Notat

20. november 2006

 

Svar på Finansudvalgets spørgsmål 13 af 10. november 2006 (FIU § alm. del - §7 Spørgsmål 13).

Spørgsmål:

I forlængelse af samråd den 9. november 2006, jf. FIU § alm.del §7 samrådsspørgsmål B, om Arbejdsmarkedsfonden ønskes for hvert af årene 2005-2010 oplyst

a) hvad størrelsen er af det efter § 2, stk. 1, litra d, i Lov om en Arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, beregnede beløb

b) hvad størrelsen er af det efter § 2, stk. 1, litra e, i Lov om en Arbejdsmarkedsfond beregnede beløb.

Der ønskes en udtømmende og specificeret redegørelse for beregningerne.

 

Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor på FFL07, § 34, jf. anmærkningerne s. 177-184, de under pkt. a) og b) nævnte beløb er opført?

 

Svar:

Ad pkt.. a:

 

Spørgsmålet vedrører det beløb, der overføres fra konto 38.81.03.40 til konto 34.11.01.70 (Tilbageføring af grønne afgifter)

 

Af § 2, stk. 1, litra d fremgÃ¥r, at arbejdsmarkedsfonden oppebærer indtægter fra en ”overførsel fra staten af et beløb pÃ¥ 3.300 mio. kr., som reguleres efter stk. 2”

 

I § 2, stk. 2, stÃ¥r: ”Beløbet i stk. 1, litra d, opgøres som det foregÃ¥ende finansÃ¥rs budgetterede beløb tillagt eller fratrukket et beløb beregnet med en procent, der svarer til den procentvise ændring i det budgetterede grundlag for lønmodtagerbidraget, jf. § 8, stk. 1, fra det foregÃ¥ende finansÃ¥r til det kommende finansÃ¥r. Den i 1. pkt. nævnte procent beregnes med én decimal, og det regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 1 mio. Beløbet i stk. 1, litra d, beregnes én gang om Ã¥ret, og beregningerne optages i anmærkningerne til paragraffen for Arbejdsmarkedsfonden i finanslovforslaget.”

 

Beløbet bliver reguleret med det foregående finansårs budgetterede beløb tillagt eller fratrukket et beløb beregnet med en procent, der svarer til den procentvise ændring i det budgetterede grundlag for lønmodtagerbidraget, jf. overfor.

 

Beregningen ved finanslovsforslaget for 2007, jf. det fremsatte forslag, tager således udgangspunkt i sidste års overførsel ved ændringsforslaget på 4.297 mio. kr. Den fremskrives med væksten i den senest budgetterede bruttoløn fra 2006 til 2007 afrundet til en decimal. Overførslen ved ændringsforslaget i 2006 på 4.297 mio. kr. reguleres dermed med 4,1 pct. I BO-årene budgetteres overførslen med et konstant beløb.

 

Beløbet opgøres i forbindelse med FFL i august og genberegnes ved ændringsforslaget.

 

Størrelsen af beløbet i årene 2005-2010 fremgår af tabellen på side 182 under tilbageføring af grønne afgifter (konto 34.11.01.70 på finansloven). Det bemærkes, at tilbageføring af grønne afgifter var konteret som en indtægt i fonden indtil 2005. Fra og med 2006 har tilbageførsel af grønne afgifter været konteret som en negativ udgift. Tabel 1 viser fondens indtægter fra tilbageføring af grønne afgifter.

 

Tabel 1         Indtægter fra kontoen tilbageføring af grønne afgifter

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Udgift

 

-4.297

-4.473

-4.473

-4.473

-4.473

Indtægt

4.132

 

 

 

 

 

 

 

Beregningen vedrørende tilbageføring af grønne afgifter er beskrevet i anmærkningerne på side 184 i FFL07. Indtægterne fra tilbageføring af grønne afgifter indgår ligeledes i tabellen på side 180, hvor fondens balance opgøres[1]

 

Ad pkt. b:

 

Ifølge § 2, stk. 1, litra e oppebærer fonden indtægter fra ”overførsler fra staten, herunder i tilfælde af regulering, jf. § 4.”

 

Indtægten i medfør af §2, stk.1, litra e, kaldes også arbejdsmarkedsfondens underskud. Indtægten fremgår af tabellen på side 180. Tabel 2 viser underskuddet i perioden 2005-2010. I anmærkningerne på side 180 til 184 står, hvilke udgifter og indtægter som underskuddet beregnes på baggrund af i årene 2005-2010.

 

Tabel 2         Underskud i arbejdsmarkedsfonden

 

2005

2006

2007

2008

2009

2010

Underskud

11.117

5.875

180

1.485

1.067

315

 

Det bemærkes, at underskuddet er reduceret med næsten 11 mia. kr. fra 2005 til 2007. Det skyldes i høj grad nedsættelsen af folkepensionsalderen fra 67 til 65 år, som gennemførtes i perioden 1. juli 2004 til 1. juli 2006. Da Arbejdsmarkedsfonden finansierer udgifter til bl.a. efterløn og førtidspension, men ikke folkepension, har nedsættelsen af folkepensionsalderen fjernet forsørgelsen af de 65-67-årige fra Arbejdsmarkedsfonden. Det skønnes, at udgifterne til efterløn i fonden ville være ca. 10 mia. kr. højere i 2007, hvis folkepensionsalderen var forblevet uændret.

Derudover er ledigheden reduceret, hvilket har reduceret fondens udgifter til bl.a. dagpenge og aktiv beskæftigelsesindsats.

 



[1] Det bemærkes, at der er en uoverensstemmelse på 9 mio. kr. mellem 2006 tallet på side 180 og 182. Det rigtige tal er tallet på side 182, der svarer til tallet i finansloven for 2006. I tabellen indgår tallet fra finanslovsforslaget i august. Alle de andre 2006 tal i tabellen svarer til tallet for de relevante konti i den endelige finanslov. Underskuddet i 2006 ville have udgjort 5.884 mio. kr., hvis 4.297 mio. kr. var anvendt i beregningen..