Beskæftigelsesministerens besvarelse af spørgsmål nr. 36 af 13. november 2006 fra Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg (Alm. del). |
Spørgsmål nr. 36:
â€Ministeren bedes kommentere artiklen fra 3F’s Nyhedsbrev, jf. alm. del - bilag 61. Herunder bedes ministeren redegøre for, hvad han vil gøre for at forhindre, at listen over kommunale konkurrenceforvridende aktiveringsprojekter bliver længere og længere.â€
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jørgen Arbo-Bæhr (EL).
Artiklen omtaler en afgørelse om konkurrenceforvridning, som er truffet af det regionale arbejdsmarkedsråd i Fyns Amt, om et aktiveringsprojekt i Odense Kommune.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har indhentet oplysninger om projektet hos det regionale arbejdsmarkedsrÃ¥d. Det drejer sig om projekt â€Pensionistservice†med rengøring, snerydning og haveservice.
Det fremgår således, at kommunen har fastsat indtægts- og formuegrænser for personkredsen, og taksterne er opdelt i en lav og en høj takst afhængig af formueforhold hos den enkelte. For personer med formue under 56.800 kr. var priserne fastsat efter en lav takst og for øvrige efter en højere takst.
ArbejdsmarkedsrÃ¥dets afgjorde den 24. oktober 2006, at kommunens differentierede takster for ydelserne anses for at være konkurrenceÂforvridende, idet taksterne ikke kun var fastsat pÃ¥ baggrund af tidsmæssige vurderinger af de enkelte aktiviteters omfang, men ogsÃ¥ afhængig af de modtagende pensionisters økonomi.
Jeg kan bemærke følgende:
Arbejdsmarkedsstyrelsen har udarbejdet en vejledning om, hvorledes der under særlige omstændigheder kan afsættes servicearbejde fra særligt tilÂrettelagte projekter til private borgere (vejledning nr. 9023 af 17. januar 2006).
Der er ikke ifølge vejledningen adgang til at fastsætte indtægts- og formueÂgrænser for personkredsen eller til at opdele taksterne pÃ¥ baggrund af formue eller indtægter hos modtagerne.
Som det er fremgået af mine tidligere svar på lignende spørgsmål, har Arbejdsmarkedsstyrelsen foretaget en række initiativer for at mindske risikoen for konkurrenceforvridning i aktiveringsprojekter.
- I juni 2004 udsendte Arbejdsmarkedsstyrelsen en vejledning (kalkulationsvejledningen) om, hvordan kommunerne kan sikre sig at handle på markedsvilkår og ikke give anledning til konkurrenceforvridning, når de tilrettelægger aktiveringsprojekter.
- I sommeren 2005 foretog Socialforskningsinstituttet en undersøgelse for Arbejdsmarkedsstyrelsen af samtlige kommuners aktiveringsprojekter. Undersøgelsen blev offentliggjort i marts 2006.
- I december 2005 udsendte Arbejdsmarkedsstyrelsen en særlig vejledning om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at kommunale projekter kan betragtes som in house-virksomhed og dermed ikke konkurrenceforvridende. Vejledningen er lavet i samarbejde med Konkurrencestyrelsen.
- I januar 2006 udsendte Arbejdsmarkedsstyrelsen, som det fremgår af det ovenfor nævnte – tillige en særlig vejledning om kommunal aktivering i form af servicearbejde over for kommunens borgere, fx haveservice og snerydning. Vejledningen er lavet i samarbejde med Konkurrencestyrelsen og beskriver, hvordan kommunerne kan sikre sig mod konkurrenceforvridning i sådanne projekter.
- Som opfølgning på Socialforskningsinstituttets undersøgelsen fra sommeren 2005 sendte Arbejdsmarkedsstyrelsen i marts 2006 et brev til samtlige kommuner for at orientere om undersøgelsen og for at understrege over for kommunerne, at de har pligt til at sikre sig mod konkurrenceforvridning.
- Derudover iværksatte Arbejdsmarkedsstyrelsen i samarbejde med KL i april til juni måned i 2006 en række nye kurser for kommunerne i, hvordan kalkulationsvejledningen skal anvendes. Socialforskningsinstituttets undersøgelse viser en tydelig effekt af sådanne kurser.
Arbejdsmarkedsstyrelsen har netop taget kontakt til Socialforskningsinstituttet med henblik på opfølgning af den tidligere undersøgelse om, hvorledes kommunerne lever op til deres pligt til at sørge for, at projekterne ikke er konkurrenceforvridende.
Der er således allerede taget en række initiativer for at mindske risikoen for konkurrenceforvridning i aktiveringsprojekter, og jeg ser frem til at læse om resultaterne af Socialforskningsinstituttets undersøgelse.