|
|
Samrådsspørgsmål F stillet af Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den 22. december 2006 og samrådsspørgsmål A stillet af Folketingets Kommunaludvalg den 22. december 2006.
Spørgsmål:
â€I et kommende samrÃ¥d bedes ministeren redegøre for forhandlingerne mellem Personalestyrelsen og LVU/LC om vilkÃ¥rene for de ansatte ved VUC og SOSU uddannelserne i forbindelse med overgangen fra amtslig rammestyring til statsligt selveje. Ministeren bedes desuden redegøre for, hvorfor Personalestyrelsen ikke vil sikre, at de ansatte fÃ¥r samme løn- og arbejdsforhold i forbindelse med overgangen, og hvordan det hænger sammen med tidligere løfter fra statsministeren om, at de offentligt ansatte ikke vil fÃ¥ forringet deres ansættelsesvilkÃ¥r som følge af kommunalreformen.â€
Besvarelse:
· Jeg vil gerne indlede med at slå fast, at staten har overholdt alle de regler, løfter og tilsagn, der blev givet i forbindelse med kommunalreformen. Det gælder også i den konkrete sag på VUC- og SOSU-området.
· De løfter, som staten har givet, vedrører alene de medarbejdere, der allerede er ansat.
· For de allerede ansatte er der ingen ændringer. De bevarer deres hidtidige vilkår indtil 1. april 2008. Herefter er de stadig sikret mod lønnedgang, også ved overgang til en ny statslig overenskomst.
· Staten ikke har nogen overenskomst, der dækker VUC og SOSU. Staten meldte allerede i november 2004 ud, at vi ikke ville tiltræde de kommunale overenskomster. Det lå altså klart allerede før OK 05. Den formelle meddelelse fik organisationerne her i januar 2007, helt efter reglerne.
· Siden efteråret 2006 har der derfor været ført forhandlinger med de relevante faglige organisationer – LC og COII om en ny overenskomst.
· Den nye overenskomst skal gælde nyansatte fra 1. januar 2007.
· Det, der er blevet tilbudt fra statens side, svarer til aftalerne på erhvervsskoleområdet. Det er aftaler, som COII er part i, og som i øvrigt gælder for 10.000 lærere ved erhvervsskolerne.
· Staten ønsker ikke længere arbejdstid, men øget mulighed for decentral planlægning. Den tilbudte arbejdtid er således den samme. Staten ønsker blot i højere grad at lade det være op til de enkelte skoler, hvordan arbejdstiden anvendes.
· Staten tilbyder samlet set ikke en dårligere løn, men en større decentral indflydelse på lønnen. En mindre del af lønnen er fastsat centralt, og en større del af lønnen lagt ud til lokale forhandlinger. De faktiske gennemsnitslønninger på erhvervskolerne er eksempelvis højere end lønningerne på SOSU-skolerne.
· Organisationerne har forladt forhandlingsbordet. Fra Finansministeriets side vil vi gerne forhandle, men der skal to parter til.
· Det har været nødvendigt for Finansministeriet at udstede et regulativ for, at skolerne kan få dagligdagen til at fungere. Regulativet er midlertidigt og bortfalder, når der er opnået enighed om en overenskomst for de nyansatte.
· Jeg håber meget, at parterne vender tilbage til forhandlingsbordet, så der i fællesskab kan findes en løsning. Det er i alles interesse.
Â
· Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at LC og COII overfor Personalestyrelsen har tilkendegivet, at Personalestyrelsens håndtering af sagen er juridisk korrekt og ligger inden for de rammer, som virksomhedsoverdragelsesloven giver.