For begge de to programmeringsperioders vedkommende (1994-1999 og 2000-2006) konÂstaterer Retten, at udgifterne ikke er fri for væsentlige uregelmæssigheder. Nogle af programmerne for perioden 1994-1999 var blevet afsluttet, uden at Kommissionen havde et tilstrækkeligt solidt grundlag herfor.
c) For de interne politikkers vedkommende viser Rettens revision, at der på trods af de fremskridt, der er gjort på nogle områder, er svagheder i overvågnings- og kontrolsystemerne, som har resulteret i en væsentlig fejlfrekvens i betalingerne til modtagerne. Fejlene skyldes hovedsageligt det komplicerede system for godtgørelse af omkostninger og de uklare procedurer og instrukser for de forskellige programmer.
d) Hvad angÃ¥r foranstaltningerne udadtil, har forbedringerne af Kommissionens overvÃ¥gnings- og kontrolsystemer endnu ikke haft nogen effekt i de organisatiÂoner - NGO’er, modtagerregeringer og internationale organisationer - der gennemfører aktionerne, hvor der fortsat er en væsentlig fejlfrekvens. Der er ikke anlagt en samlet strategi for overvÃ¥gning, kontrol og revision af disse organisationer, hvilket kan forklare fejlfrekvensen.
Revisionsrettens omtale af Danmark
Retten har i forbindelse med revisionen af regnskabet for 2005 besøgt Danmark fem gange i anledning af fire forskellige revisioner. Rettens besøg gav anledning til kritiske bemærkninger i forbindelse med to sager om revisionen af henholdsvis eksportrestitutioner (under den fælles landbrugspolitik) og et program for perioden 1994-1999 til forbedring af landbrugsstrukturernes effektivitet (under strukturfondsforanstaltningerne).
Under revisionen af eksportrestitutioner har Retten revideret fysiske kontroller og/eller ombytningskontroller i 11 medlemslande i perioden 2004-2006. På den baggrund konkluderer Retten, at bl.a. Danmark ikke systematisk har overholdt det grundlæggende krav om, at eksportører ikke på forhånd må få information om de kontroller, der vil blive foretaget på lastestedet. Retten bemærker også, at Danmark tidligere har anvendt en særlig procedure for anbringelse af toldsegl, som     dog ikke var i strid med gældende lovgivning.
Hvad angår revisionen af det tidligere program til forbedring af landbrugsstrukturernes effektivitet påpeger Retten, at en række danske landmænd ikke var blevet informeret om, at støtten var medfinansieret af EU og derfor omfattet af særlige regler for støtteberettigelse.
Derudover er Danmark omtalt i en række af årsberetningens tabeller og figurer.
Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig, idet Rådets decharge-henstilling som indledningsvist nævnt indgår som en del af Parlamentets beslutningsgrundlag.
Parlamentet forventes at træffe sin decharge-beslutning ultimo april 2007. Â
Nærhedsprincippet
Dechargeproceduren vedrørende Kommissionens gennemførelse af budgettet foÂreÂÂtages pÃ¥ fællesskabsniveau, og regeringen skønner derfor, at sagen er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
RÃ¥dets behandling af Revisionsrettens Ã¥rsberetning har ingen lovgivningsÂmæsÂsige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Rigsrevisionen er som national revisionsinstitution samarbejdspartner for Revisionsretten, jf. EF-traktatens artikel 248, stk. 3. Dette indebærer bl.a., at Rigsrevisionen altid deltager ved Rettens revisionsbesøg i Danmark, ligesom al korrespondance med Retten foregår gennem Rigsrevisionen. Rigsrevisor har på denne baggrund udarbejdet et faktuelt notat af 1. december 2006 til statsrevisorerne om Den Europæiske Revisionsrets årsberetning og revisionserklæring for regnskabsåret 2005. Formålet med dette notat er at orientere statsrevisorerne om Rettens revisionserklæring samt hovedresultaterne af den revision, Retten har gennemført på de enkelte forvaltningsområder og i Danmark.
Holdning
Dansk holdning
Fortsat â€negativ DAS†- men ogsÃ¥ fremskridt
Regeringen finder det tilfredsstillende, at Revisionsretten gennem alle årene - siden revisionserklæringen blev indført - med visse forbehold har anset EU´s regnskaber for at give et retvisende billede af Fællesskabernes indtægter og udgifter samt finansielle stilling. Denne del af revisionserklæringen har med andre ord som helhed betragtet været positiv gennem alle årene.
