|
|
|
Folketingets Energipolitiske Udvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            4. oktober 2007 J nr.             004-U03-42 |
|
Energipolitisk Udvalg har i brev af 26. juni 2007 stillet mig følgende spørgsmål 60 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
" Ministeren bedes opdatere svaret på udvalgets spørgsmål 22 a og b fra folketingsåret 2005-06 vedrørende prognoser for kommende indtjening fra Nordsøen, gerne med indregning af de i Energistyrelsens rapport om Danmarks olie- og gasproduktion 2006 nye forudsætninger vedrørende indvindingsgrad."
Jeg har forelagt spørgsmålet for skatteministeren, der har svaret følgende:
â€Udvalgets spørgsmÃ¥l 22 a og b fra samlingen 2005-06 lyder:
â€Hvordan ser prognoser for den kommende indtjening ud beregnet med den nye oliepris plus de stigninger i de kommende Ã¥r, der var forudsat i de tidligere prognoser? Beregningerne bedes lavet i to varianter: a) Med udgangspunkt i den nuværende produktion og dermed stort set uændret udgift til indvinding og b) Med udgangspunkt i de stigninger i produktionen, der mÃ¥ pÃ¥regnes som følge af den højere oliepris. Indtjeningen skal fordeles pÃ¥ stat og olieselskaberne, herunder A.P. Møller – Mærsk m.fl.â€
Idet oplysninger om enkelte selskabers skattemæssige forhold ikke kan udleveres, besvares spørgsmålet i det følgende samlet for de kulbrinteskattepligtige selskaber.
I forbindelse med lovforslaget (L 62, samling 2003-04) blev der sigtet mod en fordeling af overskuddet på ca. 40 pct. til bevillingshaverne og 60 pct. til staten. Dette er allerede blevet indfriet fra 2004, bl.a. som følge af de høje realiserede oliepriser. Således betyder de høje oliepriser, at effekten af fremførte underskud og kulbrintefradrag får en relativt mindre betydning, hvorved gennemsnitsskatten nærmer sig marginalskatten. I denne forbindelse bemærkes det, at der er forskel på marginalskatten efter nye og gamle regler.
I nedenstÃ¥ende beregninger er virkningen af bÃ¥de selskabsskattelettelsen, afskrivningsstramningerne og begrænsningen af rentefradraget i L 213 fra samlingen 2006-07 sÃ¥ledes indregnet. Det skal understreges, at der i beregningen er tale om stiliserede forudsætninger, der særligt pÃ¥ sigt afviger fra Finansministeriets skøn for olieprisen. I Finansministeriets seneste fremskrivning fra august 2007 forventes olieprisen i 2010 sÃ¥ledes at udgøre 63,0 USD pr. tønde (løbende priser). Â
Besvarelse af delspørgsmål a)
I tabel 1 er angivet det skønnede provenu på indkomstår ved en oliepris på 70 US dollar pr. tønde fra 2007 og frem samt efterfølgende stigninger i olieprisen svarende til det, der blev forudsat i forbindelse med udarbejdelsen af aftalen.
