|
I forlængelse af samråd den 9. november 2006, jf. FIU § alm.del §7 samrådsspørgsmål B, om Arbejdsmarkedsfonden ønskes for hvert af årene 2005-2010 oplyst
a) hvad størrelsen er af det efter § 2, stk. 1, litra d, i Lov om en Arbejdsmarkedsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, beregnede beløb
b) hvad størrelsen er af det efter § 2, stk. 1, litra e, i Lov om en Arbejdsmarkedsfond beregnede beløb.
Der ønskes en udtømmende og specificeret redegørelse for beregningerne.
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvor på FFL07, § 34, jf. anmærkningerne s. 177-184, de under pkt. a) og b) nævnte beløb er opført?
Svar:
Ad pkt.. a:
Spørgsmålet vedrører det beløb, der overføres fra konto 38.81.03.40 til konto 34.11.01.70 (Tilbageføring af grønne afgifter)
Af § 2, stk. 1, litra d fremgÃ¥r, at arbejdsmarkedsfonden oppebærer indtægter fra en â€overførsel fra staten af et beløb pÃ¥ 3.300 mio. kr., som reguleres efter stk. 2â€
I § 2, stk. 2, stÃ¥r: â€Beløbet i stk. 1, litra d, opgøres som det foregÃ¥ende finansÃ¥rs budgetterede beløb tillagt eller fratrukket et beløb beregnet med en procent, der svarer til den procentvise ændring i det budgetterede grundlag for lønmodtagerbidraget, jf. § 8, stk. 1, fra det foregÃ¥ende finansÃ¥r til det kommende finansÃ¥r. Den i 1. pkt. nævnte procent beregnes med én decimal, og det regulerede beløb afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan deles med 1 mio. Beløbet i stk. 1, litra d, beregnes én gang om Ã¥ret, og beregningerne optages i anmærkningerne til paragraffen for Arbejdsmarkedsfonden i finanslovforslaget.â€
Beløbet bliver reguleret med det foregående finansårs budgetterede beløb tillagt eller fratrukket et beløb beregnet med en procent, der svarer til den procentvise ændring i det budgetterede grundlag for lønmodtagerbidraget, jf. overfor.
Beregningen ved finanslovsforslaget for 2007, jf. det fremsatte forslag, tager således udgangspunkt i sidste års overførsel ved ændringsforslaget på 4.297 mio. kr. Den fremskrives med væksten i den senest budgetterede bruttoløn fra 2006 til 2007 afrundet til en decimal. Overførslen ved ændringsforslaget i 2006 på 4.297 mio. kr. reguleres dermed med 4,1 pct. I BO-årene budgetteres overførslen med et konstant beløb.
Beløbet opgøres i forbindelse med FFL i august og genberegnes ved ændringsforslaget.
Størrelsen af beløbet i årene 2005-2010 fremgår af tabellen på side 182 under tilbageføring af grønne afgifter (konto 34.11.01.70 på finansloven). Det bemærkes, at tilbageføring af grønne afgifter var konteret som en indtægt i fonden indtil 2005. Fra og med 2006 har tilbageførsel af grønne afgifter været konteret som en negativ udgift. Tabel 1 viser fondens indtægter fra tilbageføring af grønne afgifter.
Tabel 1        Indtægter fra kontoen tilbageføring af grønne afgifter
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Udgift |
|
-4.297 |
-4.473 |
-4.473 |
-4.473 |
-4.473 |
Indtægt |
4.132 |
|
|
|
|
|
Beregningen vedrørende tilbageføring af grønne afgifter er beskrevet i anmærkningerne på side 184 i FFL07. Indtægterne fra tilbageføring af grønne afgifter indgår ligeledes i tabellen på side 180, hvor fondens balance opgøres[1]
Ad pkt. b:
Ifølge § 2, stk. 1, litra e oppebærer fonden indtægter fra â€overførsler fra staten, herunder i tilfælde af regulering, jf. § 4.â€
Indtægten i medfør af §2, stk.1, litra e, kaldes også arbejdsmarkedsfondens underskud. Indtægten fremgår af tabellen på side 180. Tabel 2 viser underskuddet i perioden 2005-2010. I anmærkningerne på side 180 til 184 står, hvilke udgifter og indtægter som underskuddet beregnes på baggrund af i årene 2005-2010.
Tabel 2Â Â Â Â Â Â Â Â Underskud i arbejdsmarkedsfonden
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Underskud |
11.117 |
5.875 |
180 |
1.485 |
1.067 |
315 |
Det bemærkes, at underskuddet er reduceret med næsten 11 mia. kr. fra 2005 til 2007. Det skyldes i høj grad nedsættelsen af folkepensionsalderen fra 67 til 65 år, som gennemførtes i perioden 1. juli 2004 til 1. juli 2006. Da Arbejdsmarkedsfonden finansierer udgifter til bl.a. efterløn og førtidspension, men ikke folkepension, har nedsættelsen af folkepensionsalderen fjernet forsørgelsen af de 65-67-årige fra Arbejdsmarkedsfonden. Det skønnes, at udgifterne til efterløn i fonden ville være ca. 10 mia. kr. højere i 2007, hvis folkepensionsalderen var forblevet uændret.
Derudover er ledigheden reduceret, hvilket har reduceret fondens udgifter til bl.a. dagpenge og aktiv beskæftigelsesindsats.
[1] Det bemærkes, at der er en uoverensstemmelse på 9 mio. kr. mellem 2006 tallet på side 180 og 182. Det rigtige tal er tallet på side 182, der svarer til tallet i finansloven for 2006. I tabellen indgår tallet fra finanslovsforslaget i august. Alle de andre 2006 tal i tabellen svarer til tallet for de relevante konti i den endelige finanslov. Underskuddet i 2006 ville have udgjort 5.884 mio. kr., hvis 4.297 mio. kr. var anvendt i beregningen..