TALEPAPIR

 

Dato:

7. februar 2007

Kontor:

Udlændingelovs-kontoret

J.nr.:

2007/4014-26

Sagsbeh.:

ato

Fil-navn:

beredskab

 

 

 

Beredskabstalepapir til brug for besvarelsen af spørgsmål I og J på samråd i Arbejdsmarkedsudvalget onsdag den 7. februar 2007

”Mener ministeren, at det er acceptabelt, at SAS fortsat benytter illegal kinesisk arbejdskraft trods politianmeldelsen af SAS i maj måned 2006?”

 

SAS tog – inden Integrationsministeriet indgav politianmeldelsen – skridt til at indgive ansøgning om arbejdstilladelse til Udlændingeservice vedrørende SAS’ japanske og kinesiske kabinepersonale.

 

Udlændingeservice har oplyst, at Udlændingeservice har meddelt arbejdstilladelse til det japanske kabinepersonale, mens sagerne vedrørende arbejdstilladelse til kinesisk kabinepersonale fortsat verserer.

 

Som jeg tidligere har sagt, indgav ministeriet politianmeldelsen, fordi ministeriet finder, at SAS har overtrådt den gældende udlændingelovgivning.

 

Da Integrationsministeriet indgav politianmeldelsen den 30. maj 2006, oplyste ministeriet i brevet til politiet, at ministeriet var bekendt med, at SAS havde benyttet japansk kabinepersonale siden 1958, og at ministeriet var blevet opmærksom på sagen i forbindelse med presseomtale af SAS’ overvejelser om at benytte kinesisk kabinepersonale.

 

Integrationsministeriet er ikke i dag bekendt med, om SAS benytter kinesisk kabinepersonale, der er omfattet af udlændingelovens krav om arbejdstilladelse i Danmark.

 

Jeg vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at der alene kan kræves dansk arbejdstilladelse i det omfang, det udenlandske kabinepersonale er beskæftiget på danske fly.

 

Hvis SAS benytter udenlandsk kabinepersonale på fly, der er indregistreret i et af de andre skandinaviske lande, kan der ikke kræves dansk arbejdstilladelse.

 

Hvorvidt SAS har overtrådt den gældende udlændingelovgivning, kan jeg ikke afgøre. Det er et spørgsmål, som afgøres i sidste ende af domstolene.

 

Jeg vil ikke foregribe resultatet af politiets efterforskning og en efterfølgende eventuel behandling af spørgsmålet ved domstolene.