Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 54 af 4. december 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del). |
Spørgsmål nr. 54:
Ministeren bedes redegøre for den i Radioavisen den 4. december 2006 omtalte sag vedrørende DSB’s manglende efterlevelse af Arbejdstilsynets påbud om forsegling af asbest, i perioden 1988-98. Herunder bedes ministeren redegøre for, i hvor høj grad henholdsvis ansatte og kunder kan have været udsat for asbestpåvirkninger. Endeligt bedes ministeren forklare, hvorfor Arbejdstilsynet ikke i den 10-årige periode har sikret, at DSB efterlevede påbudet.
Spørgsmålet er stillet på foranledning af Jørgen Arbo-Bæhr (EL).
Svar:
Som svar på spørgsmålet vedlægges redegørelse udarbejdet af Arbejdstilsynet. Jeg kan henholde mig til oplysningerne i redegørelsen.
Redegørelsen indeholder desuden svar på S 1489, S 1491, S 1493, S 1495 og S 1496.
S 1489 lyder: â€Hvorfor ventede Arbejdstilsynet 5 mÃ¥neder med at gÃ¥ pÃ¥ kontrolbesøg hos DSB, da tilsynet i forÃ¥ret 1998 var blevet gjort bekendt med asbestskandalen?â€. Der er nærmere redegjort herfor pÃ¥ s. 8.
S 1491 lyder: â€Da Arbejdstilsynet endelig gik pÃ¥ kontrolbesøg i efterÃ¥ret 1998, hvorfor lod tilsynet sÃ¥ DSB slippe for videre pÃ¥tale, da man fandt asbest og asbeststøv i 3 ud af 5 S-tog, efter at togene var blevet hovedrengjort og asbesten skulle være indkapslet?†Der er nærmere redegjort herfor pÃ¥ s. 10.
S 1493 lyder: â€Hvordan kan det være, at Arbejdstilsynet ikke har været pÃ¥ et eneste uanmeldt kontrolbesøg om asbest hos DSB siden 1999 pÃ¥ trods af de enorme problemer, der viste sig i 1998?†Der er nærmere redegjort herfor pÃ¥ s. 10.
S 1495 lyder: â€Hvordan kan det være, at Arbejdstilsynet søndag 10. december 2006 (i Radioavisen) pÃ¥stÃ¥r, at de ikke fik henvendelser fra DSBs ansatte siden 1999, nÃ¥r interne mødereferater fra DSB i 2003 viser, at der har været henvendelser?†Der er nærmere redegjort herfor pÃ¥ s. 10.
S 1496 lyder: â€Er det korrekt, at DSB S-tog er arbejdsmiljøcertificeret og derfor undtaget Arbejdstilsynets screening – og i bekræftende fald, har dette sÃ¥ haft betydning for Arbejdstilsynets manglende effektive tilsyn med DSB?†Der er nærmere redegjort herfor pÃ¥ s. 7.
Arbejdstilsynet har i redegørelsen oplyst, at Arbejdstilsynet inden for den korte tidsramme ikke har haft mulighed for at rekvirere gamle sager fra Rigsarkivet/Landsarkivet af relevans for sagen og vil derfor gerne efterfølgende have lejlighed til at rekvirere disse sager og gennemgå hele sagskomplekset for at se togområdet samlet set i forhold til asbestproblematikken.
Hvis der fremkommer nye oplysninger i sagen under denne gennemgang, vil Arbejdstilsynet supplere eller revidere nærværende redegørelse med disse oplysninger.
Når Arbejdstilsynet har haft lejlighed hertil i løbet af januar 2007 vil jeg fremsende resultatet heraf til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg.