Folketingets Energipolitiske Udvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             4. oktober 2007

J nr.              004-U03-41           

Energipolitisk Udvalg har i brev af 26. juni 2007 stillet mig følgende spørgsmål 59 alm. del, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 59:

 

" Ministeren bedes opdatere svaret på udvalgets spørgsmål 21 fra folketingsåret 2005-06 vedrørende ekstraindtægter til staten og olieselskaberne, herunder A.P.Møller-Mærsk m.fl. med udgangspunkt i de reelle oliepriser og indvundne mængder"

Svar:

 

Jeg har forelagt svaret for skatteministeren, der har svaret følgende:

 

”Udvalgets spørgsmål 21 fra folketingsåret 2005-06 lyder:

 

”I forbindelse med aftalen om Nordsøolien fra 2003 blev der lavet scenarier over en stigning i olieprisen fra de daværende 22,4 US dollar pr. tønde til 26,8 US dollar pr. tønde, mens der ikke blev lavet beregninger over de nuværende oliepriser på ca. 60 US dollar pr. tønde. Ministeren bedes på den baggrund oplyse, hvilke ekstraindtægter henholdsvis staten og olieselskaberne, herunder A.P. Møller – Mærsk m.fl., har opnået årligt som følge af de stigende oliepriser siden aftalens indgåelse i 2003.”

 

Oplysninger vedrørende enkelte selskaber kan ikke udleveres. Derfor besvares spørgsmålet i det følgende samlet for de kulbrinteskattepligtige selskaber, herunder Eneretsbevillingen.

 

Det er forbundet med betydelig usikkerhed at skønne over provenuet fra beskatningen af kulbrinteindvindingsaktiviteterne i Nordsøen. Usikkerheden skyldes blandt andet udsvingene i olieprisen og dollarkursen. Ved beregningerne af konsekvenserne af Nordsøaftalen i lovforslaget (L 62) forudsattes en oliepris på 22,4 US dollar pr. tønde (2003-prisniveau) og en dollarkurs på 6,95 DKK/USD i 2004-06, jf. tabel 1.

 

Tabel 1. Prisforudsætninger i L 62 og årets faktiske gennemsnitlige priser

 

Forudsætninger i lovforslag

(L 62)

Ã…rets faktiske gennemsnitlige priser

 

2004

2005

2006

2004

2005

2006

Oliepris USD pr. tønde, 2003-priser

22,4

22,4

22,4

37,6

52,3

61,1

Dollarkurs, DKK/USD

6,95

6,95

6,95

5,98

6,00

5,95

Oliepris DKK pr. tønde, løbende priser

158

162

165

230

326

385

Anm.: Ved omregning fra 2003-priser til løbende priser er anvendt en inflation på 2 pct.

Kilde: Finansministeriet og egne beregninger

 

Som det ses af tabellen, har den faktiske oliepris ligget noget over den forudsatte. I 2006 udgjorde den gennemsnitlige oliepris således 385 kr. pr. tønde i årets priser mod forventningen på 165 kr. pr. tønde ved fremsættelsen af L 62.

 

De højere faktiske olie- og gaspriser i forhold til forudsætningerne ved fremsættelsen af lovforslaget skønnes isoleret set at lede til et statsligt merprovenu på 24,9 mia. kr. i 2006, jf. tabel 2. Den højere oliepris målt i dollar trækker i denne forbindelse i positiv retning, mens den lavere dollarkurs trækker i negativ retning.

 

Tabel 2. Isoleret effekt af prisændring og faktisk merprovenu fra kulbrinteskattepligtige selskaber, løbende priser (indkomstår)

Mia. kr.

Isoleret effekt af prisændring: Merprovenu som følge af ændrede olie- og gaspriser3)

Faktisk merprovenu i forhold til lovforslag4)

 

2004

2005

20065)

2004

2005

20065)

Overskud før skatter og afgifter1)

11,9

24,4

33,8

7,9

16,4

26,9

Heraf:

 

 

 

 

 

 

  Tilfalder staten2)

7,6

17,4

24,9

4,6

11,4

18,5

  Tilfalder selskaberne

4,3

7,0

8,9

3,3

5,0

8,4

Anm.:  Opgjort på indkomstår. 

1)      Overskud før skatter og afgifter defineres her som den selskabsskattepligtige indkomst før afregning af overskudsandel og statsdeltagelse efter 2012.

2)      Inkluderer rørledningsafgift, overskudsandel og statsdeltagelse samt selskabs- og kulbrinteskat.

3)      Beregningen er foretaget ved at sammenligne to scenarier: I det ene scenarium svarer prisforudsætningerne til forudsætningerne bag udarbejdelsen af L 62. Det vil sige, at olieprisen udgør hhv. 158, 162 og 165 DKK pr. tønde i 2004, 2005 og 2006. Gasprisen udgør hhv. 0,66, 0,68 og 0,69 DKK/m3 i 2004, 2005 og 2006. I det andet scenarium svarer olie- og gasprisen til den værdi, som det enkelte selskab faktisk kunne opnÃ¥.

4)      Opgjort som forskellen mellem forventningerne ved udarbejdelsen af lovforslaget og oplysningerne pÃ¥ selskabernes selvangivelser.

5)      Tallet for 2006 er foreløbigt.

 

Kilde: Egne beregninger foretaget på baggrund af oplysninger fra selskabernes selvangivelser samt forudsætninger om olie- og gaspriser samt dollarkurser mv.  Beregningerne er endvidere baseret på Energistyrelsens produktions- og investeringsprognose.

