Det talte ord gælder

 
Talepunkt til FIU den 9. november 2006

7. november 2006

7. kontor

 

EU-budgettet for 2007

·               RÃ¥det gennemfører den 21. november sin anden og sidste læsning af EU's budget for 2007. I tilknytning til mødet afholdes et samrÃ¥d med Parlamentet med henblik pÃ¥ at søge at indgÃ¥ en samlet budgetaftale for 2007.

·               Denne aftale vil sÃ¥ i givet fald blive endelig vedtaget i forbindelse med Parlamentets 2. læsning i december.

 

Status for forhandlingerne

·               Budgettet for 2007 fastlægges inden for de finansielle perspektiver for 2007-13. Der sondres mellem forpligtelsesbevillinger, som kan sammenlignes med en tilsagnsramme og betalingsbevillinger, som udtrykker de faktiske betalinger.

·               Forpligtelsesbevillingerne var i Kommissionens oprindelige budgetforslag pÃ¥ 126,8 mia. euro, svarende til en stigning pÃ¥ 4,6 pct. i forhold til 2006. RÃ¥det reducerede ved sin 1. læsning forpligtelserne til knap 125,8 mia. euro, mens Parlamentet ved sin 1. læsning sidst i oktober valgte, at forhøje forpligtelserne til ca. 127,3 mia. euro

·               Med hensyn til betalingsbevillingerne var de i Kommissionens budgetforslag pÃ¥ 116,4 mia. euro, hvilket er en stigning pÃ¥ 3,9 pct. i forhold til 2006. RÃ¥dets reducerede betalingerne til ca. 114,6 mia. euro, mens Parlamentet i sin første læsning hævede betalingerne til ca. 122 mia. euro.

·               Parlamentets 1. læsning indebærer traditionelt et markant højere udgiftsniveau end bÃ¥de Kommissionens og RÃ¥dets forslag. Der er sÃ¥ledes ikke noget usædvanligt ved, at Parlamentet ogsÃ¥ i Ã¥r ønsker afsat væsentligt højere bevillinger.

 

Principielle synspunkter på 2007-budgettet

·               Fra dansk side arbejder vi ud fra nogle grundlæggende principper i forhandlingerne om EU’s budget for 2007:

·               For det første er det vigtigt at komme godt i gang med udmøntningen af de nye finansielle perspektiver. Vi lægger derfor afgørende vægt pÃ¥ budgetdisciplin, som bl.a. skal sikre et tilstrækkeligt rÃ¥derum til at tage højde for uforudsete udgifter.

·               For det andet skal budgettet være retvisende og realistisk, sÃ¥ det undgÃ¥s, at der henstÃ¥r store uforbrugte midler ved udgangen af Ã¥ret.

 

Holdning til de enkelte udgiftskategorier

·               I forhold til de enkelte udgiftskategorier vil regeringen lægge vægt pÃ¥ følgende:

·               I kategori 1a vil regeringen især prioritere forskning. Det er væsentligt for regeringen, at der sker en udmøntning af den 75 pct. stigning i forskningsbevillingerne fra 2006 til 2013, som der blev opnÃ¥et enighed om med vedtagelse af de finansielle perspektiver.

·               Regeringen kan derfor støtte Kommissionens forslag om, at der sker en stigning i de afsatte midler til forskning pÃ¥ 3,1 pct. fra 2006 og 2007.

·               Regeringen havde gerne set en større stigning i forpligtelsesbevillingen allerede i 2007. Stigningen er imidlertid i overensstemmelse med den udmøntningsplan, som er fastlagt i forbindelse med aftalen om de finansielle perspektiver, hvor bevillingsløftet til forskning først kommer rigtig i gang fra 2008.

·               Parlamentet har i sin 1. læsning foreslÃ¥et at hæve betalingsbevillingerne væsentligt. Det er imidlertid urealistisk pÃ¥ nuværende tidspunkt, at afsætte væsentligt højere betalinger til forskning end foreslÃ¥et af Kommissionen, da en række forskningsprogrammer endnu ikke er endeligt vedtaget eller først lige er kommet i gang.

·               Betalingsbevillingerne udtrykker alene den afledte betalingsstrøm fra de besluttede forpligtelsesbevillinger. Den konkrete udvikling i betalingerne fra et Ã¥r til det næste siger dermed ikke noget om prioriteringen.

·               Hvis Parlamentets forslag bliver vedtaget mÃ¥ det forventes, at det vil medføre en betydelig ophobning af uforbrugte midler, hvilket ikke vil være til gavn for den europæiske forskningsindsats og risikerer at sætte indsatsen i et dÃ¥rligt lys.

·               For kategori 1b, der primært vedrører strukturfondene, vil regeringen lægge vægt pÃ¥, at der afsættes realistiske betalingsbevillinger, sÃ¥ der undgÃ¥s en ophobning af uforbrugte midler sidst pÃ¥ Ã¥ret.

