Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

SBU/ J.nr. 2007-1133

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 25. september 2007

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 14. august 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 68 (BOU Alm. del).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 68:

 

”Finder ministeren, at det er acceptabelt, at en tilsynskommune, hvor der er rejst klager over ulovlige forhold i en boligorganisation, sætter selv samme boligorganisation under administration/uden for indflydelse, mens undersøgelsen af klagen foregår?”

 

 

Svar:

Jeg kan oplyse, at jeg finder det acceptabelt, at en tilsynskommune i en periode sætter en boligorganisation under administration/ uden for indflydelse, hvis den skønner, at dette er nødvendigt for at rette op på ulovlige eller uforsvarlige forhold i boligorganisationen.  

 

Supplerende hertil kan jeg oplyse, at hvis der konstateres ulovlige forhold i en almen boligorganisation, kan der indgives en klage herom til boligorganisationens hjemstedskommune, der fører tilsyn med boligorganisationen. Kommunen foretager herefter en vurdering af klagen, og hvilke tiltag der er behov for til at bringe de ulovlige forhold til ophør. Tilsynsmyndigheden har her en række muligheder for at gribe ind i sagen. Disse omfatter: drøftelse/samarbejde, henstillinger og udstedelse af påbud om iværksættelse af foranstaltninger, der anses for nødvendige for at sikre en forsvarlig drift af den almene boligorganisation og dens afdelinger i overensstemmelse med de regler, der er fastsat herfor.

 

Hvis kommunen finder, at der kan være risiko for tab eller en uforsvarlig drift af boligorganisationen kan kommunen endvidere udpege en forretningsfører til midlertidigt at overtage boligorganisationens administration.

 

Endeligt kan kommunen i særlige tilfælde udpege en forretningsfører, der midlertidigt varetager de funktioner i boligorganisationen eller i en af boligorganisationens afdelinger, som i henhold til boligorganisationens vedtægter er tillagt boligorganisationens og afdelingens ledelser.

 

Ved sidstnævnte foranstaltning er der tale om et indgreb, hvor beboerdemokratiet midlertidigt sættes ud af kraft. Et sådant indgreb bør derfor kun iværksættes, hvis kommunens øvrige tiltag ikke har kunnet bringe de ulovlige forhold til ophør eller kunnet sikre en forsvarlig drift af boligorganisationen. Yderligere gælder det, at omfanget af de beføjelser og de opgaver, den midlertidige forretningsfører får givet af kommunen, ikke bør være større end, hvad løsningen af de konstaterede problemer tilsiger.

 

Afslutningsvis skal jeg gøre opmærksom på, at jeg naturligvis forventer at en tilsynsmyndigheds behandling af en klage om ulovlige forhold i en boligorganisation sker under hensyntagen til de forvaltningsmæssige bestemmelser, der gælder herfor, og at tilsynsmyndigheden i øvrigt udviser god forvaltningsskik i forbindelse med dens sagsbehandling. Hvis man finder, at kommunen i dens sagsbehandling har tilsidesat gældende love og regler, kan dette indbringes for statsforvaltningen.

 

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

 

 

/ Mikael Lynnerup Kristensen