 

Forskellen mellem de faktiske gennemsnitlige olie- og gaspriser og de på lovforslaget forudsatte priser anslås således isoleret set at lede til en stigning i selskabernes overskud før skat på 33,8 mia. kr. i 2006. Af denne merindtægt skønnes 24,9 mia. kr. at tilfalde staten i form af øget provenu (rørledningsafgift, overskudsandel og senere statsdeltagelse, samt selskabs- og kulbrinteskat), mens den resterende andel tilfalder selskaberne.

 

Det er dog ikke alene olie- og gaspriserne, der har ændret sig siden fremsættelsen af lovforslaget, men også bl.a. produktion, omkostninger herved samt omfanget af investeringer. Derfor udgør den faktiske stigning i selskabernes overskud før skatter og afgifter 26,9 mia. kr. mod et beregnet meroverskud udelukkende som følge af de ændrede olie- og gaspriser på 33,8 mia. kr. Det faktiske merprovenu – i forhold til det på lovforslaget forudsatte provenu – blev 18,5 mia. kr. i 2006, jf. tabel 2. Dette er ligeledes lidt mindre end den isolerede effekt af ændringen af olie- og gaspriserne. Forskellen mellem på den ene side den beregnede effekt af prisændringerne med alle øvrige forudsætninger uændrede og på den anden side de faktiske afvigelser fra forventningerne på lovforslaget forklares således især af, at selskabernes faktiske produktion, omkostninger og investeringer i 2006 ikke blev som forudsat. Hertil kommer, at selskaberne ikke nødvendigvis har solgt olie- og gasproduktionen til den gennemsnitlige pris i et givent år. Det skyldes dels, at olieselskaberne sælger en andel af olien på terminskontrakter, og dels at selskaberne sikrer sig mod valutakursudsving.

 

I nedenstående tabel 3 angives marginalskatterne for de kulbrinteskattepligtige i årene 2004-06.

 

Tabel 3. Kulbrinteskattepligtiges marginalskat efter nye og gamle regler

Pct.

2004

2005

2006

2007

Nye regler (kap. 3A)

73,1

72,4

72,4

71,2

Gamle regler (kap. 3)

81,7

81,2

81,2

80,4

Gamle regler ekskl. kulbrinteskat

39,2

37,4

37,4

34,8

Anm.: Marginalskatten opgøres generelt som 1-(1-s)*(1-r)*(1-ts)*(1-tk), hvor s angiver statsdeltagelsen,

r angiver bruttoafgifter, ts angiver selskabsskattesatsen og tk angiver kulbrinteskattesatsen.

 

Som det ses af tabellen er marginalskatten efter de gamle regler godt 81 pct. i 2006, såfremt der betales kulbrinteskat. Det samlede provenu fra kulbrinteskatten i 2004-06 blev dog betalt efter de nye regler i Kulbrinteskattelovens kapitel 3A. Marginalskatten efter de gamle regler, når der ikke betales kulbrinteskat, udgør godt 37 pct. i 2006. Til sammenligning er marginalskatten efter de nye regler godt 72 pct. i 2006. Det skal dog bemærkes, at marginalskatterne ikke er et udtryk for, hvor hård beskatningen faktisk er. Dette angives af gennemsnitsbeskatningen, svarende til skatternes andel af indkomsten. Den gennemsnitlige faktiske skat er således højere efter de nye regler end efter de gamle.

 

I denne forbindelse skal det bemærkes, at andelen af selskabernes faktiske overskud, der tilfalder staten, er markant større end forventet ved lovforslaget. Således tilfaldt ca. 63 pct. af selskabernes overskud før skatter og afgifter i 2006 staten, mod en historisk fordeling med ca. 45 pct. til staten som nævnt i lovforslaget. Det skyldes, at effekten af fremførte underskud og kulbrintefradrag får en relativt mindre betydning med den stigende oliepris, således at gennemsnitsskatten nærmer sig marginalskatten. Det kan endvidere oplyses, at 85 pct. af olieproduktionen og 97 pct. af gasproduktionen i 2006 blev indvundet fra felter, der beskattes efter de nye regler med en marginalskat på 71,2 pct. fra 2007 og frem.”

 

Jeg vil gerne benytte lejligheden til i lighed med sidste år at orientere udvalget om nedenstående tal for Dansk Undergrunds Consortiums (DUC) produktion og indtjening.

I nedenstående tabel 4 er vist produktionstal for 2005 og 2006 dels for de felter, der er omfattet af A.P. Møller – Mærsk eneretsbevilling af 8. juli 1962 (i tabellen anført som DUC) dels for alle de danske felter som helhed.

Tabel 4

Olie- og gasproduktion fra DUCs felter og fra alle de danske felter.

 

 

Olieproduktion

Mio. m3

Gasproduktion

Mia. Nm3

 

DUC

Alle felter

DUC

Alle felter

2005

18,0

21,9

8,8

9,2

2006

16,9

19,8

8,8

9,2

 

For de selskaber, der deltager i DUC (Shell Olie- og Gasudvinding Danmark BV, A.P. Møller – Mærsk og Chevron Denmark Inc.), sammenfatter tabel 5 Energistyrelsens skøn for DUC-selskabernes resultat før skat.


Tabel 5

DUC-selskabernes resultat før skat mio. kr.  (årets priser)

 

 

 

2005***

2006

Indtægter

 

45.765

54.355

Driftsudgifter*

4.161

4.575

Renteudgift mv.

215

233

Kursregulering**

1.212

67

Bruttoindtjening

40.177

49.480

Afskrivninger

3.622

4.262

Resultat før skatter og afgifter

36.555

45.218

*Omkostninger ved produktion, administration og efterforskning

**Inkl. valutakurstab og tab på terminen

***Tallene svarer til det i spørgsmål. 32 til EPU oplyste juni 2006

 

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jakob Axel Nielsen