|
Som det fremgår af Økonomisk Redegørelse, tabel 1.3 på side 22 er nøgletallene for dansk økonomi ekstraordinært gode både historisk og sammenlignet med andre lande. Væksten er høj, beskæftigelsen er steget stærkt, og ledigheden er faldet hurtigt. Der er store overskud på de offentlige budgetter og betalingsbalancen.
Aktiviteten stiger i 2006 hastigere end ventet både herhjemme og i landene omkring os.
BNP-væksten i 2006 skønnes at blive 3,3 pct. Det er en opjustering på 0,6 pct.-enheder i forhold til redegørelsen i august og kun 0,1 pct.-enhed mindre end væksten i 2005. I 2007 og 2008 skønnes væksten at afdæmpes gradvis.
En væsentlig grund til opjusteringen af BNP-væksten i 2006 er en opjustering af væksten i det private forbrug, jf. tabel 1.1 i Økonomisk Redegørelse, side 11. Afdæmpningen i 2008 skal delvis ses på baggrund af, at det beregningsteknisk forudsættes, at suspensionen af SP-indbetalingerne ophører, i overensstemmelse med gældende lov.
Der ventes en markant afdæmpning af prisstigningen for ejerboliger. Det kraftige fald i prisstigningerne skal – ud over den højere rente og det generelt langsommere væksttempo i økonomien – ses på baggrund af den afdæmpning af markedet, der er indtrådt navnlig i København samt generelt for ejerlejligheder og fritidshuse.
Erhvervenes investeringer skønnes at vokse kraftigt i 2006 som følge af den høje kapacitetsudnyttelse og lave rente. Der ventes en mere behersket vækst i 2007 og 2008 som følge af den mindre BNP-vækst og moderate rentestigning.
Beskæftigelsen er steget stærkt under opsvinget og mere end ventet i august. I takt med afdæmpningen af BNP-væksten ventes efterhånden en udfladning af væksten i beskæftigelsen.
Ledigheden er faldet 72.000 personer i forhold til december 2003 til det laveste niveau siden 1974. Situationen på arbejdsmarkedet giver gode muligheder for højere beskæftigelse blandt grupper, fx indvandrere og efterkommere, der ellers har vanskeligt ved at komme i job.
Inflationen er moderat. I alle tre år 2006-2008 skønnes forbrugerprisstigningen at ligge tæt omkring ECB’s målsætning på 2 pct. Inflationen i Danmark er stort set på niveau med euroområdets.
Som følge af den kraftige opgang i importen skønnes overskuddet på betalingsbalancen at reduceres fra 46,3 mia. kr. i 2005 til 37,1 mia. kr. i 2006 (2,3 pct. af BNP). I prognoseperioden ventes ikke de store ændringer af overskuddet.
Forudsætningerne om den økonomiske politik er omtalt i afsnit 1.4, specielt side 26. Realvæksten i udgifterne til offentlig service mv. er opjusteret i 2007 i forhold til augustredegørelsen, hvilket bl.a. hænger sammen med den kommunale budgetlægning og initiativer i finanslovaftalen, herunder vedrørende sundhed og ældre. Den forudsatte realvækst i 2008 skal ses i lyset af 2010-planen, nye initiativer i 2008 i kraft af Velfærdsaftalen samt bortfald af engangsudgifter i 2007 bl.a. afledt af kommunalreformen. Bl.a. som følge af det ventede fald i de offentlige investeringer skønnes finanspolitikken at virke neutralt i 2007. I 2006 skønnes finanseffekten til 0,2 pct. af BNP.
Overskuddet på de samlede offentlige finanser ventes i 2006 at blive 56,2 mia. kr. (3,4 pct. af BNP) efter det rekordstore overskud i 2005 på 71,8 mia. kr. (4,6 pct. af BNP). Det lavere overskud i 2006 skyldes navnlig et stort fald i pensionsafkastskatten. I såvel 2007 som 2008 skønnes overskud af samme størrelsesorden som i 2006 (svagt fald i forhold til BNP).
Afviklingen af ØMU-gælden er på forkant med målet i den oprindelige 2010-plan. Som følge af overskuddene på de offentlige finanser skønnes nettogælden at blive vendt til et offentligt finansielt nettotilgodehavende i slutningen af 2008.
Overskuddene på de offentlige finanser og Velfærdsaftalen om pension og efterløn giver betydelig øget sikkerhed for, at der ikke opstår væsentlige finansieringsproblemer på længere sigt i takt med, at der kommer flere ældre. Danmark er dermed et af de lande, der er bedst forberedt på den demografiske udfordring.
Tabel til FIU-samråd 14/12 06 |
|||||||
Skøn for udvalgte nøgletal for 2006 og 2007 sammenlignet med augustredegørelsen samt skøn for 2008 |
|||||||
|
|||||||
|
|
2006 |
2007 |
2008 |
|
||
|
|
Aug. |
Dec. |
Aug. |
Dec. |
Dec. |
|
|
Realvækst (i 2000-priser), pct. |
|
|
|
|
|
|
|
BNP |
2,7 |
3,3 |
2,0 |
2,2 |
1,2 |
|
|
Privat forbrug |
3,1 |
4,2 |
2,0 |
2,2 |
1,2 |
|
|
Offentligt forbrug |
1,1 |
1,1 |
1,0 |
1,3 |
1,1 |
|
|
Faste erhvervsinvesteringer |
11,2 |
14,7 |
5,0 |
5,4 |
2,0 |
|
|
Eksportmarkedsvækst |
6,9 |
8,2 |
5,6 |
5,9 |
6,1 |
|
|
 Pct. af BNP |
|
|
|
|
|
|
|
Offentligt overskud |
3,1 |
3,4 |
2,8 |
3,3 |
3,1 |
|
|
ØMU-gæld |
28,6 |
28,1 |
24,6 |
23,8 |
19,4 |
|
|
Offentlig nettogæld |
5,3 |
4,4 |
2,2 |
1,0 |
-2,0 |
|
|
Betalingsbalanceoverskud |
1,6 |
2,3 |
1,7 |
2,0 |
2,2 |
|
|
1.000 personer |
|
|
|
|
|
|
|
Ledighed |
127 |
125 |
120 |
112 |
112 |
|
|
Ændring i privat beskæftigelse |
33 |
39 |
7 |
14 |
-3 |
|
|
Ændr. i besk. v. off. service mv. |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
|
|
Stigning, pct. |
|
|
|
|
|
|
|
Kontantpris på enfamiliehuse |
22,0 |
21,0 |
6,0 |
6,0 |
2,0 |
|
|
Forbrugerprisindeks |
2,0 |
1,9 |
1,8 |
1,9 |
2,1 |
|
|
Timefortjeneste, privat sektor1 |
3,6 |
3,8 |
4,2 |
4,3 |
4,3 |
|
|
Eksterne forhold |
|
|
|
|
|
|
|
Rente, 10-Ã¥rige statsobl., pct. |
4,0 |
3,8 |
4,4 |
4,2 |
4,3 |
|
|
Oliepris, $ pr. td. |
70,0 |
65,0 |
63,0 |
64,0 |
63,0 |
|
|
Dollarkurs, kr. pr. $ |
6,0 |
5,9 |
5,9 |
5,8 |
5,8 |
|
|
Oliepris, kr. pr. td. |
418,3 |
381,4 |
370,2 |
372,3 |
366,4 |
|
|
|
|
1)     Tallene for 2007 og 2008 er beregningstekniske forudsætninger, da disse Ã¥r ikke er dækket af overÂens-    komster pÃ¥ det private arbejdsmarked.