Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 80 af 28. februar 2007 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del – bilag 164).

Text Box: Marts 2007

Vores sag
20070014283 / 204-0008


Spørgsmål nr. 80:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. december 2006 fra Jydsk Tækkemandslaug, jf. alm. del – bilag 164.

 

Svar:

Jydsk Tækkemandslaug har ved brev af 3. december 2006 anmodet om foretræde for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg, idet foreningen finder, at Arbejdstilsynets krav om brug af tækkebroer i stedet for tækkebomme er urimeligt, og at foreningens henvendelser til Arbejdstilsynet kun har medført henholdende og uklare svar fra Arbejdstilsynets side.

 

Arbejdstilsynet har over for mig oplyst følgende, som jeg henholder mig til:

 

”Baggrunden for henvendelsen er, at Branchearbejdsmiljørådet for Bygge og Anlæg i 2003 udgav branchevejledningen ’Sikkerhedshåndbog for tækkemænd’. Branchevejledningen angiver, at tagtækning bør udføres fra tækkebroer med plan overflade og en bredde på mindst 28 cm af hensyn til de arbejdsmiljømæssige risici, herunder hensyn til de ulykkesrisici, som er forbundet med arbejdet. Der er mellem Branchearbejdsmiljørådet for Bygge og Anlæg og Arbejdstilsynet aftalt en overgangsperiode, således at Arbejdstilsynet først tager udgangspunkt i vejledningens retningslinier fra 1. januar 2007.

 

Branchevejledninger udarbejdes af branchearbejdsmiljørådene og gennemses efterfølgende af Arbejdstilsynet med henblik på at sikre, at arbejdsmiljøniveauet i branchevejledningerne ikke ligger under arbejdsmiljølovgivningens niveau og Arbejdstilsynets håndhævelse af samme.

 

Branchevejledninger forpligter herefter branchens parter, og Arbejdstilsynet anvender branchevejledningerne retningsgivende.

 

Jydsk Tækkemandslaug er ikke medlem af Branchearbejdsmiljørådet for Bygge og Anlæg, og er derfor ikke blevet hørt ved udarbejdelsen af nævnte sikkerhedshåndbog. Derimod er Dansk Tækkemandslaug medlem af branchearbejdsmiljørådet og har således medvirket ved udarbejdelsen af branchevejledningen, hvorved den faglige ekspertise i vejledningen er sikret.

 

Jydsk Tækkemandslaug anvender de traditionelle tækkebomme, som hidtil er blevet anvendt i branchen, dvs. rundstokke med en diameter på 10-15 cm, og ønsker at fortsætte med dette i respekt for branchens traditioner. Endvidere finder foreningen, at der ikke er ulykkesrisici eller ergonomiske risici forbundet med brug af rundstokke.

 

Jydsk Tækkemandslaug og Arbejdstilsynet har på baggrund af branchevejledningen brevvekslet om emnet, og Arbejdstilsynet har i den forbindelse fastholdt, at branchevejledningens afsnit om tækkebroer vil være retningsvisende for Arbejdstilsynets tilsynspraksis fra 1. januar 2007.

 

Jydsk Tækkemandslaug klagede herefter til Arbejdsmiljøklagenævnet, der dog afviste klagen, idet der ikke forelå en konkret afgørelse fra Arbejdstilsynets side.

 

Arbejdstilsynet finder ikke, at rundstokke/tækkebomme er et forsvarligt fundament til stående arbejde. Tagdækning bør udføres fra tækkebroer med plan overflade og en bredde på mindst 28 cm under hensyn til de arbejdsmiljømæssige risici, herunder de ulykkesrisici, der er forbundet med arbejdet.

 

Siden udsendelse af branchevejledningen i 2003 har branchen selv udviklet en tækkebro af letmetal, som er velegnet til brug ved tækkearbejde.

 

For så vidt angår andre faggruppers tagarbejde, jf. henvendelsen fra Jydsk Tækkemandslaug, foregår dette – i modsætning til tagtækkernes arbejde – ikke på tagbeklædningen, men på lægterne, hvorved ulykkesrisikoen er væsentlig lavere.

 

Branchevejledningens krav er således fastsat med inddragelse af relevant faglig ekspertise under hensyntagen til de arbejdsmiljømæssige risici, herunder de ulykkesrisici, som er forbundet med arbejdet.”