|
Notat
Forberedelse af rådsmødet den 22. februar 2007: Ministerens forelæggelse af dagsordenspunkterne i Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den 7. februar 2007
Dagsordenen for rådsmødet forventes at se således ud:
[Indledende talepunkter                                                                                    s. 3]
1. Forberedelse af forÃ¥rstopmødet                                          Â
a) Nøglebudskaber baseret på b) til f)                                                s. 5
- Vedtagelse
b) Fælles beskæftigelsesrapport 2006/2007                                      s. 8
- Vedtagelse
c) Fælles rapport om social beskyttelse og social inklusion
(KOM(2007) 13)
[Socialministerens punkt]
- Vedtagelse
d) Rapport fra Kommissionen til RÃ¥det, Europa-Parlamentet,
Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om
lighed mellem kvinder og mænd, 2007
[Socialministerens punkt]
- Vedtagelse
e) Meddelelse fra Kommissionen til DER: Implementering af den
reviderede Lissabonstrategi for vækst og beskæftigelse: â€Et Ã¥r
med gennemførelse†(KOM(2006) 816)                                         s. 9
f) Kommissionens anbefalinger til RÃ¥dets anbefalinger vedr. 2007-opdatering af de integrerede retningslinjer for medlemsstater-
nes og Fællesskabets økonomiske politikker og om implemen-
tering af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker                  s. 11
- Politisk enighed
2. Forberedelse af det sociale trepartstopmøde                                            s. 13
- Udveksling af synspunkter
3. EMCO’s arbejdsprogram 2007                                            s. 14
- Information fra formanden
4. SPC’s arbejdsprogram 2007 [Socialministerens punkt]          Â
- Information fra formanden
5. Muligheder og udfordringer som følge af den demografiske udvikling i Europa                                                                                    s. 15
a) (Evt.) Et positivt svar fra Europa – struktur og prioriteter for EPSCO’s arbejdsprogram
                     - Udveksling af synspunkter
b) Ældres bidrag til økonomisk og social udvikling
                     - Rådskonklusioner
Evt.: Status for arbejdstidssagen                                                                          s. 18
Beskæftigelsesministeren forelægger punkterne 1a-1b, 1e-1f, 2-3 samt 5-7.
Indledende talepunkt
Jeg vil forelægge dagsordenspunkt 1a-1b, 1e-1f, 2-3 og 5-7.
Siden I fik tilsendt samlenotatet i sidste uge, er der sket ændringer i dagsordenen for rådsmødet. Dagsordenen blev godkendt på COREPER i fredags den 2. februar.
I har derfor efterfølgende fået tilsendt et supplerende samlenotat, der dækker begge de nye punkter 1e og 1f. Det gælder selv om der i det supplerende samlenotat kun refereres til punkt 1e.
Udover de to nye punkter er der ét punkt (punkt 6 om en forenkling af afrapporteringskravene for en række arbejdsmiljødirektiver), der helt er taget af dagsordenen. Det skyldes, at formandskabet regner med at nå til en førstelæsnings-løsning med Europa-Parlamentet og lige nu afventer Parlamentets behandling af sagen. Jeg vil derfor ikke sige mere om punktet i dag.
Endelig er det sidste punkt pÃ¥ dagsordenen â€Ny Fællesskabsstrategi for arbejdsmiljø†flyttet ned under â€Evt.†pÃ¥ RÃ¥dets dagsorden. Arbejdsmiljøstrategien forventes at være pÃ¥ dagsordenen for rÃ¥dsmødet i maj. PÃ¥ februar-rÃ¥dsmødet vil der højst under eventuelt blot være en orientering fra Kommissionen, og jeg vil derfor ikke sige mere om det her.