·               Parlamentet har foreslÃ¥et en meget markant stigning i betalingsbevillingerne, som er 2,6 mia. euro højere end Kommissionens forslag.

·               Erfaringen viser, at Kommissionens forslag ofte er i den høje ende. For at undgÃ¥ ophobning af uforbrugte midler vil regeringen derfor arbejde for at fastholde resultatet af RÃ¥dets første læsning, hvor der skete en begrænset nedjustering af betalingsbevillingerne.

·               Kategori 2 dækker primært over udgifter til landbrugsordninger og fiskeri, som kan sammenlignes med lovbundne udgifter i den danske finanslovsproces. Kunsten er her at sikre en sÃ¥ retvisende budgettering som mulig.

·               Regeringen kan derfor tilslutte sig den revision, som følger af Kommissionens ændringsskrivelse nr. 3, hvor bevillingsniveauet pÃ¥ baggrund af de seneste tilgængelige data nedjusteres med ca. 852 mio. euro.

·               Derudover vil regeringen støtte en begrænset yderligere reduktion pÃ¥ de dele af landbrugsbudgettet, som ikke er omfattet af Kommissionens ændringsskrivelse [især markedsordninger].

·               For kategori 3, som bl.a. vedrører RIA-omrÃ¥det og forbruger og sundhed, lægger regeringen vægt pÃ¥, at der sikres et rÃ¥derum til uforudsete udgifter.

·               I forbindelse med RÃ¥dets første læsning blev margenen for forpligtelsesbevillingen øget fra 99 mio. euro i Kommissionens forslag til 125 mio. euro.

·               Parlamentets første læsning indebærer en reduktion af margenen til 39 mio. euro.

·               Der lægges fra dansk side vægt pÃ¥, at der sikres et rÃ¥derum, som kan tage højde for uforudsete udgifter. Inden for dette vil Danmark prioritere RIA-omrÃ¥det og forbrugeromrÃ¥det.

·               For sÃ¥ vidt angÃ¥r kategori 4 EU lægger regeringen særlig vægt pÃ¥, at der sikres et tilstrækkeligt rÃ¥derum til de uforudsete udgifter, som traditionelt ofte forekommer pÃ¥ det eksterne omrÃ¥de.

·               Regeringen stiller sig dog uforstÃ¥ende over for den betydelige reduktion af bevillingerne til den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik pÃ¥ over 50 pct., som er en del af Parlamentets første læsning.

·               Regeringen vil derfor arbejde for at sikre et bevillingsniveau svarende til det som Kommissionen foreslog, og som RÃ¥det senere bekræftede i sin første læsning. Den danske holdning i dette spørgsmÃ¥l deles af hovedparten af de andre medlemslande.

·               For kategori 5 administration anlægger vi traditionelt en meget stram og budgetansvarlig holdning.

·               Regeringen vil derfor arbejde for, at RÃ¥dets første læsning sÃ¥ vidt muligt fastholdes, men da Parlamentet har det sidste ord i forhandlingerne, mÃ¥ det forventes, at det endelige resultat vil være nærmere Kommissionens oprindelige forslag end RÃ¥dets første læsning.

 

Opsummering

·               Regeringen vil i forbindelse med RÃ¥dets 2. læsning og samrÃ¥det med Parlamentet tage udgangspunkt i de prioriteter, som jeg lige har beskrevet. Med henblik pÃ¥ at opnÃ¥ en aftale med Parlamentet vil regeringen kunne støtte en samlet pakke, som i tilstrækkelig grad tager højde for danske prioriteter.

 

Konsekvenser for Danmark

·               Afslutningsvist kan jeg oplyse, at Kommissionens budgetforslag skønnes at ville medføre et dansk EU-bidrag pÃ¥ ca. 17,4 mia. kr. i 2007, mens RÃ¥dets forslag vil betyde et dansk EU-bidrag pÃ¥ ca. 17,1 mia. kr.

·               Resultatet af Parlamentets første læsning ville indebær et dansk EU-bidrag pÃ¥ ca. 18,2 mia. kr. En realisering af Parlamentets forslag vil derfor isoleret set betyde en statslig merudgift pÃ¥ ca. 800 mio. kr., som ville skulle deponeres til EU-budgettet.

·               Generelt gælder det, at det faktiske danske bidrag kan blive mindre i det omfang, der tilbageføres uforbrugte midler til medlemslandene, sÃ¥dan som det har været tilfældet i de senere Ã¥r.

·               Ud over ovennævnte skal der i estimatet af danske betaling tages højde for, at der endnu ikke er truffet endelig beslutning om udmøntningen af de omlægninger pÃ¥ indtægtssiden, som blev besluttet i forbindelse med aftalen om de finansielle perspektiver. Dette vurderes at pÃ¥virke det danske EU-bidrag med ca. 0,5 mia.kr. i opadgÃ¥ende retning.

·               PÃ¥ Finansloven for 2007 er der budgetteret pÃ¥ baggrund af Kommissionens budgetforslag, inkl. den skønnede effekt af ændringen vedr. egne indtægter.