Folketinget - Arbejdsmarkedsudvalget

Christiansborg

 

Svar på spørgsmål 4 (Alm. del):

I brev af 12. oktober 2006 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 4 :

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. oktober 2006 fra Rejsearbejdere.dk vedrørende frafald i bygge- og anlægsuddannelsen, jf. alm. del – bilag 16"

 

Svar:

Dansk Byggeri har for nylig gjort Undervisningsministeriet bekendt med sin undersøgelse af, hvordan det ser ud med elevfrafald blandt de elever, der begyndte på erhvervsuddannelsernes fællesindgang Bygge og anlæg i 2000.

 

Undersøgelsen viser, hvor nødvendigt det er, at bekæmpe frafaldet i ungdomsuddannelserne, som er alt for højt, især i mange erhvervsuddannelser. Regeringen har en aftale med et stort og bredt flertal i Folketinget om, at alle unge skal have en uddannelse. Den vigtigste indsats blandt de mange initiativer, der er indeholdt i Velfærdsaftalen på uddannelsesområdet, er netop at begrænse frafaldet, og sikre, at der er særlig opmærksomhed over for elever, der er i fare for at falde fra.

 

Undersøgelsen viser blandt andet også, hvor vigtigt det er, at kommunerne løfter ansvaret for, at børnene går i en god folkeskole, hvor de lærer noget, og hvor de får relevant uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering.

 

Det glæder mig, at Rejsearbejdere.dk kan berette om det gode eksempel fra Aalborg Tekniske Skole, hvor man har udviklet en model til individuelt at tilpasse grundforløbene: Kasketter Efter Mål. Navnet fortæller en masse om, hvordan man tænker undervisning på den skole. Tilmed stiller skolen sit koncept til rådighed for alle kvit og frit via Internettet.

 

Jeg fremsætter snart et lovforslag, som skal give nye fælles rammer for erhvervsuddannelserne, de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og landbrugsuddannelserne. Forslaget er en del af udmøntningen af Velfærdsaftalen og skal bidrage til, at mange flere unge gennemfører en erhvervsuddannelse med gode beskæftigelsesudsigter.

 

Desuden ønsker regeringen at styrke kommunernes redskaber til at sikre, at alle unge gennemfører en ungdomsuddannelse. Det vedrører indsatsen både i folkeskolen og i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelserne.

 

Denne besvarelse fremsendes i 5 eksemplarer

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder