Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             1. februar 2007

J nr.             004-U03-20

  

 

Folketingets Energipolitiske Udvalg har den 23. januar 2007 stillet mig følgende spørgsmål nr. 29 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 29:

” I den netop offentliggjorte energipolitiske redegørelse fra Europa-Kommissionen peges der bl.a. på, at de europæiske energiregulatorer i forhold til el- og gasdistribution har brug for stærke beføjelser for at sikre en funktionel adskillelse af selskabernes netaktiviteter og kommercielle aktiviteter.

Energitilsynet har i sin nylige afgørelse om ”Interne overvågningsprogrammer mod konkurrenceforvridende adfærd. El og gas” bl.a. besluttet at pålægge vertikalt integrerede el- og naturgasselskaber i deres anmeldelse af årsberetning om overvågningsprogrammer til Energitilsynet, at medsende dokumentation for den it-mæssige adskillelse af databehandlingen

I lyset heraf bedes ministeren redegøre for, hvorledes de 3 største eldistributionsselskaber: DONG Energy, SEAS/NVE og Sydenergi samt de 3 største gasdistibutionsselskaber: Hovedstadsregionens Naturgas, Naturgas Midt-Nord og DONG Energy opfylder kravene til unbundeling af netaktiviteter og handelsaktiviteter, herunder kravene til ledende medarbejdere.”

 

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Energitilsynet, som fører tilsyn med program for intern overvågning jf. bekendtgørelse nr. 635 af 27. juni 2005 samt bekendtgørelse nr. 1358 af 11. december 2006. Energitilsynet har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:

”For at hindre diskriminerende adfærd skal netselskaberne på både el- og naturgasområdet i henhold til lovgivningen udforme program for intern overvågning.

Transport- og Energiministeriet har i bekendtgørelsesform fastsat nærmere regler om indholdet af programmet samt for den årsberetning, som skal offentliggøres og anmeldes til Energitilsynet.

Reglerne er trådt i kraft den 1. oktober 2005, og netselskaberne har skullet udarbejde overvågningsprogram samt årsberetning for de sidste 3 måneder af 2005 og anmelde materialet til Energitilsynet inden den 1. juni 2006. 

Da regelsættet først trådte i kraft den 1. oktober 2005, har det været vanskeligt for selskaberne at nå at udarbejde et fyldestgørende overvågningsprogram, herunder specielt at beskrive kontrollen heraf i årsberetningen.

Det er de i overvågningsprogrammet beskrevne tiltag, som skal sikre unbundling af netaktiviteter og handelsaktiviteter. 

De konkrete selskaber DONG Energy Net, SEAS/NVE og Sydenergi på elområdet og Hovedstadsregionens Naturgas, Naturgas Midt-Nord (HNG/MN) og DONG Energy på naturgasområdet har anmeldt årsberetning/ overvågningsprogram til tiden, og materialet forholder sig til alle dele af det i regelsættet beskrevne forhold, herunder beskriver selskabernes tiltag på de krævede områder (på elområdet opstillet efter rammerne i brancheforeningen Dansk Energi’s vejledning).

Håndtering af forretningsmæssigt følsomme oplysninger, håndtering af oplysninger om selskabets egne aktiviteter, samt sikring af ikke diskriminerende kundekontakt har en central plads i selskabernes materiale. Ved disse tiltag sikres bl.a. fornøden fortrolighed om de i netselskabet eksisterende informationer, hvilket er med til at sikre unbundling af netaktiviteter og handelsaktiviteter.

Netselskaberne beskriver i deres materiale, tiltag som skal sikre, at adgangen til selskabets net sker på ikke diskriminerende vilkår, og at prisfastsættelse af selskabets ydelser sker efter ikke diskriminerende kriterier.

Netselskaberne har også beskrevet tiltag, som skal sikre, at aftaler, som selskabet indgår med andre selskaber, skal indgås på markedsbestemte vilkår og foreligge skriftligt på aftaletidspunktet. 

Det anmeldte materiale viser i øvrigt, at de nævnte selskaber lever op til de fastsatte krav om selskabs- og regnskabsmæssig adskillelse mellem netaktiviteter og handelsaktiviteter.

Ledende medarbejdere i netselskaber kan ifølge reglerne ikke samtidig deltage i ledelse eller drift af elproduktions- eller elhandelsselskaber eller et fælles holdingselskab inden for koncernen (habilitetskravene). Reglerne indeholder imidlertid også en overgangsordning der tillader, at medarbejdere kan beholde de funktioner, de havde ved lovforslagets fremlæggelse 21. april 2004 frem til juni 2007.

Det skal i den forbindelse oplyses, at HNG/MN, DONG Energy Net, SEAS-NVE Net og Sydvest Energi Net anvender denne overgangsordning.

Årsberetningen for 2006 vil omfatte hele året og ikke alene en 3 måneders periode. Selskaberne skal offentliggøre og anmelde årsberetningen til Energitilsynet senest den 1. juni 2007.”

 

Med venlig hilsen

 

 

Flemming Hansen