Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

SBU/ J.nr. 2007-1133

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 25. september 2007

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 14. august 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 69 (BOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 69:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvordan lejernes medbestemmelse sikres, når der udpeges en forretningsfører i henhold til bestemmelser i kap. 13 i almenboligloven og redegøre for, hvilke muligheder der er for beboerdemokrati i den situation, herunder om en forretningsfører kan virke sammen med beboerrepræsentanter.”

 

 

Svar:

 

Jeg kan oplyse, at der i henhold til kapitel 13 i almenboligloven gælder to bestemmelser, hvorefter en kommune kan beslutte at indsætte en midlertidig forretningsfører i et boligselskab.  

 

Hvis kommunen finder, at der kan være risiko for tab eller en uforsvarlig drift af boligorganisationen kan kommunen ifølge § 165, stk. 2, udpege en forretningsfører til midlertidigt at overtage boligorganisationens administration. Dennes forretningsførelse vil normalt foregå i et samarbejde med pågældende boligorganisations bestyrelse. Boligorganisationens øverste myndighed, organisationsbestyrelse og de enkelte afdelingsbestyrelser vil således fortsat blive opretholdt. Dog vil beboerdemokratiet blive begrænset på den måde, at forretningsføreren, der arbejder under kommando af tilsynskommunen, vil have bestemmende indflydelse i forhold til den daglige administration af boligorganisationen og de opgaver, som kommunen i øvrigt har pålagt forretningsføreren at udføre.    

 

Kommunen kan endvidere ifølge § 165, stk. 3 i særlige tilfælde beslutte at indsætte en midlertidig forretningsfører, der midlertidigt varetager de funktioner i boligorganisationen eller i en af boligorganisationens afdelinger, som i henhold til boligorganisationens vedtægter er tillagt boligorganisationens og afdelingens ledelse.

 

Ved iværksættelse af denne bestemmelse kan beboerdemokratiet sættes ud af kraft ved, at forretningsføreren overtager den fulde ledelse af boligorganisationen og dens afdelinger. Det forhold, at boligorganisationen er sat under administration, udelukker dog ikke, at forretningsføreren kan vælge at udføre sit erhverv i samarbejde med boligorganisationens beboerdemokratiske organer, dog med en bestemmende indflydelse i forhold til disse.

 

Ved sidstnævnte foranstaltning er der tale om et indgreb, hvor beboerdemokratiet midlertidigt sættes ud af kraft. Et sådant indgreb bør derfor kun iværksættes, hvis kommunens øvrige tiltag ikke har kunnet bringe de ulovlige forhold til ophør eller kunnet sikre en forsvarlig drift af boligorganisationen. Yderligere gælder det, at omfanget af de beføjelser og de opgaver, den midlertidige forretningsfører får givet af kommunen, ikke bør være større end, hvad løsningen af de konstaterede problemer tilsiger.

 

Jeg skal i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål nr. 68 (BOU – alm. del).

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

 

 

 

/ Mikael Lynnerup Kristensen