Tabel 1. Forventning til provenu mv. fra kulbrinteskattepligtige selskaber baseret på Energistyrelsens prognose for reservebidraget (indkomstår)
Ã…r |
Forudsat oliepris pr. tønde |
Overskud før skat1) |
Statens samlede indtægter2) |
Overskud efter skat |
Gennemsnitsskat (Statens samlede indtægter/overskud før skat) 3) |
|
USD, løbende priser |
Mia. kr., løbende priser |
Pct. |
||
2007 |
70,0 |
46,9 |
28,5 |
18,4 |
61 |
2008 |
71,2 |
44,3 |
26,6 |
17,7 |
60 |
2009 |
72,4 |
42,8 |
26,2 |
16,7 |
61 |
2010 |
73,7 |
43,2 |
26,0 |
17,2 |
60 |
2011 |
75,4 |
40,2 |
23,6 |
16,6 |
59 |
2012 |
77,2 |
39,8 |
22,8 |
17,0 |
57 |
2013 |
79,0 |
36,1 |
22,6 |
13,5 |
63 |
2014 |
80,9 |
31,2 |
19,5 |
11,7 |
62 |
2015 |
82,7 |
26,4 |
16,8 |
9,6 |
64 |
2016 |
84,7 |
23,3 |
15,1 |
8,1 |
65 |
2017 |
86,7 |
20,4 |
14,1 |
6,3 |
69 |
2018 |
88,7 |
19,0 |
13,0 |
5,9 |
69 |
2019 |
90,7 |
17,3 |
12,0 |
5,3 |
69 |
2020 |
92,8 |
15,8 |
10,9 |
4,8 |
69 |
2021 |
95,0 |
12,6 |
8,7 |
3,9 |
69 |
2022 |
97,2 |
5,7 |
3,8 |
1,8 |
68 |
2023 |
99,4 |
10,6 |
7,5 |
3,2 |
70 |
2024 |
101,7 |
10,0 |
7,0 |
2,9 |
71 |
2025 |
104,1 |
9,2 |
6,6 |
2,6 |
72 |
2026 |
106,5 |
8,9 |
6,3 |
2,6 |
71 |
2027 |
108,9 |
6,7 |
6,0 |
0,6 |
91 |
2028 |
111,4 |
7,9 |
5,7 |
2,2 |
72 |
2029 |
113,9 |
7,5 |
5,4 |
2,0 |
73 |
2030 |
116,6 |
7,0 |
5,1 |
1,9 |
73 |
2031 |
119,2 |
7,2 |
4,9 |
2,3 |
68 |
2032 |
121,9 |
6,7 |
4,6 |
2,1 |
68 |
2033 |
124,7 |
6,4 |
4,4 |
2,0 |
69 |
2034 |
127,6 |
6,1 |
4,2 |
1,9 |
69 |
2035 |
130,5 |
5,8 |
4,0 |
1,8 |
69 |
2036 |
133,4 |
5,5 |
3,8 |
1,7 |
69 |
2037 |
136,4 |
5,3 |
3,6 |
1,6 |
69 |
2038 |
139,5 |
5,0 |
3,4 |
1,6 |
69 |
2039 |
142,7 |
4,8 |
3,3 |
1,5 |
69 |
2040 |
145,9 |
4,5 |
3,1 |
1,4 |
69 |
Anm.: 1)              Overskud før skatter og afgifter defineres her som den selskabsskattepligtige indkomst før afregning for overskudsandel og statsdeltagelse.
2) Inkl. statsdeltagelse og overskudsandel.
3) Der er i beregningerne taget højde for omkostninger i forbindelse med lukning af felter. Dette påvirker især gennemsnitsskatten i 2027.
Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af Energistyrelsens produktionsprognose for reservebidraget. Fra 2007 og frem antages dollarkursen at svare til Finansministeriets seneste langsigtede prognose. Olieprisen svarer til 70 USD pr. tønde i 2007 følgende Finansministeriets seneste prognose fra august 2007, og ventes herefter at udvikle sig som forventet ved lovforslaget. Der forudsættes inflation på 2 pct.
Det skønnede provenu i tabel 1 er beregnet under forudsætning af, at prisstigningen ikke pÃ¥virker hverken produktions- og investeringsomfanget eller omkostningerne til indvinding. Beregningerne forudsætter sÃ¥ledes en produktionsprognose for reservebidraget svarende til den aktuelt forventede. Dermed medregnes alene effekten af, at selskaberne – ved de beregningsteknisk forudsatte høje oliepriser – sælger til en højere pris. Effekten af, at en permanent olieprisstigning ogsÃ¥ pÃ¥virker bl.a. produktion, investeringer og omkostninger til indvinding, medregnes derimod ikke. I beregningen tages heller ikke hensyn til Energistyrelsens forventninger til hverken bidrag fra ny teknologi eller bidrag fra nye fund som følge af efterforskning.              Â
Det skal endvidere understreges, at der er tale om beregningstekniske forudsætninger, som afviger fra Finansministeriets mellemfristede skøn for oliepris og dollarkurser.
