Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
Vedlagt sendes i 5 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.43 af 22. november 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg. (AMU alm. del – Spørgsmål 43).
Dette materiale er også sendt pr. e-post.
                       Claus Hjort Frederiksen
                                        /
                                                                                  Ole Bondo Christensen
Notat
Dagsordenen for rådsmødet forventes at se således ud:
7.        (Evt.) Forordningsforslag til en europæisk globaliseringsfond
           - Politisk enighed
              KOM(2006)91
8.        (Evt.) Meddelelse fra Kommissionen: Grønbog om arbejdsret
           - Forelæggelse ved Kommissionen og drøftelse
9. Â Â Â Â Â Â Â RÃ¥dskonklusioner om Decent Work
           - Rådskonklusioner
KOM(2006)249
10.      Svar på globaliseringens og den demografiske udviklings udfordringer:
          Â
           a) Fremme af højere produktivitet gennem flere og bedre jobs
           - Godkendelse af EMCO’s holdning
          Â
           b) Kommissionens meddelelse om demografi
           - Godkendelse af SPC’s holdning
              KOM(2006)571
11.      Årlig opfølgning pÃ¥ Beijing Platform for Action                                               Â
           - Rådskonklusioner
12.      Konklusioner om mænd og ligestilling                                                              Â
           - Rådskonklusioner
13.      (Evt.) Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets beslutning om et program for perioden 2007-2013 "Bekæmpelse af vold (Daphne)"                                                                            Â
           - Politisk enighed
KOM(2006)230
14.      Direktivforslag vedr. portabilitet af supplerende pensionsrettigheder           Â
           - Fremskridtsrapport og politisk debat
KOM(2005)507
15.      Forslag til gennemførelsesforordning vedr. forordning 883/04 om                 Â
           koordination af social sikring
           - Delvis generel indstilling
KOM(2006)16
16.      Forordningsforslag til ændring af forordning 883/04 om                                  Â
           koordination af social sikring, Annex XI
           - Delvis generel indstilling
           KOM(2006)7
17.      Direktivforslag vedr. ændring og forenkling af procedurerne i eksisterende arbejdsmiljødirektiver
- Sagen er ikke sat på dagsordenen for rådsmødet den 1. december, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde
KOM (2006) 0390
18.      Placeringen af Det Europæiske Institut for Ligestilling mellem kvinder og mænd
- Sagen er ikke sat på dagsordenen for rådsmødet den 1. december, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde
Beskæftigelsesministeren dækker punkterne 7-10 samt 14 og 17. Socialministeren dækker de øvrige punkter.
7.        (Evt.) Forordningsforslag til en europæisk globaliseringsfond                        Â
           - (Evt.) politisk enighed
              KOM(2006)91
Talepunkt
Dagens punkter vedrører rådsmødet den 1. december, og så er der også et enkelt punkt, som ikke er på rådsmødets dagsorden – om arbejdsmiljørapporteringer.
Globaliseringsfonden hører under Udenrigsministeriets ressort, og finansministeren tog mandat på sagen i Europaudvalget den 3. november.
Formålet med fonden er at støtte omstilling og opkvalificering af arbejdstagere i sektorer og regioner, der er akut ramt af ændringer i verdenshandelen. Støtte fra Fonden kan ikke gå til lukningstruede virksomheder.
Medlemslandene har på møde i Coreper d. 10. november indgået et kompromis, således at der forventes at kunne opnås en løsning i første læsning med Europa-Parlamentet.
Fra dansk side har vi støttet, at kriterierne for udbetaling af støtte formuleres så stramt som muligt. Samtidig kan vi dog acceptere, at der ved vurdering af støtteberettigelse tages hensyn til landenes forskellige størrelse og erhvervsstrukturer.
Begge forhold er afspejlet i
formandskabets kompromistekst. Fra dansk side vil vi derfor kunne tilslutte os
formandskabets udspil.
8. (Evt.) Meddelelse fra Kommissionen: Grønbog om arbejdsret Â
           - Forelæggelse ved Kommissionen og drøftelse
Talepunkt
Dette punkt drejer sig om Kommissionens grønbog om fremtidens arbejdsret.
Det forventes, at Kommissionen vil præsentere grønbogen pÃ¥ RÃ¥dsmødet, og at ministrene derefter vil have lejlighed til at udveksle synspunkter.Â
Grønbogen har været længe undervejs, og det var oprindeligt varslet, at den skulle udsendes inden sommerferien. Da Kommissionen først offentliggør grønbogen i dag, er det begrænset, hvad jeg kan sige om den nu.
Det, jeg kan sige, er, at grønbogen ifølge Kommissionen er tænkt som et diskussionsoplæg. Om indholdet forventer vi, at grønbogen beskriver de fremtidige udfordringer for arbejdsmarkederne.
Den helt store udfordring for de europæiske arbejdsmarkeder i fremtiden vil være at kombinere virksomhedernes behov for større fleksibilitet med behovene for jobsikkerhed for den enkelte uanset ansættelsesform.