Regeringen finder det dog klart utilfredsstillende, at Revisionsretten igen i Ã¥r har mÃ¥ttet afgive en revisionserklæring med væsentlige forbehold for budgetgennemførelsen. Det drejer sig hovedsageligt om de dele af udgiftsbudgettet, hvor forvaltningen er delt melÂlem Kommissionen og medlemsÂstaterne (den fælles landbrugspolitik og strukturforanstaltningerÂneÂ). NÃ¥r det gennem Ã¥rene har vist sig sÃ¥ vanskeligt at gennemføre EU-budgettet pÃ¥ en fuldt tilfredsstillende mÃ¥de i praksis, kan dette efter regeringens opfattelse ikke ses uafhængigt af særligt følgende aspekter ved EU-budgetgennemførelsen:
v EU’s budget er gennem årene vokset særligt som følge af Unionens udvidelse, senest med de 10 nye medlemslande den 1. maj 2004 (og yderligere 2 lande den 1. januar 2007).
v SÃ¥vel forvaltningen som kontrollen af EU’s budget er en vanskelig opgave. For det første er de mange tilskudsordninger baseret pÃ¥ (yderst) komplicerede regelsæt. For det andet er budgettet fordelt pÃ¥ mange forskelligartede og geoÂgrafisk spredte organer, der rækker fra Kommissionens centrale forvaltning over national, regional og lokal forvaltning til det meget store antal lokale støttemodtagere (institutioner, enkeltpersoner m.m.) pÃ¥ de forskellige politikomrÃ¥der.
v De nævnte træk ved budgetgennemførelsen forÂÂstærkes af den store variation i medlemsstaternes administrations- og regnskabskulturer, traditioner og praksis, hvilket vanskeliggør reguleringen af den samlede budgetgennemførelse og dermed brugen af relativt ensartede forvaltnings-, kontrol-, korrektions- og sanktionsmekanismer.
Der er dog ikke tale om nogen fastlÃ¥st og dermed statisk situation, idet Revisionsretten - trods de gennem Ã¥rene gentagne forbehold i revisionserklæringen - anerkender de fremÂÂÂskridt i den finansielle forvaltning og interne kontrol af EU’s budget, der har fundet sted i de seneste Ã¥r og som ogsÃ¥ fremgÃ¥r af Rettens Ã¥rsberetning for 2005. Det drejer sig i hovedsagen om følgende fremskridt:
ü Revisionsretten har i sine seneste Ã¥rsberetninger anerkendt KomÂmisÂsionens gennemgribende moÂÂdernisering af sin forvaltning og kontrol af Fællesskabets midler som led i den interne reformproces, der blev pÃ¥begyndt i Ã¥r 2000. Et vigtigt element i reformprocessen er den nu næsten afsluttede modernisering af Kommissionens regnskabssystemer og regnskabsaflæggelse, herunder overgangen til et peÂriodiseringsregnskabsprincip.
ü Revisionsretten har ligeledes i de seneste Ã¥r udtalt sig positivt om de stedfundÂne forbedringer i Kommissionens Ã¥rlige aktivitetsrapportering, der indgÃ¥r som et vigtigt element i Kommissionens interne finansielle konÂtrolsystem. Det gælÂder ogsÃ¥ generaldirektørernes Ã¥rlige ledelseserklæringer om budgetgennemførelÂsens kvalitet, selvom erklæringerne endnu ikke i tilstrækkeligt omfang kan indgÃ¥ i Revisionsrettens arbejde.
ü I revisionserklæringen for 2004 noterer Revisionsretten sig de fremskridt, KomÂÂmisÂsionen har gjort for at reformere sit interne kontrolsystem og den positive effekt heraf pÃ¥ lovligheden og den formelle rigtighed af Kommissionens interne udgiftsforvaltning. Der skal imidlertid efter Rettens opfattelse stadig gøres en yderligere indsats for at fÃ¥ reformen til at fungere effektivt. I Ã¥rsberetningen for 2005 noterer Revisionsretten sig den fortsatte forbedring af Kommissionens interne kontrolsystem
ü Retten kan i sin revisionserklæring for sÃ¥vel 2004 som 2005 fastslÃ¥, at Kommissionens og medlemsstaternes arbejde med at fÃ¥ gennemført Det IntegreÂÂrede Forvaltnings- og Kontrolsystem (IFKS) har givet positive resultater. IFKS er det vigtigste redskab til forvaltning og kontrol af arealstøtten og dyreÂpræÂmieordningerne og dækker over halvdelen af udgifterne under den fælles landbrugspolitik. Rettens revision viste, at IFKS, nÃ¥r det anvendes korrekt, er et effektivt system til begrænsning af risikoen for uretmæssige udgifter.