Besvarelse af delspørgsmål b)
En permanent olieprisstigning må forventes at lede til et større produktions- og investeringsomfang. Dette vil særligt på sigt medføre et større statsligt provenu fra selskabernes kulbrinteindvinding. Tabel 2 angiver det skønnede provenu fra selskabernes kulbrinteindvinding beregnet på baggrund af Energistyrelsens aktuelle prognose for reservebidraget, bidraget fra ny teknologi samt bidraget fra nye fund som følge af efterforskning. Det skal bemærkes, at denne prognose for produktion mv. baserer sig på Finansministeriets forventninger til oliepris og dollarkurs. Som nævnt ovenfor afviger Finansministeriets forventninger til olieprisen fra den i spørgsmålet ønskede prisforudsætning. Den i beregningen forudsatte oliepris svarer til den, der er anvendt ved besvarelsen af delspørgsmål a).
Ã…r |
Forudsat oliepris pr. tønde |
Overskud før skat1) |
Statens samlede indtægter2) |
Overskud efter skat |
Gennemsnitsskat (Statens samlede indtægter/overskud før skat) 3) |
|
USD, løbende priser |
Mia. kr., løbende priser |
Pct. |
||
2007 |
70,0 |
49,8 |
30,1 |
19,7 |
61 |
2008 |
71,2 |
46,5 |
28,0 |
18,5 |
60 |
2009 |
72,4 |
44,9 |
27,4 |
17,5 |
61 |
2010 |
73,7 |
44,1 |
26,7 |
17,3 |
61 |
2011 |
75,4 |
48,7 |
29,0 |
19,8 |
59 |
2012 |
77,2 |
51,3 |
29,9 |
21,3 |
58 |
2013 |
79,0 |
50,3 |
30,9 |
19,4 |
61 |
2014 |
80,9 |
51,4 |
32,6 |
18,8 |
63 |
2015 |
82,7 |
50,9 |
31,5 |
19,4 |
62 |
2016 |
84,7 |
52,1 |
31,9 |
20,2 |
61 |
2017 |
86,7 |
51,6 |
31,3 |
20,3 |
61 |
2018 |
88,7 |
51,5 |
31,1 |
20,4 |
60 |
2019 |
90,7 |
52,1 |
30,8 |
21,2 |
59 |
2020 |
92,8 |
52,6 |
31,0 |
21,6 |
59 |
2021 |
95,0 |
52,1 |
30,2 |
21,8 |
58 |
2022 |
97,2 |
44,7 |
24,5 |
20,2 |
55 |
2023 |
99,4 |
50,3 |
28,5 |
21,8 |
57 |
2024 |
101,7 |
50,6 |
29,0 |
21,6 |
57 |
2025 |
104,1 |
51,6 |
30,2 |
21,5 |
58 |
2026 |
106,5 |
51,8 |
30,7 |
21,1 |
59 |
2027 |
108,9 |
50,2 |
31,3 |
18,9 |
62 |
2028 |
111,4 |
50,0 |
30,4 |
19,7 |
61 |
2029 |
113,9 |
49,4 |
30,6 |
18,8 |
62 |
2030 |
116,6 |
48,2 |
30,3 |
17,9 |
63 |
2031 |
119,2 |
48,0 |
30,8 |
17,2 |
64 |
2032 |
121,9 |
46,9 |
30,7 |
16,1 |
66 |
2033 |
124,7 |
45,1 |
30,1 |
15,0 |
67 |
2034 |
127,6 |
43,7 |
29,8 |
13,9 |
68 |
2035 |
130,5 |
42,1 |
29,2 |
12,9 |
69 |
2036 |
133,4 |
39,9 |
28,1 |
11,8 |
70 |
2037 |
136,4 |
37,4 |
26,8 |
10,7 |
72 |
2038 |
139,5 |
34,9 |
25,3 |
9,6 |
73 |
2039 |
142,7 |
32,2 |
23,5 |
8,7 |
73 |
2040 |
145,9 |
29,5 |
21,7 |
7,8 |
73 |
Anm.:Â
1) Overskud før skatter og afgifter defineres her som den selskabsskattepligtige indkomst før afregning for overskudsandel og statsdeltagelse.
