Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 21. marts 2007 stillet følgende spørgsmål nr. 92 (AMU alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 92:
â€Ministeren bedes redegøre for, hvorledes reglerne er for udbetaling af den supplerende ydelse i 3 mÃ¥neder sÃ¥fremt en der har fÃ¥et lønkompensation bliver ledig, herunder for, om der er tale om et retskrav.â€
Endeligt svar:
Jeg har indhentet følgende redegørelse fra Socialministeriet, som jeg kan henholde mig til:
â€Reglerne for udbetaling af den særlige supplerende ydelse i op til 3 mÃ¥neder efter udgangen af den mÃ¥ned, hvor ledigheden indtræder, til personer, der modtager hjælp efter lov om social service (serviceloven) § 42 om tabt arbejdsfortjeneste, er fastsat i servicelovens § 43. De nærmere regler om ydelsen er fastsat ved bekendtgørelse.
Betingelserne for udbetaling af ydelsen er, at personen
1) er arbejdsløshedsforsikret,
2) ikke er berettiget til at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløsheds-forsikring m.v.,
3) ikke er selvforskyldt ledig,
4) ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i et deltidsarbejde og
5) ikke modtager andre ydelser til forsørgelse efter anden lovgivning.
Kommunalbestyrelsen skal give den særlige supplerende ydelse uden hensyn til modtagerens og ægtefællens indtægts- og formueforhold. Der er således tale om et retskrav.
Ydelsen udgør et beløb svarende til højeste dagpengebeløb, jf. § 9, stk. 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel. Ydelsen kan dog højest udbetales med et beløb, der udgør 90 pct. af personens arbejdsfortjeneste i det tidligere arbejde.
Den særlige supplerende ydelse nedsættes med det beløb, som den ansatte eventuelt modtager fra arbejdsgiveren eller fra Lønmodtagerens Garantifond i forbindelse med ophør af ansættelsen.
Kommunen skal desuden indbetale ATP-bidrag m.v.â€Â       Â