ü Endelig anføres det i revisionserklæringen for sÃ¥vel 2004 som 2005, at de transaktioner, der ligger til grund for regnskabet, som helhed betragtet er lovlige og forÂmelt rigtige, for sÃ¥ vidt angÃ¥r førtiltrædelsesstrategien (bortset fra et enkelt programs gennemførelse i 2005),
Det er opmuntrende, at Revisionsretten - ihukommende EU-budgetÂgenÂnemÂføÂrelÂsens kompleksitet - trods alt har kunnet konstatere fremskridt i EU-budÂgetÂgenÂnemÂførelsens kvalitet. Efter regeringens opfattelse er det imidlertid helt nødvendigt, at der fortÂÂsat leveres et langt og sejt træk fra alle involverede parter, førend man vil kunne se en tydelig bevægelse hen imod en revisionserklæring med færre eller ingen forbehold (en mere â€positiv DASâ€). Baseret pÃ¥ Rettens gentagne kritikpunkter - særligt af fejl i betalingerne pÃ¥ det endelige støttemodtagerniveau - er der behov for yderligere fremÂskridt bÃ¥de i Kommissionens egen budgetgennemførelse og i medlemsstaternes forvaltning og konÂtrol af fællesskabsbetalingerne.
PÃ¥ denne baggrund har man fra dansk side siden RÃ¥dets decharge 2002-behandling fremlagt og fÃ¥et tilslutning til en række forslag, der kan medvirke til at forbedre gennemførelsen af EU’s budget og informationen herom. Forslagene har alle haft til forÂmÃ¥l at fÃ¥ styrket det tværgÃ¥ende samÂarbejde - og dermed fremme en mere kvalificeret og oplyst dialog - om den finansielle styring og kontrol af Fællesskabets betalinger mellem KomÂmisÂsioÂnen, RÃ¥det (medÂÂlemsÂstaÂterÂne) og Revisionsretten. De danske initiativer er derfor overvejende blevet udformet med henblik pÃ¥ at opnÃ¥ større gennemsigtighed i Kommissionens og Rettens afrapportering af kontrol- og revisionsresultaterne og de bagvedliggende forudsætninger herÂfor. Derudover har vi fra dansk side konsekvent arbejdet for at styrke RÃ¥dets - og dermed medlemsstaternes - engagement og ansvarsfølelse i spørgsmÃ¥l vedrørende den finansielle styring og kontrol af budgettet.
Grundlag for forsigtig optimisme
I den aktuelle situation vil de væsentligste bidrag til fortsatte fremÂÂÂskridt i den finansielle forvaltning og interne kontrol af EU’s budget i hovedsagen skulle hidrøre fra følgende foranstaltninger:
Ø Gennemførelsen af en mere ensartet inÂtern kontrol og revision af Fællesskabets bevillinger pÃ¥ alle forvaltningsniveauer, sÃ¥ledes som det er foreslÃ¥et i Revisionsrettens udtalelse om etableringen af â€Ã©n enkelt revisionsmodel†- den sÃ¥kaldte â€single auditâ€. Udtalelsen er fulgt op af Kommissionens køre- og handÂlingsplan for indÂførelsen af en integreret struktur for intern kontrol, der gerne skulle løfte kvaliteten af budgetgennemførelsen.
Ø Gennemførelsen af den nyligt reviderede finansforordning for EU’s budget, der dels indebærer en mere enkel, fleksibel og gennemsigtig budgetforvaltning, og dels udmønter dele af Kommissionens køre- og handÂlingsplan for indÂførelsen af en integreret struktur for intern kontrol.
Ø En bedre præsentation af de overordnede kontrolresultater, der fremlægges i Kommissionens årlige aktivitetsrapporter og erklæringer samt i Revisionsrettens årlige beretninger om budgetgennemførelsen. I den forbindelse bør der offentliggøres fejlprocenter for betalingerne på udgiftsbudgettets hovedområder, så de skønnede finansielle konsekvenser af konstaterede fejl fremgår.
Ø Et styrket samarbejde mellem Revisionsretten og de nationale overordnede revisionsorganer (i Danmark Rigsrevisionen), hvis EU-relevante revisionsresultater i størst muligt omfang bør indgå i Rettens egen revision og erklæringsafgivelse.
Særligt gennemførelsen af den ny finansforordning og den fortsatte udmøntning af Kommissionens plan for en bedre og mere ensartet intern kontrol med budgetgennemførelsen på alle niveauer giver grundlag for en forsigtig optimisme for så vidt angår muligheden for at opnå en revisionserklæring med gradvist færre forbehold fra Rettens side.
I øvrigt bemærkes, at vi fra dansk side gennem årene aktivt har støttet de forslag vedrørende finansiel forvaltning og kontrol, Kommissionen har fremlagt og som efter vores opfattelse kan medvirke til at løfte budgetgennemførelsens kvalitet.
Andre landes holdninger