Stikord

14. december 2006

 

Stikord om konjunkturvurderingen i Økonomisk Redegørelse, december 2006 til brug for FIU-samrådet 14/12

Ekstraordinært gode nøgletal

Som det fremgår af Økonomisk Redegørelse, tabel 1.3 på side 22 er nøgletallene for dansk økonomi ekstraordinært gode både historisk og sammenlignet med andre lande. Væksten er høj, beskæftigelsen er steget stærkt, og ledigheden er faldet hurtigt. Der er store overskud på de offentlige budgetter og betalingsbalancen.

 

Aktiviteten stiger i 2006 hastigere end ventet både herhjemme og i landene omkring os.

 

Højere BNP-vækst end ventet

BNP-væksten i 2006 skønnes at blive 3,3 pct. Det er en opjustering på 0,6 pct.-enheder i forhold til redegørelsen i august og kun 0,1 pct.-enhed mindre end væksten i 2005. I 2007 og 2008 skønnes væksten at afdæmpes gradvis.

Højere vækst i det private forbrug end ventet

En væsentlig grund til opjusteringen af BNP-væksten i 2006 er en opjustering af væksten i det private forbrug, jf. tabel 1.1 i Økonomisk Redegørelse, side 11. Afdæmpningen i 2008 skal delvis ses på baggrund af, at det beregningsteknisk forudsættes, at suspensionen af SP-indbetalingerne ophører, i overensstemmelse med gældende lov.

Der ventes afdæmpning af ejerboligmarkedet

Der ventes en markant afdæmpning af prisstigningen for ejerboliger. Det kraftige fald i prisstigningerne skal – ud over den højere rente og det generelt langsommere væksttempo i økonomien – ses på baggrund af den afdæmpning af markedet, der er indtrådt navnlig i København samt generelt for ejerlejligheder og fritidshuse.

Erhvervsinvesteringerne

Erhvervenes investeringer skønnes at vokse kraftigt i 2006 som følge af den høje kapacitetsudnyttelse og lave rente. Der ventes en mere behersket vækst i 2007 og 2008 som følge af den mindre BNP-vækst og moderate rentestigning.

Stærk vækst i beskæftigelsen – afdæmpning ventes

Beskæftigelsen er steget stærkt under opsvinget og mere end ventet i august. I takt med afdæmpningen af BNP-væksten ventes efterhånden en udfladning af væksten i beskæftigelsen.

Stort fald i ledigheden – udfladning ventes

Ledigheden er faldet 72.000 personer i forhold til december 2003 til det laveste niveau siden 1974. Situationen på arbejdsmarkedet giver gode muligheder for højere beskæftigelse blandt grupper, fx indvandrere og efterkommere, der ellers har vanskeligt ved at komme i job.

Moderat inflation

Inflationen er moderat. I alle tre år 2006-2008 skønnes forbrugerprisstigningen at ligge tæt omkring ECB’s målsætning på 2 pct. Inflationen i Danmark er stort set på niveau med euroområdets.

Overskud på betalingsbalancen

Som følge af den kraftige opgang i importen skønnes overskuddet på betalingsbalancen at reduceres fra 46,3 mia. kr. i 2005 til 37,1 mia. kr. i 2006 (2,3 pct. af BNP). I prognoseperioden ventes ikke de store ændringer af overskuddet.

Offentlig service og finanseffekt

Forudsætningerne om den økonomiske politik er omtalt i afsnit 1.4, specielt side 26. Realvæksten i udgifterne til offentlig service mv. er opjusteret i 2007 i forhold til augustredegørelsen, hvilket bl.a. hænger sammen med den kommunale budgetlægning og initiativer i finanslovaftalen, herunder vedrørende sundhed og ældre. Den forudsatte realvækst i 2008 skal ses i lyset af 2010-planen, nye initiativer i 2008 i kraft af Velfærdsaftalen samt bortfald af engangsudgifter i 2007 bl.a. afledt af kommunalreformen. Bl.a. som følge af det ventede fald i de offentlige investeringer skønnes finanspolitikken at virke neutralt i 2007. I 2006 skønnes finanseffekten til 0,2 pct. af BNP.