2) Inkl. statsdeltagelse og overskudsandel.
3) Der er i beregningerne taget højde for omkostninger i forbindelse med lukning af felter.
Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af Energistyrelsens aktuelle produktionsprognose for reservebidraget, bidraget fra ny teknologi samt bidraget fra nye fund som følge af efterforskning. Fra 2007 og frem antages dollarkursen at svare til Finansministeriets seneste langsigtede prognose. Olieprisen svarer som i tabel 3 til 70 USD pr. tønde i 2007 følgende Finansministeriets seneste prognose fra august 2007, og ventes herefter at udvikle sig som forventet ved lovforslaget. Der forudsættes en inflation på 2 pct.
Af tabel 3 fremgår forskellen på de to prognoser for produktionen mv. anvendt i besvarelsen af henholdsvis delspørgsmål a) og b).
Tabel 3. Forskelle mellem produktionsprognoserne anvendt i besvarelsen af delspørgsmål a) og b)
Ã…r |
Forskel i olieproduktion |
Forskel i driftsudgifter |
Forskel i investeringer og efterforsknings-udgifter |
|
Mio. tønder |
Mia. kr., 2006-niveau |
|
2007 |
0,8 |
0,0 |
0,0 |
2008 |
0,8 |
0,0 |
0,0 |
2009 |
0,6 |
0,0 |
0,0 |
2010 |
0,6 |
0,1 |
0,7 |
2011 |
2,8 |
0,4 |
1,0 |
2012 |
3,7 |
0,6 |
1,4 |
2013 |
4,1 |
0,8 |
2,4 |
2014 |
4,9 |
1,1 |
2,9 |
2015 |
6,5 |
1,5 |
5,1 |
2016 |
7,9 |
2,0 |
5,1 |
2017 |
8,8 |
2,3 |
7,2 |
2018 |
9,4 |
2,6 |
7,9 |
2019 |
9,8 |
2,8 |
7,6 |
2020 |
10,1 |
3,0 |
6,5 |
2021 |
10,5 |
3,1 |
6,3 |
2022 |
10,2 |
3,2 |
7,9 |
2023 |
10,0 |
3,2 |
7,9 |
2024 |
10,1 |
3,4 |
7,2 |
2025 |
10,1 |
3,4 |
4,3 |
2026 |
10,0 |
3,5 |
4,1 |
2027 |
9,7 |
3,5 |
1,9 |
2028 |
9,3 |
3,4 |
1,9 |
2029 |
9,0 |
3,4 |
0,9 |
2030 |
8,6 |
3,3 |
0,9 |
2031 |
8,4 |
3,3 |
0,7 |
2032 |
8,0 |
3,2 |
0,0 |
2033 |
7,5 |
3,1 |
0,0 |
2034 |
7,1 |
3,1 |
0,0 |
2035 |
6,7 |
3,0 |
0,0 |
2036 |
6,2 |
2,8 |
0,0 |
2037 |
5,6 |
2,6 |
0,0 |
2038 |
5,1 |
2,4 |
0,0 |
2039 |
4,6 |
2,2 |
0,0 |
2040 |
4,0 |
1,9 |
0,0 |
2041 |
4,0 |
1,7 |
0,0 |
2042 |
2,0 |
0,8 |
0,0 |
Kilde: Energistyrelsens aktuelle produktionsprognoser for hhv. reservebidraget, bidraget fra ny teknologi samt bidraget fra nye fund som følge af efterforskning.
Det skal understreges, at der er tale om beregningstekniske forudsætninger.â€
Jakob Axel Nielsen