Danmark har som bekendt udviklet en model, som virker, og som mange andre EU-lande studerer med interesse, nemlig vores sÃ¥kaldte flexicurity-model.Â
Modellen udspringer af den måde, som vi har valgt at regulere vores arbejdsmarked på. Derfor er det vigtigt for os, at der i forbindelse med grønbogen lægges afgørende vægt på at respektere nationale forskelle i relation til den arbejdsretlige regulering.
Som sagt er der tale om et debatoplæg, som vi vil få rig lejlighed til at drøfte de næste par måneder - også her i udvalget.
9. RÃ¥dskonklusioner om Decent Work                                                                        Â
           - Rådskonklusioner
KOM(2006)249
Talepunkt
Det næste punkt drejer sig om â€Decent Workâ€.
Gennem Decent Work lægges vægt på, at fremme produktive arbejdsforhold baseret på personlig værdighed, frihed, lighed og sikkerhed. Konceptet er udviklet af Den Internationale Arbejdsorganisation, ILO, og har været på dagsordenen dér siden 2000.
Kommissionen offentliggjorde i maj 2006 en meddelelse om Decent Work og om, hvordan konceptet kan integreres i EU’s politikker, bl.a. handelspolitik, naboskabspolitik og bistandspolitik. Der vil senere blive udarbejdet konkrete retningslinier inden for de forskellige politikområder.
Det udkast til rådskonklusioner, der nu ligger til godkendelse på rådsmødet den 1. december, støtter op om meddelelsen.
Regeringen stiller sig positivt til udkastet til rådskonklusioner om Decent Work. Regeringen finder det nyttigt, at Decent Work-konceptet integreres i Unionens politikker og byder det velkomment, at man fra EU’s side således støtter op om ILO’s arbejde og fremhæver Decent Work som et vigtigt element i globaliseringens sociale dimension.
Jeg forventer ikke, at dette punkt vil give anledning til debat på rådsmødet, da Decent Work nyder bred tilslutning fra alle EU-lande.
10. Svar pÃ¥ globaliseringens og den demografiske udviklings udfordringer              Â
          Â
           a) Fremme af højere produktivitet gennem flere og bedre jobs
           - Godkendelse af EMCO’s holdning
          Â
           b) Kommissionens meddelelse om demografi
           - Godkendelse af SPC’s holdning
              KOM(2006)571
Talepunkt
Dette punkt vedrører de udfordringer, der følger af globaliseringen og den demografiske udvikling.
Globaliseringens udfordringer er taget op af det finske formandskab, som især har fokuseret på temaet produktivitet.
Beskæftigelseskomiteen (EMCO) har pÃ¥ den baggrund udarbejdet udtalelsen â€Fremme af højere produktivitet og flere og bedre jobs, herunder for de marginale grupper pÃ¥ arbejdsmarkedetâ€.
Udtalelsen peger på en række initiativer til fremme af politikker, der kan lede til vækst i produktivitet og bedre jobs på et rummeligt arbejdsmarked.
Fra dansk side kan vi tage EMCO’s udtalelse til efterretning. Men med understregning af, at den konkrete hÃ¥ndtering af udfordringerne, som udtalelsen vedrører, er et nationalt anliggende.Â
Kommissionens meddelelse om demografi og SPC’s udtalelse herom er en opfølgning på grønbogen om demografi fra 2005. Meddelelsen lægger ikke op til ny lovgivning eller nye koordinationsprocesser. Meddelelsen skal blot være en referenceramme for Medlemsstaternes politikker.
Regeringen finder det nyttigt, at spørgsmål om den demografiske udvikling rejses på europæisk plan. Dog er det vigtigt at understrege, at de konkrete beslutninger for at imødegå de demografiske udviklinger må træffes på nationalt plan.
14. Â Direktivforslag vedr. portabilitet af supplerende pensionsrettigheder
           - Fremskridtsrapport og orienterende drøftelse
KOM(2005)507
Talepunkter
Det næste punkt på dagsordenen vedrører direktivforslag om overførsel af supplerende pensionsrettigheder. Jeg har tidligere forelagt denne sag [til orientering]. Der er formentlig stadig langt igen, før man kan nå til enighed i Rådet. Formandskabet har imidlertid lagt op til en orienterende drøftelse på rådsmødet den 1. december. Dermed beder man om politiske udmeldinger fra landene.
Jeg vil derfor på fredag forelægge sagen til forhandlingsoplæg i Europaudvalget.
Kommissionen har den 20. oktober 2005 fremlagt forslag til direktiv om overførsel af supplerende pensionsrettigheder.
Formålet med forslaget, er at forbedre mulighederne for arbejdskraftens frie bevægelighed. Det skal være muligt ved transnationalt jobskifte at bevare muligheden for at opbygge betryggende midler til alderdommen.
I Danmark har vi – og særligt arbejdsmarkedets parter – de sidste ca. 20 år arbejdet målrettet for at sikre lønmodtagerne en mulighed for at spare op til alderdommen. Denne udvikling er sket på frivillig basis gennem de kollektive overenskomster.
Det er vigtigt for mig at understrege, at regeringen fortsat vil arbejde mÃ¥lrettet for, at direktivet respekterer den særlige overenskomstbaserede model, vi har i Danmark. Arbejdsmarkedets parter har i Danmark aftalt sig frem til en vidtstrakt mulighed for at medtage og overflytte pensioner i forbindelse med jobskifte inden for landets grænser.Â
Jeg vil gerne nævne, at Kommissionens forslag fortsat indeholder så mange tekniske og juridiske uafklarede elementer, at det på nuværende tidspunkt er for tidligt at sige noget om forslagets endelige betydning og omfang.
Formandskabet har fremlagt en række forslag til en revideret direktivtekst. I det seneste forslag er muligheden for flytteret fra et EU-land til et andet udeladt. Til gengæld skal man i højere grad sikre lønmodtagernes pensionsrettigheder ved jobskifte.
Således indgår det i forslaget, at en medarbejder skal have sikret sine pensionsrettigheder ved jobskifte (inden for EU) senest efter 5 års ansættelse. Herudover foreslås det, at en evt. minimumsalder for opnåelse af sikrede rettigheder ikke må overstige 25 år.
Danmark har deltaget aktivt i arbejdet for, at det første skridt helt logisk må være at sikre lønmodtagernes pensionsrettigheder i det hele taget, før man begynder at tale om at kunne flytte sådanne rettigheder fra et medlemsland til et andet.
Der synes blandt flere lande at være bred opbakning til dette synspunkt.
Det finske formandskab har valgt at fremlægge en fremskridtsrapport forud for Rådsmødet, og man har fremsat ønske om en orienterende drøftelse om netop flytteretten sammen med spørgsmålet om, hvilke ordninger, der bør være omfattet af direktivet.
Regeringen vil deltage positivt i det videre arbejde med forslaget, under forudsætning af, at et fremtidigt direktiv respekterer det overenskomstbaserede danske pensionssystem. Samtidig må vi finde en løsning, som sikrer minimumsrettigheder for lønmodtagere i alle lande. Det er derfor vigtigt for regeringen, at enkelte landes ønsker om at undtage bestemte arbejdsmarkedspensionsordninger fra direktivet ikke får lov til at udhule substansen i forslaget.
***
Regeringens holdning er som følger:
- For det første anerkender regeringen helt overordnet behovet for en fælles regulering, der kan medvirke til at fremme mobiliteten samt imødekomme en del af de demografiske udfordringer, som EU står overfor i de kommende årtier.
- For det andet vil regeringen arbejde for at sikre, at et eventuelt direktiv respekterer det særlige overenskomstbaserede danske pensionssystem.
- For det tredje er det vigtigt for regeringen at sikre, at direktivet ikke berører de indenlandske skatte- og afgiftsregler.
- For det fjerde er det centralt for regeringen, at direktivet i lighed med i dag ikke udelukker firmapensionsselskaberne i at kunne overføre pensionsopsparingen ved jobskifte.
- For det femte ser regeringen positivt på et direktiv, der ikke indeholder en flytteret men til gengæld en minimumsarbejdsmarkedspensionssikring af lønmodtagerne i EU.
- Og endelig for det sjette vil regeringen lægge afgørende vægt på, at der ikke er væsentlige statsfinansielle konsekvenser forbundet med forslaget.
17.      Direktivforslag vedr. ændring og forenkling af procedurerne i eksisterende arbejdsmiljødirektiver
- Sagen er ikke sat på dagsordenen for rådsmødet den 1. december, men forventes sat på dagsordenen for et snarligt rådsmøde
KOM (2006) 0390
Talepunkt
Det sidste punkt jeg vil forelægge handler om forenkling af Medlemsstaternes rapportering til Kommissionen vedrørende arbejdsmiljødirektivernes praktiske gennemførelse i medlemslandene.
Jeg vil på fredag forelægge sagen til forhandlingsoplæg i Europaudvalget.
Direktivforslaget er ikke på dagsordenen for Rådsmødet den 1. december, men jeg forelægger sagen nu, da jeg forventer, at forslaget på et senere rådsmøde vil blive vedtaget som et A-punkt.
På nuværende tidspunkt foregår der konstant et arbejde med afrapportering på forskellige arbejdsmiljødirektiver, fordi afrapporteringsforpligtelsen i de enkelte direktiver ligger forskudt i forhold til hinanden.
Efter det fremlagte direktivforslag vil 21 afrapporteringer til Kommissionen blive erstattet af én samlet afrapportering hvert femte år. I forhold til den nuværende praksis vil der således være tale om en betydelig administrativ lettelse. Endvidere betyder forslaget, at der bliver en ensartet afrapportering på alle arbejdsmiljødirektiverne.
***
Da forslaget lægger op til en mere fornuftig og hensigtsmæssig afrapportering af arbejdsmiljødirektivernes praktiske gennemførelse i medlemslandene, vil Regeringen støtte forslaget når det kommer på Rådsmødet.
|