Store overskud på de offentlige finanser

Overskuddet på de samlede offentlige finanser ventes i 2006 at blive 56,2 mia. kr. (3,4 pct. af BNP) efter det rekordstore overskud i 2005 på 71,8 mia. kr. (4,6 pct. af BNP). Det lavere overskud i 2006 skyldes navnlig et stort fald i pensionsafkastskatten. I såvel 2007 som 2008 skønnes overskud af samme størrelsesorden som i 2006 (svagt fald i forhold til BNP).

Fald i ØMU-gælden på forkant med 2010-planen

Afviklingen af ØMU-gælden er på forkant med målet i den oprindelige 2010-plan. Som følge af overskuddene på de offentlige finanser skønnes nettogælden at blive vendt til et offentligt finansielt nettotilgodehavende i slutningen af 2008.

Velfærdsaftalen og udfordringerne på længere sigt

Overskuddene på de offentlige finanser og Velfærdsaftalen om pension og efterløn giver betydelig øget sikkerhed for, at der ikke opstår væsentlige finansieringsproblemer på længere sigt i takt med, at der kommer flere ældre. Danmark er dermed et af de lande, der er bedst forberedt på den demografiske udfordring.


 

Tabel til FIU-samråd 14/12 06

Skøn for udvalgte nøgletal for 2006 og 2007 sammenlignet med augustredegørelsen samt skøn for 2008

 

 

 

2006

2007

2008

 

 

 

Aug.

Dec.

Aug.

Dec.

Dec.

 

 

Realvækst (i 2000-priser), pct.

 

 

 

 

 

 

 

BNP

2,7

3,3

2,0

2,2

1,2

 

 

Privat forbrug

3,1

4,2

2,0

2,2

1,2

 

 

Offentligt forbrug

1,1

1,1

1,0

1,3

1,1

 

 

Faste erhvervsinvesteringer

11,2

14,7

5,0

5,4

2,0

 

 

Eksportmarkedsvækst

6,9

8,2

5,6

5,9

6,1

 

 

 

Pct. af BNP

 

 

 

 

 

 

 

Offentligt overskud

3,1

3,4

2,8

3,3

3,1

 

 

ØMU-gæld

28,6

28,1

24,6

23,8

19,4

 

 

Offentlig nettogæld

5,3

4,4

2,2

1,0

-2,0

 

 

Betalingsbalanceoverskud

1,6

2,3

1,7

2,0

2,2

 

 

 

1.000 personer

 

 

 

 

 

 

 

Ledighed

127

125

120

112

112

 

 

Ændring i privat beskæftigelse

33

39

7

14

-3

 

 

Ændr. i besk. v. off. service mv.

0

0

0

1

1

 

 

 

Stigning, pct.

 

 

 

 

 

 

 

Kontantpris på enfamiliehuse

22,0

21,0

6,0

6,0

2,0

 

 

Forbrugerprisindeks

2,0

1,9

1,8

1,9

2,1

 

 

Timefortjeneste, privat sektor1

3,6

3,8

4,2

4,3

4,3

 

 

 

Eksterne forhold

 

 

 

 

 

 

 

Rente, 10-Ã¥rige statsobl., pct.

4,0

3,8

4,4

4,2

4,3

 

 

Oliepris, $ pr. td.

70,0

65,0

63,0

64,0

63,0

 

 

Dollarkurs, kr. pr. $

6,0

5,9

5,9

5,8

5,8

 

 

Oliepris, kr. pr. td.

418,3

381,4

370,2

372,3

366,4

 

 

 

 

1)       Tallene for 2007 og 2008 er beregningstekniske forudsætninger, da disse år ikke er dækket af over­ens-     komster på det private arbejdsmarked.