7. september 2007
Side 1/2 |
Omkostninger og miljøpåvirkning ved anvendelse af vindkraft i batteridrevne elbiler
NedenstÃ¥ende tabel 1-3 viser beregningsresultater for økonomi og miljø for en batteridreven elbil under to alternative forudsætninger, dels nÃ¥r elektriciteten udelukkende baseres pÃ¥ vindkraft, dels med elektricitet produceret som â€dansk blandingsel†(ved anvendelse af kul/gas/biomasse/vind). Forudsætningen om â€blandingsel†er benyttet i udkast til rapport om â€Alternative drivmidler i transportsektoren†af 22. juni 2007, fordi den afspejler den mÃ¥de, el gennemsnitligt produceres pÃ¥ i Danmark under de nuværende vilkÃ¥r.
Vindkraft er dyrere end den blandingsel, der opereres med i rapportudkastet. Det trækker i retning af at fordyre elbil løsningen, når den forudsættes baseret på vindkraft. Modsat er der ingen skadelige emissioner til luften ved produktion af vindkraft, hvilket trækker i retning af lavere samfundsøkonomiske omkostninger for denne løsning. Samlet set fordyres elbil løsningen, når denne baseres på ren vindkraft, jf. tabel 1. Forskellen indsnævres dog over den betragtede periode frem mod 2025.
Hvis beregningsforudsætningerne ændres, f.eks. ved at de fremtidige CO2-kvotepriser bliver væsentlig højere end forudsat, vil merprisen for vindkraftløsningen yderligere blive reduceret og eventuelt helt forsvinde. Som beskrevet i rapportudkastet virker batterierne i elbiler som ellager, hvilket kan forbedre mulighederne for at optimere energiudnyttelse og indpasning af vedvarende energi, herunder ustabil vindkraft, i elforsyningen. Hertil kommer, at et mere stabilt afsætningsmønster kan vise sig at reducere behovet for investeringer i ny produktions- og transmissionskapacitet.
Konsekvenserne af elbil løsningen for luftmiljøet er naturligvis mere favorable, når der forudsættes anvendt vindkraft, jævnfør tabel 2 og 3.
Tabel 1. Samfundsøkonomiske omkostninger i 2006 og 2025.
Økonomi |
2006 |
2025 |
||
|
Samlede omkostninger. DKK/GJ mek |
Heraf  brændstof DKK/GJ mek |
Samlede omkostninger. DKK/GJ mek |
Heraf    brændstof DKK/GJ mek |
Elbiler, blandingsel |
4.026 |
173 |
3.102 |
192 |
Elbiler, vindkraft |
4.129 |
330 |
3.165 |
290 |
Anm.: (a) De beregnede samfundsøkonomiske omkostninger er udtrykt i 2005-faktorpriser, ekskl. alle afgifter og moms. Omkostningerne er opgjort som kroner per giga joule mekanisk energi, der præsteres ved køretøjets hjul. Tilsvarende er emissionerne af skadelige stoffer til luften udtrykt i kg per giga joule mekanisk energi præsteret ved hjulet.. Beregningsmetoden er nærmere uddybet i rapport om â€Alternative drivmidler i transportsektoren†af 22. juni 2007.
(b) Det forudsættes, at den marginale vindkraft produceres på havvindmøller til en produktionsomkostning ab vindmølle på 60 øre per kWh i 2005-priser. Der medregnes ikke omkostninger til nødvendige investeringer i infrastruktur, herunder netforstærkning, ved udbygning med vindkraft til anvendelse i transportsektoren. Det sker af hensyn til sammenlignelighed med de øvrige beregninger i rapportudkastet, som generelt ser bort fra eventuelle omkostninger til etablering af ny infrastruktur ved indfasning af en ny teknologi.
Tabel 2. Miljøpåvirkning for 2006
Ã…r 2006 |
Miljøpåvirkning (luftemissioner) |
|||
|
CO2-ækv. Kg/GJ mek |
SO2 kg/GJ mek |
NOx kg/GJ mek |
Partikler kg/GJ mek |
Elbiler, blandingsel |
252 |
0,22 |
0,60 |
0,00 |
Elbiler, vindkraft |
0 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Note: Der ses beregningsteknisk bort fra virkningerne af CO2-kvoteordningen.
Tabel 3. Miljøpåvirkning for 2025
Ã…r 2025 |
Miljøpåvirkning (luftemissioner) |
|||
|
CO2-ækv. Kg/GJ mek |
SO2 kg/GJ mek |
NOx kg/GJ mek |
Partikler kg/GJ mek |
Elbiler, blandingsel |
185 |
0,07 |
0,31 |
0,00 |
Elbiler, vindkraft |
0 |
0,00 |
0,00 |
0,00 |
Note: Der ses beregningsteknisk bort fra virkningerne af CO2-kvoteordningen.