1. Forberedelse af forårstopmødet
a) Nøglebudskaber
b) Fælles beskæftigelsesrapport 2006/07
e) Kommissionens Fremskridtsrapport
f)Â Kommissionens anbefalinger til RÃ¥dets anbefalinger til medlemslandene
1a) Nøglebudskaber
Punkt 1 på dagsordenen omhandler forberedelsen af Det Europæiske Råds forårstopmøde, der afholdes den 8.-9. marts 2007. Punktet består af en række bidrag til forårstopmødet, som alle kan støttes fra dansk side.
Jeg starter med underpunkt a) om Rådets nøglebudskaber til Det Europæiske Råd.
Beskæftigelseskomitéen (EMCO) og Komitéen for Social Beskyttelse (SPC) har udarbejdet et fælles udkast til nøglebudskaber på baggrund af Fremskridtsrapporten [behandles under punkt 1e] og fællesrapporterne om beskæftigelsen [behandles under punkt 1b] og om social beskyttelse og social inklusion [behandles af socialministeren under punkt 1c].
Â
Det overordnede budskab er, at der nu mÃ¥ leveres reformer. I nøglebudskaberne understreges det, at de politiske reformer, som understøtter Lissabon-strategien, samt partnerskaber mellem relevante aktører, har en positiv effekt pÃ¥ arbejdsmarkedet. Â
Men det understreges også, at arbejdet med beskæftigelsesstrategien må op i et højere gear, hvis vi skal nå Lissabon-målene og dermed imødegå de store og voksende udfordringer, som følger af globaliseringen og befolkningernes aldring. Det kan nemlig konstateres, at den samlede beskæftigelsesfrekvens i 2005 var 6,2 pct.point lavere end Lissabonmålet på 70 pct. Det svarer til ca. 20 millioner jobs. Og det altså på trods af forbedringerne på arbejdsmarkedet de senere år.
Det understreges videre, at den gunstige økonomiske situation giver gode muligheder for at uddybe reformerne og fortsætte moderniseringen af den europæiske sociale model til gavn for beskæftigelsen i Europa. Â
Kommissionens kommende forslag til fælles principper for flexicurity fremhæves som et vigtigt skridt i arbejdet for velfungerende arbejdsmarkeder. Det pÃ¥peges, at de fælles principper vil kunne være en stor hjælp for landene i deres forsøg pÃ¥ at finde det rette mix af politikker, som passer til det enkelte lands arbejdsmarked.Â
Endelig fremhæves, at de marginale grupper på arbejdsmarkedet skal hjælpes, og det understreges, at det skal kunne betale sig at arbejde. Det er samtidig nødvendigt for at nå Lissabon-målet om flere og bedre jobs, at livslang læring får en mere fremtrædende rolle i medlemslandene.
1b) Fælles beskæftigelsesrapport 2006/07 (Kommissionen og Rådet)
SÃ¥ kommer vi til underpunkt b) om Fællesrapporten om beskæftigelse. Fællesrapporten indeholder dels Kommissionens status for beskæftigelsessituationen i EU, og dels en vurdering af de enkelte landes fremskridt i forhold til beskæftigelsesstrategien, som fremlagt i de nationale reformprogrammer.Â
Rapporten giver et forholdsvis præcist billede af de udfordringer, som beskæftigelsesretningslinierne stiller medlemslandene over for – herunder også Danmark.
Kommissionens vurdering af den danske indsats er meget positiv. Det er jeg naturligvis glad for. Særligt fremhæves reformarbejdets omfattende, integrerede og inddragende karakter, herunder i forhold til arbejdsmarkedets parter. Jeg har med tilfredshed noteret mig, at Kommissionen beskriver vores reformarbejde som et â€benchmark†for andre medlemslande. Â
1e) Kommissionens Fremskridtsrapport
Underpunkt e) omhandler Kommissionens årlige Fremskridtsrapport, hvori Kommissionen til brug for forårstopmødet gør status over gennemførelsen af Lissabon-strategien.
Kommissionen vurderer overordnet, at der er sket vigtige fremskridt med landenes reformprocesser, om end der er stor forskel på de enkelte lande.
