Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             29. marts 2007

J nr.              0004-u03-23

Energipolitiske Udvalg har i brev af 15. marts 2007 stillet mig følgende spørgsmål 35 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

 

 

 

Spørgsmål 35:

 

" Kan ministeren forklare, hvorfor regeringen i sin energistrategi har valgt at bruge en til lejligheden hastigt fremstillet og meget forenklet teoretisk makromodel til sine beregninger i stedet for som normalt at bruge Energistyrelsens detaljerede modelsystem?"

 

Svar:

 

Energistyrelsen forstår spørgsmålet således, at der tænkes på den beregningsmodel, der er anvendt ved opgørelsen af de anslåede samfundsøkonomiske konsekvenser af en øget anvendelse af vedvarende energi i forbindelse med regeringens nye energiudspil, jf. at der i andre sammenhænge har været kritik af disse beregninger.

 

Modellen tager udgangspunkt i en overordnet markedsvurdering svarende til den fremgangsmåde, der som standard benyttes til opgørelse af statsfinansielle og samfundsøkonomiske omkostninger ved ændringer af et givent markeds forbrugs- og produktionssammensætning.  Modellens teoretiske forudsætninger er svarende til, hvad der i øvrigt forudsættes for alle andre markeder i mere partielle beregninger for helt konkrete projekter mv.

 

Når det er fundet mest hensigtsmæssigt at anvende denne type model skyldes det, at de politiske tiltag i højere grad vil angå hele markeder, frem for individuelle projekter eller segmenter. Hertil kommer, at udbygning med vedvarende energi i vid udstrækning gennemføres af professionelle markedsaktører på veletablerede energimarkeder. Endvidere vurderes den analytiske tidshorisont at have en længde, der gør, at man generelt skal være varsom med detailforudsigelser.

 

Desuden er modellen velegnet til at skønne over de samlede omkostninger, inkl. omkostningerne til at opretholde det nuværende niveau for VE-andelen. Regeringen har således ønsket at identificere de samlede samfundsøkonomiske konsekvenser forbundet med at realisere alternative VE-målsætninger udover det niveau, markedet korrigeret for miljømæssige eksternaliteter selv vil kunne frembringe.  

 

Beregningerne og den anvendte model er nærmere beskrevet i vedlagte baggrundsnotat af 8. februar med uddybende bilag af 22. marts 2007.

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen