Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

MKI/ J.nr. 2007-2653

Folketingets Boligudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 29. maj 2007

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 2. maj 2007 følger hermed socialministerens endelige svar på spørgsmål nr. 58 (BOU Alm. del).

 

­

 

 

 

Spørgsmål nr. 58:

 

”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt det er lovligt, hvis en kommune vælger at fjerne salæret for medlemmer i beboerklagenævnet eller huslejenævnet, som begge er borgerligt ombud?”

 

Svar:

 

Jeg kan ikke tage konkret stilling til lovligheden af kommunale afgørelser inden for lejelovgivningens område. Afgørelse af konkrete tvister eller tvivlsspørgsmål henhører under domstolene, men jeg kan generelt og vejledende oplyse om, hvordan lejelovgivningens regler efter min opfattelse skal forstås og anvendes.

 

Det følger af boligreguleringsloven og almenlejeloven, at kommunalbestyrelsen kan tillægge medlemmer af henholdsvis husleje- og beboerklagenævn vederlag for deres virksomhed.

 

Så vidt jeg er orienteret, anvender kommunerne hjemlen til at vederlægge nævnsmedlemmer således, at kommunalbestyrelsen for en nærmere bestemt periode træffer en generel afgørelse om vederlagets størrelse m.v.

 

Det følger af hjemlen i almenlejeloven og boligreguleringsloven, at kommunerne kan tillægge nævnsmedlemmerne vederlag for deres indsats. Der er i loven ikke nærmere retningslinier for, hvornår der skal eller bør ydes vederlag, og hvor stort dette skal eller bør være. Det er min opfattelse, at det er op til den enkelte kommunalbestyrelse at beslutte, om man vil vederlægge nævnsmedlemmerne for deres arbejde.

Jeg skal dog gøre opmærksom på, at forvaltningen skal basere sine afgørelser på saglige hensyn, og at forvaltningen forventes at vise respekt for adressatens berettigede forventninger. Hvis en kommune således midt i et nævns funktionsperiode overvejer at træffe en afgørelse, hvorved der ændres på vederlaget til ugunst for nævnsmedlemmerne, bør hensynet til medlemmernes berettigede forventninger om et vederlag af en nærmere bestemt størrelse efter min opfattelse indgå med betydelig vægt i afvejningen af de andre lovlige hensyn, som kommunen måtte have inddraget i afgørelsen. Træffer en kommune derimod afgørelse om at fjerne eller nedsætte vederlaget til nævnsmedlemmerne forud for indstilling af nævnsmedlemmerne med virkning for den kommende funktionsperiode, tilsiger hensynet til medlemmernes berettigede forventninger ikke at blive inddraget med samme vægt i forhold til andre lovlige hensyn.

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/ Charlotte Kruse Lange