Som jeg allerede har været inde pÃ¥, er Kommissionens vurdering af Danmark meget positiv. SÃ¥ledes fremhæver Kommissionen, at vi gør meget store fremskridt i gennemførelsen af vores 2005-reformprogram og med hensyn til at mødekomme konklusionerne fra Det Europæiske RÃ¥d i marts 2006. Kommissionen fremhæver i den forbindelse reformerne som følge af Velfærdsforliget fra juni sidste Ã¥r. Â
Â
Kommissionen konstaterer, at der er sket en gradvis forbedring med hensyn til beskæftigelse og ledighed i EU i de senere Ã¥r. Men EU er samlet set fortsat et stykke fra Lissabon-mÃ¥let om en samlet beskæftigelsesfrekvens pÃ¥ 70 pct. Â
Regeringen deler Kommissionens vurdering af, at det er vigtigt at udnytte de aktuelle gunstige konjunkturforhold til at styrke reformarbejdet i de enkelte EU-lande.
I den forbindelse vil jeg nævne, at Kommissionen forventes at fremlægge en meddelelse om flexicurity i juni med henblik pÃ¥ vedtagelse af en række fælles principper for flexicurity inden Ã¥rets udgang.  Â
1f) Kommissionens anbefaling til RÃ¥dets anbefalinger.
Underpunkt f) vedrører en vedtagelse af Kommissionens forslag til anbefalinger til medlemslandene om gennemførelsen af deres beskæftigelsespolitikker.Â
Kommissionen har i sin Fremskridtsrapport fremlagt sit bud på landespecifikke anbefalinger til medlemslandene. Anbefalingerne er et supplement til de integrerede retningslinier for Lissabonstrategien.
Seks lande har fået den bedst mulige bedømmelse, herunder Danmark, og for disse lande har Kommissionen ikke foreslået landespecifikke anbefalinger.
[Anbefalingerne til de øvrige EU-lande fokuserer især på forbedringer på uddannelsesområdet, herunder øget fokus på livslang læring. Mere end halvdelen af medlemslandene får således anbefalinger på dette område. Herudover er der anbefalinger til reformer af skatte- og overførselssystemer, modernisering af jobbeskyttelsesregler samt en styrket aktiv arbejdsmarkedspolitik.]
For Danmarks vedkommende mener Kommissionen, at det fremover er vigtigt at fokusere på initiativer, der kan øge arbejdskraftudbudet på det korte sigt – hvilket vil sige i perioden frem til 2015. Det gælder bl.a. for ældre arbejdstagere og indvandrere. Herudover mener Kommissionen, at det er vigtigt at satse på initiativer, der kan styrke indsatsen for, at flere får en højere eller videregående uddannelse.
Â
2. Forberedelse af det sociale trepartstopmøde                                           Â
- Udveksling af synspunkter
Dette punkt omhandler forberedelse af det sociale trepartstopmøde.
Trepartstopmødet er en årligt tilbagevendende begivenhed, hvor Troikaen (det nuværende formandskab + de to kommende formandskaber) mødes med arbejdsmarkedets parter på europæisk plan.
Det er endnu ikke afklaret, hvad der skal diskuteres på topmødet, men det forventes, at arbejdsmarkedets parters reaktioner på især Fremskridtsrapporten vil være på dagsordenen. Derudover kan der muligvis blive diskussion af flexicurity og grønbogen om arbejdsret.
3. EMCO’s arbejdsprogram 2007                                                   Â
- Information fra formanden
Talepunkter
Og så går vi videre til punkt 3, som omhandler Beskæftigelseskomitéens (EMCO) arbejdsprogram for 2007.
Jeg kan i øvrigt henvise til oplysningerne i samlenotatet.
5. Muligheder og udfordringer som følge af den demografiske udvikling
i Europa
                     - Udveksling af synspunkter
                     - Resolution
Det sidste punkt, jeg vil omtale, omhandler den demografiske udvikling i Europa og er bl.a. et led i opfølgningen på Kommissionens meddelelse om demografi fra oktober sidste år. Jeg forelagde meddelelsen for jer i november som en del af rådsmødet den 1. december.
Punktet omfatter to ting:
Dels har formandskabet fremlagt et diskussionsoplæg om struktureringen af demografi-debatten i EPSCO-rådet. Og dels er der fremlagt et udkast til en rådsresolution om ældres bidrag til den økonomiske og sociale udvikling.
Fra dansk side vil jeg på rådsmødet støtte formandskabets idé om at diskutere håndteringen af demografidiskussionen inden for EPSCO. [Regeringen lægger dog vægt på, at den konkrete håndtering af de demografiske udfordringer er et nationalt anliggende.] Vi mener fra regeringens side, at demografispørgsmålet med fordel kan indarbejdes bedre i Lissabon-processen og i Kommissionens årlige fremskridtsrapport.
[I øvrigt forventes det på rådsmødet, at formandskabet som et led i diskussionen vil præsentere et forslag til en Europæisk Alliance for Familier. Alliancen skal være et familiepolitisk forum om den demografiske udfordring. Den vil basere sig på erfaringsudveksling og ikke have konsekvenser for medlemsstaternes kompetencer på familieområdet.
Alliancen hører under familie- og forbrugerministerens ressort, men jeg kan oplyse, at regeringen i udgangspunktet støtter Alliancen som et grundlag for europæisk erfaringsudveksling.]
Det fremsatte forslag til rådsresolution indeholder en række forslag til initiativer, som Kommissionen og medlemslandene med fordel kan tage op.
Udgangspunktet er, at den længere levealder og det stigende antal ældre er en positiv udvikling, der giver mulighed for at forbedre konkurrenceevne og innovation i den europæiske økonomi.
I politikforslagene fremhæves ældres rolle som forbrugere og som social og kulturel ressource. Forslagene til medlemslandene handler bl.a. om at fremme et positivt billede af ældre og om det, der på engelsk kaldes ’silver economy’, dvs. ældre som forbrugere.
Jeg vil på regeringens vegne støtte resolutionen, da den bidrager til et generelt billede af ældre som aktive deltagere, der bidrager til samfundet både økonomisk, socialt og kulturelt.
Evt.: Status for arbejdstidssagen
Nu har vi været igennem selve dagsordenen for rådsmødet. Men inden I får mulighed for at stille spørgsmål, vil jeg gerne under punktet ’eventuelt’ orientere kort om status for arbejdstidsdirektivet – selv om sagen ikke er på dagsordenen for dette rådsmøde.
Det er jo en vigtig sag, som optager os alle. Derfor vil det nok også interessere jer at vide, at Tyskland har lagt op til ikke at ville drøfte sagen, mens de har formandskabet.
Som I ved, er forhandlingssituationen fortsat låst, og det er derfor svært at sige, hvordan sagen vil udvikle sig, og hvornår der vil ske nyt i den.
Til jeres orientering kan jeg dog oplyse, at regeringen har modtaget en forespørgsel fra Kommissionen – en såkaldt præ-åbningsskrivelse – om arbejdstidsdirektivet. Jeg vil med det samme understrege, at en præ-åbningsskrivelse – selv om vi kalder den sådan – ikke nødvendigvis betyder, at der kommer en åbningsskrivelse. Faktisk understreger Kommissionen, at skrivelsen ikke foregriber en eventuel sag.
Der er udsendt lignende breve til alle medlemslande, undtagen Rumænien og Bulgarien.
I skrivelsen til Danmark spørger Kommissionen bl.a. til dansk praksis i forhold til SIMAP og Jaeger-dommene [om inaktiv rådighedstid og afvikling af kompenserende hviletid]. Kommissionen spørger også til Danmarks syn på fortolkningsspørgsmålet [- det vil sige, om vi mener, at direktivet skal gælde pr. kontrakt eller pr. lønmodtager]. Spørgsmålet om opt out er ikke nævnt.
Det danske svar skal afgives inden 18. marts.
|