Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 41 af 21. november 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (AMU alm. del).

Text Box: December 2006

Vores sag
304-0008/06-19-0174


Spørgsmål nr. 41:

Ministeren bedes kommentere artiklen "nye klager over sagsbehandling" fra Fyens Stiftstidende den 20. november 2006, jf. alm. del - bilag 76.

 

 

Svar:

Det fremgår af artiklen, at tre personer i Ørbæk Kommune, der alle er uarbejdsdygtige på grund af arbejdsskader, klager over, at kommunen ikke overholder loven, og at personalet på rådhuset behandler dem dårligt.

 

De love, som de pågældende er omfattet af, indeholder mulighed for at klage, hvis en ansøger til en ydelse er af den opfattelse, at loven ikke er overholdt. Det gælder også forvaltningsretlige regler, som partshøring m.v. Herved sikres borgernes rettigheder i forhold til lovgivningen.

 

Kommunalt ansat personale skal naturligvis servicere ansøgere korrekt og på en ordentlig måde. Det er borgmesteren, der har det overordnede personaleansvar for kommunens ansatte, og man bør henvende sig til borgmesteren i tilfælde af, at man føler sig dårligt behandlet. Enhver borgmester har interesse i, at kommunens borgere behandles bedst muligt.