Ulla Antonsen

Teglsøparken 1

9700 Brønderslev

 

Kære Ulla Antonsen

 

Tak for Deres nye brev om efterløn og fradrag for ferie.

 

De nævner, at der er indført regler om fradrag med tilbagevirkende kraft. Det er jeg ikke enig i, af følgende grunde:

 

Der er med den nye fradragsregel valgt den løsning, at personer, der i tillid til de gældende regler har undladt at holde ferien fra optjeningsåret 2004 i ferieåret 1. maj 2005 til 30. april 2006, og som får feriepengene udbetalt efter den 1. maj 2006 uden at holde ferien, ikke får fradrag i efterlønnen.

  

Den nye fradragsregel trådte i kraft den 29. april 2006, og har virkning for feriepenge fra optjeningsåret 2005. Dette indebærer, at reglen reelt først får virkning fra 1. maj 2007.

 

Feriepengene fra optjeningsåret 2005 kan tidligst komme til udbetaling for ferie holdt fra den 1. maj 2006, altså efter ikrafttræden af de nye regler. Hvis disse personer undlader at holde ferien i ferieåret 1. maj 2006 til 30. april 2007 og i stedet får udbetalt feriepengene efter den 1. maj 2007 uden at holde ferien, har de i god tid vidst, at feriepengene vil medføre fradrag i efterlønnen, idet fradragsreglen da har været i kraft i et år.

 

Det forhold, at den nye fradragsregel omfatter feriepenge, der stammer fra optjeningsåret 2005, har intet med tilbagevirkende kraft at gøre, idet feriepenge fra optjeningsåret 2005 først kan bruges til afholdelse af ferie fra den 1. maj 2006. 

 

Alle, der har disponeret i forhold til de hidtil gældende regler frem til den 1. maj 2006, har dermed opnået den retsstilling, de forventede.

 

Jeg kan samtidig oplyse Dem om, at det er arbejdsgiveren, der fastlægger lønmodtagerens ferie. Arbejdsgiveren skal, hvis arbejdsgiveren vil benytte denne ret, give besked om hovedferien 3 måneder før feriens start. For øvrig ferie skal det ske en måned før feriens start. Der er dog ikke noget til hinder for, at arbejdsgiveren og lønmodtageren bliver enige om, at ferien fastlægges med et kortere varsel. Arbejdsdirektoratet har i den forbindelse meddelt mig, at direktoratet ikke har kendskab til sager om fastlæggelsen af ferietidspunktet i relation til fradragsreglernes ikrafttræden.

 

En lønmodtager har ikke krav på at undlade at holde ferie for at få feriepengene udbetalt efter ferieårets udløb, da det er arbejdsgiverens ret indenfor ferielovens rammer at fastlægge ferien. Dette gælder også i forbindelse med overgang til efterløn.  

 

En arbejdsgiver, som ikke har fastlagt lønmodtagerens hovedferie i tilstrækkelig god tid, må forvente, at lønmodtageren på et tidspunkt vil kræve at hovedferien skal afholdes, da lønmodtageren har krav på at holde sin hovedferie inden ferieperiodens udløb den 30. september.

 

Endelig er jeg fortsat ikke enig i, at der er et misforhold mellem fradragsreglerne i efterlønsordningen og folke- og førtidspensionsreglerne.


Man skal være opmærksom på, at efterløn er en erstatning for mistet indtægt, hvorimod folkepension er en generel tilbagetrækningsydelse for alle borgere, og at førtidspension er for personer med nedsat eller ingen arbejdsevne. Der er altså vidt forskellige hensyn bag de forskellige love, og dermed også bag fradragsreglerne.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen