Notat

7. november 2006

 

Samråd i Finansudvalget om Arbejdsmarkedsfonden

Spørgsmål:

”Hvad kan finansministeren oplyse om udviklingen i Arbejdsmarkedsfondens økonomi og arbejdsmarkedsbidragets størrelse ved et fortsat fald i ledigheden og dermed i den samlede udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge.”

 

Svar:

·               En reduktion i ledigheden reducerer udgifterne til arbejdsløshedsdagpenge, der indgÃ¥r i Arbejdsmarkedsfonden. Et fortsat fald i ledigheden vil derfor i sig selv reducere Arbejdsmarkedsfondens underskud.

 

·               Ifølge arbejdsmarkedsfondsloven skal arbejdsmarkedsbidraget nedsættes, hvis der er overskud ved FFL. Der har endnu ikke været overskud i arbejdsmarkedsfonden ved FFL, men underskuddet er reduceret fra omkring 22 mia.kr. i 1999 til 0,2 mill.kr. pÃ¥ FFL07.

 

·               Ã…rsagen til det kraftige fald i underskuddet er primært ændrede regler herunder bl.a. nedsættelsen af folkepensionsalderen fra 67 til 65 Ã¥r (indfaset fra 2004-2006), som har fjernet forsørgelsen af de 65-67-Ã¥rige fra arbejdsmarkedsfonden. Det skønnes, at udgifterne til efterløn, som finansieres af arbejdsmarkedsfonden, er reduceret med ca. 10 mia. kr. som følge af nedsættelsen. Dertil kommer en reduktion i fondens øvrige udgifter til 65-67 Ã¥rige.

 

·               Derudover har ændringer i kommunale refusionsprocenter haft betydning. I arbejdsmarkedsfonden indgÃ¥r kun statens direkte udgifter pÃ¥ finansloven. De kommunale udgifter indgÃ¥r ikke. Nedsættelsen af refusionssatsen for udgifter til førtidspension har derfor reduceret fondens udgifter. Samlet set forventes udgifter til førtidspension i arbejdsmarkedsfonden at reduceres fra ca. 21 mia. kr. i 2005 til ca. 19 mia. kr. i 2010.

 

·               Den kraftige vækst i beskæftigelsen har selvfølgelig ogsÃ¥ haft betydning. Stigningen i beskæftigelsen har øget provenuet fra arbejdsmarkedsbidraget.

 

·               Det følger af arbejdsmarkedsfondsloven, at arbejdsmarkedsbidraget for det efterfølgende Ã¥r fastlægges pÃ¥ baggrund af den budgetterede balance ved FFL i august. Det derved fastsatte arbejdsmarkedsbidrag er endeligt og ændres ikke efterfølgende – heller ikke i forbindelse med ændringsforslaget.

 

·               Arbejdsmarkedsbidraget fastlægges dermed næste gang pÃ¥ baggrund af den budgetterede balance ved FFL08 i august 2007. PÃ¥ FFL07 budgetteres med en stigning i arbejdsmarkedsfondens underskud fra 2007 til 2008. Det skyldes bl.a. en stigning i udgifterne til efterløn og en stigning i udgifterne som følge af velfærdsaftalen.

 

·               SÃ¥fremt arbejdsmarkedsfonden fÃ¥r overskud, indebærer gældende regler, at der ved Folketingets Ã¥bning fremsættes lovforslag vedrørende arbejdsmarkedsbidragets størrelse.

 

·               NÃ¥r arbejdsmarkedsfonden først har haft overskud, skal der ifølge ordningen Ã¥rligt ved Folketingets Ã¥bning fremsættes lovforslag om regulering af arbejdsmarkedsbidraget. Hvis arbejdsmarkedsfonden har overskud ved FFL, skal bidraget nedsættes. Hvis arbejdsmarkedsfonden har underskud, skal bidraget sættes op. I begge tilfælde vil der i oktober skulle fremsættes hastelovgivning af hensyn til rettidig afvikling af forskudsregistreringen.

 

·               Desuden vil stedfundne og fremtidige regelændringer i tildelingen af overførsler pÃ¥virke arbejdsmarkedsfondens økonomi og dermed arbejdsmarkedsbidraget.

 

·               Regeringen har ikke taget stilling til eventuelle lovforslag eller mulige politiske drøftelser herom.