Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
Vedlagt sendes besvarelse af spørgsmål nr. 44 af 24. november 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg. (Alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jytte Andersen (S).
                       Claus Hjort Frederiksen
                                        /
                                                                                  Vibeke Dalbro
Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 44 af 24. november 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del). |
Spørgsmål nr. 44:
Ministeren har den 17. november 2006 i en e-mail svaret på en henvendelse fra Ole Andersen. Det fremgår heraf, at ministeren finder, at det må være klart, at hvis man har bedt sin a-kasse om vejledning om dette spørgsmål, og a-kassen ikke har vejledt korrekt, så er der tale om en situation, hvor a-kassen kan være ansvarlig for den manglende eller forkerte vejledning.
Ministeren bedes oplyse, hvordan det hænger sammen med, at ministeren i en pressemeddelelse den 25. oktober 2006 tilsyneladende er helt enig i a-kassernes fremgangsmÃ¥de vedrørende vejledning, idet ministeren skriver â€Vi har jo selv haft den samme opfattelse som kasserne, og jeg synes derfor ikke det er rimeligt, hvis de skal bære regningen alene.â€
Ministeren bedes samtidig oplyse, om a-kasserne anses for at have givet korrekt vejledning over for de personer, der har bedt om vejledning, hvis vejledningen er sket ved udlevering af Arbejdsdirektoratets paraplypjece eller udskrift fra henholdsvis Arbejdsdirektoratets og Feriekontos hjemmeside.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jytte Andersen (S).
Svar:
Jeg synes, at de to ting hænger fint sammen.
Det fremgår af pressemeddelelsen af 25. oktober 2006, at ministeriet mener, at Arbejdsmarkedets Ankenævn har strakt a-kassernes vejledningsforpligtelse for langt i den situation, hvor et medlem blot indsender et feriekort.
Men det er også klart, at hvis en a-kasse er blevet spurgt direkte, fx om man kunne undgå et fradrag i efterlønnen for sine feriepenge, så har a-kassen haft en anledning og en pligt til at vejlede fyldestgørende herom.
Det fremgÃ¥r ogsÃ¥ direkte af pressemeddelelsen. Umiddelbart efter den i spørgsmÃ¥let citerede tekst, fortsætter teksten nemlig sÃ¥ledes: â€Men det vil ogsÃ¥ være sÃ¥dan, at det er a-kassen der skal betale i de sager, hvor medlemmet har bedt om vejledning og er blevet vejledt forkert - lige som det altid gælder. Det synes jeg kun er rimeligt".
Jeg synes ikke, at det ville være rigtigt af mig at give en generel vurdering af, om udlevering af en pjece fra Arbejdsdirektoratet eller en udskrift af FerieKontos hjemmeside, er korrekt vejledning. Det beror jo på den konkrete sags øvrige omstændigheder.
Om betydningen af FerieKontos hjemmeside skal jeg henvise til mit svar på spørgsmål S3956 af 10. april 2006 fra samme spørger.